Köra på grusväg

Carle Banale

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2009
Hoj
Honda CBR 600f, 1989
Jag har haft mitt körkort i snart ett år, men aldrig kört på grusväg. Och idag ska jag, om vädret inte blir för dåligt, åka till mina kusiners sommarstuga, där sista kilometrarna är grusväg.
Jag kommer ihåg att det stod något om det i teoriboken, men jag kommer inte ihåg vad, och boken är försvunnen i någon låda i källaren.

Så till frågan: Vad ska man tänka på när man kör på grusväg?

Gasa försiktigt, gärna en växel högre än du brukar ha, använd fotbromsen mer/istället för frambromsen, blicken långt fram och håll dig i ett hjulspår, där brukar det vara fastare/mindre rullgrus.

Och slappna av, håll inte krampaktigt i styret utan låt hojen få sköta sig själv så går det oftast bra.

Håll inte för hårt i styret!
Lösa avslappnade armar, blicken högt upp

Att styret rör sig lite är normalt och inget att oroa sig för!
Att det rör sig beror på att det alltid sträva efter att hålla sig rakt.

Hoppas detta hjälpte :)

Inget speciellt mer än att det greppar sämre i lösgruset.
Ta det varligt i kurvorna och se upp för annan trafik och djur.
Provbromsa så du lär dig hur det känns.
Grus är en bra lärare, man måste köra mjukare och med mer framförhållning än vad vissa gör på asfalt.
Men kul är det!

Njut

Fast, egentligen ska man väl köra med full gas(läs:aktivt) så att framhjulet inte "gräver" ner sig. Dock så säger ju instinkten något annat.

Flesta grusomkullkörningar gissar jag har uppkommit pga att chauffören fegat ur?

Fast, egentligen ska man väl köra med full gas(läs:aktivt) så att framhjulet inte "gräver" ner sig. Dock så säger ju instinkten något annat.

Flesta grusomkullkörningar gissar jag har uppkommit pga att chauffören fegat ur?

Nu snackades det dock grusväg, inte lerhål, och han har en cbr inte en crf.

Annars helt rätt :tummenupp

Det funkar antagligen mycket bättre med en off road-hoj på dryga 100kg med nabbdäck än med en sporthoj på ca 200kg med gatdäck :rolleyes:

Om man jämför grusväg med att t.ex. köra på asfalt i regn så tycker jag att gusväg ger mer pålitligt dåligt grepp (öhh, va?), medan det på blöt asfalt plötsligt kan skifta massor mellan olika beläggningar, brunnslock och vita markeringar.

Men ett par kilometer i lungt tempo på grus klarar vem som helst!

Mjuka armar, bromsa INNAN kurva, lätt gas på hög växel genom kurva.

Och så kan det underlätta att stå lite lätt och få "loss" hojen från kroppen, men det kanske är överkurs om man inte kört grus innan, jag gör så även på sporthoj nu, men är fd. crossåkare så det sitter i.

Viktigaste är nog att våga hålla lätt gas, en SH med sin brantare gaffelvinkel beter sig lätt styrigt på grus annars.

Tjör bara...

Luta hojen mer än dig själv i kurvorna.

:va
Det kan väl aldrig vara bra att få *mindre* däckyta i underlaget.

Kör du snedställ ut ur en kurva kan jag förstå vad du menar med att luta hoj istf. kropp.
Men det är väl inget att eftersträva med en SH?

Kör sakta och avslappnat så löser sig allt :) Utforskade 1.7mil av skogarna här på min cbr förra veckan..

:va
Det kan väl aldrig vara bra att få *mindre* däckyta i underlaget.

Kör du snedställ ut ur en kurva kan jag förstå vad du menar med att luta hoj istf. kropp.
Men det är väl inget att eftersträva med en SH?

Om man går efter teori boken så ska över kroppen va rak(ej följa med hojen i sidled) vid grus underlag.

Men är det asfalt så blir det en annan femma.

Jag brukar köra grus ibland utan några störe problem går köra fort där också bara man tänker sig för...

Flera nämner att man ska ha högre växel än vanligt. Jag tog MC-kort ganska nyligen (3 år sedan) och fick då lära mig att man ska ha _lägre_ växel än normalt, för att ha mer kontroll över cykeln.

Flera nämner att man ska ha högre växel än vanligt. Jag tog MC-kort ganska nyligen (3 år sedan) och fick då lära mig att man ska ha _lägre_ växel än normalt, för att ha mer kontroll över cykeln.

Lägre växel så har du mer effekt och kraftigare motorbroms, dvs när du gasar är det större risk att du råkar gasa för mycket och få hjulspinn, och när du släpper av gasen är det större chans att bakhjulet låser sig av motorbromsen.

Låter bra för en som är ovan att köra grus tycker du? :tungan :tungan

Mja, möjligen om du kör ill-sakta men om man tänker såhär:
-Ligger man på 1:ans växel i 40km/h på grusväg blir det ganska ryckigt när man gasar eller motorbromsar, då är det risk att bakhjulet släpper.
Ligger man på en högre växel blir körningen mjukare och mindre risk att man får bakhjulssläpp, å andra sidan ökar ju risken för kärringstopp om man ligger på för låga varv.
Antar att det finns flera sätt att se det, bästa är väl en lagom kompromiss.
Största risken på grusväg är väl iofs om framhjulet släpper vid för kraftig inbromsning,

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti