oskjan
Stronger than ever!
Hejsan!
Denna frågan är lite knepig, och har inte så mycket med varken turbo eller dragracing att göra. Men jag vet att det finns mkt folk här som vet en hel del om motorer, så jag lägger den här (hittade heller inget lämpligare ställe).
Admin kan ju flytta den ifall det blir helt galet
Nu är det såhär att jag vill försöka mig på att trimma min hoj lite (jag vet, ni tycker säkert jag är ett töntigt moppefucko som vill dra mina kompisar, men ni kan ju försöka hjälpa till iaf
).
Har "små" funderingar på att köra hojen på ethanol eller åt minstone en 50/50-blandning bara för att testa hur den skulle gå, och så vidare. Men är det ens teoretiskt möjligt? Är det stora modifikationer som behöver göras?
Tänkte att alkohol är mer lättantändligt än bensin, och att det brinner med högre temperatur. Så man kanske kunde lösa eventuella spikningsproblem genom att ha dubbla topplockspackningar, och även plocka bort termostaten första gångerna man testar så att kylningen blir optimal. Lamellerna är halvslitna, så om nåt i transmissionen pajjar så är det lamellerna som ryker först, och dom ska ändå bytan snart så..
Kanske borde testa att köra på 25% ethanol och 75% 98-oktan till en början för att se vad som händer. För alkohol löser väl sig i bensin?
Kommer med fler frågor och funderingar senare, och när jag kommer på dom.
Tack och hej, leverpastej.
Denna frågan är lite knepig, och har inte så mycket med varken turbo eller dragracing att göra. Men jag vet att det finns mkt folk här som vet en hel del om motorer, så jag lägger den här (hittade heller inget lämpligare ställe).
Admin kan ju flytta den ifall det blir helt galet

Nu är det såhär att jag vill försöka mig på att trimma min hoj lite (jag vet, ni tycker säkert jag är ett töntigt moppefucko som vill dra mina kompisar, men ni kan ju försöka hjälpa till iaf

Har "små" funderingar på att köra hojen på ethanol eller åt minstone en 50/50-blandning bara för att testa hur den skulle gå, och så vidare. Men är det ens teoretiskt möjligt? Är det stora modifikationer som behöver göras?
Tänkte att alkohol är mer lättantändligt än bensin, och att det brinner med högre temperatur. Så man kanske kunde lösa eventuella spikningsproblem genom att ha dubbla topplockspackningar, och även plocka bort termostaten första gångerna man testar så att kylningen blir optimal. Lamellerna är halvslitna, så om nåt i transmissionen pajjar så är det lamellerna som ryker först, och dom ska ändå bytan snart så..
Kanske borde testa att köra på 25% ethanol och 75% 98-oktan till en början för att se vad som händer. För alkohol löser väl sig i bensin?
Kommer med fler frågor och funderingar senare, och när jag kommer på dom.
Tack och hej, leverpastej.
Last edited: