Köra på ethanol?

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Hejsan!

Denna frågan är lite knepig, och har inte så mycket med varken turbo eller dragracing att göra. Men jag vet att det finns mkt folk här som vet en hel del om motorer, så jag lägger den här (hittade heller inget lämpligare ställe).

Admin kan ju flytta den ifall det blir helt galet :)

Nu är det såhär att jag vill försöka mig på att trimma min hoj lite (jag vet, ni tycker säkert jag är ett töntigt moppefucko som vill dra mina kompisar, men ni kan ju försöka hjälpa till iaf :tummenupp ).

Har "små" funderingar på att köra hojen på ethanol eller åt minstone en 50/50-blandning bara för att testa hur den skulle gå, och så vidare. Men är det ens teoretiskt möjligt? Är det stora modifikationer som behöver göras?

Tänkte att alkohol är mer lättantändligt än bensin, och att det brinner med högre temperatur. Så man kanske kunde lösa eventuella spikningsproblem genom att ha dubbla topplockspackningar, och även plocka bort termostaten första gångerna man testar så att kylningen blir optimal. Lamellerna är halvslitna, så om nåt i transmissionen pajjar så är det lamellerna som ryker först, och dom ska ändå bytan snart så..

Kanske borde testa att köra på 25% ethanol och 75% 98-oktan till en början för att se vad som händer. För alkohol löser väl sig i bensin?

Kommer med fler frågor och funderingar senare, och när jag kommer på dom.

Tack och hej, leverpastej.

Last edited:
Ersätta 95 oktan med E85 som bränsle och korrekt injusterade förgasare ger en effektökning någonstans mellan metanol och bensin. Dvs från 0 till 10% beroende på din motors design/utförande. Att man kör på metanol beror på att man vill nyttja en kompression på upp till 17:1 (max för att inte få pumpförluster). En vanlig hojmotor har ju på sin höjd 12:1. Gå in på http://etanol.nu/ och kika lite.

Jag hittade följande formel på deras forum:
bensin 42Mj/kg, luftbehov 14,5 kg luft. ger 42/14,5 = 2,90 Mj/kg luft
e85 28,6Mj/kg, luftbehov 9,66 kg luft, ger 28,6/9,66=2,98 Mj/kg luft
Relativ effektökning, (2,98/2,90 -1)*100% = 2 %
och lite längre ner i tråden kommer man fram till ca 6% mer energi - så nånstans däremellan förmodligen.

En sugmotor vinner inget speciellt med E85. Däremot en turbomatad.

Last edited:
andersbrink skrev:
Ersätta 95 oktan med E85 som bränsle och korrekt injusterade förgasare ger en effektökning någonstans mellan metanol och bensin. Dvs från 0 till 10% beroende på din motors design/utförande. Att man kör på metanol beror på att man vill nyttja en kompression på upp till 17:1 (max för att inte få pumpförluster). En vanlig hojmotor har ju på sin höjd 12:1. Gå in på http://etanol.nu/ och kika lite.

Jag hittade följande formel på deras forum:
bensin 42Mj/kg, luftbehov 14,5 kg luft. ger 42/14,5 = 2,90 Mj/kg luft
e85 28,6Mj/kg, luftbehov 9,66 kg luft, ger 28,6/9,66=2,98 Mj/kg luft
Relativ effektökning, (2,98/2,90 -1)*100% = 2 %
och lite längre ner i tråden kommer man fram till ca 6% mer energi - så nånstans däremellan förmodligen.

En sugmotor vinner inget speciellt med E85. Däremot en turbomatad.

EDIT: Testar föresten att höja kompen nu på våren och trycka i lite ethanol efter jag har höjt blandningen och sånt. Här ovanför står ju med hur många procent man behöver blanda ut jämfört med bensin?

Last edited:
Läste i en av Umeås lokaltidningar för några månader sedan om en gubbe som körde sin volvo 240 på E85 alltså den etanol som finns i pumparna på de flesta bensinmackar. Han hade inte gjort några större förändringar om jag inte minns fel. Så nog borde ju en hoj gå på etanol oxå. Däremot har jag för mej att motorn kan börja rosta av etanolen? Vet inte om det stämmer men jag tror att det är så.

davake skrev:
motorn kan börja rosta av etanolen? Vet inte om det stämmer men jag tror att det är så.

Hur gör man för att förhindra rostbildning i en bensintank? Man pytsar i etanol.

Däremot, en lite kallare förbränning gör att avgassystemet inte värms upp lika snabbt som med bensin. Kör du väldigt mycket korta sträckor kan det vara idé med ett rostfritt avgassystem. Kör du mest långa sträckor spelar det ingen roll.

Det viktigaste måste ju ändå vara att du kör på riktig olja.

Vanlig 2-t olja, som är gjord för bensin blandar sig inge bra med alkohol!

T.ex shell advance har någon olja som blandar sig med alkohol. Bara höra vad speedway grabbarna kör i deras cyklar.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon