Köra offroad i Norge, lagligt?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Vad säger Norges lagar om att köra offroad, får jag ta hojen över fjället om jag följer en stig?

Vad säger Norges lagar om att köra offroad, får jag ta hojen över fjället om jag följer en stig?
Du får inte köra en meter utanför vanlig väg utan tillstånd mm utan risk för grova böter .
Jag vet som norrman .
Lillebrors granne fick 6000kr i bot för jan körde med sin 6 hjuling 5 meter utanför stigen som han fått tillstånd att köra på .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Lillebror bor precis norr om polcirkeln och han har lov att köra till sin stuga med snöskotern men typ om jag kommer dit och skulle köra hans snöskoter för att hjälpa honom ifall han inte kan så kommer dom så åker jag dit om dom kommer på mig :-(
Har man innmark "dyrkad mark" så får man köra på den hur mycket man vill men inte på utmarken "ej dyrkad".
Man får lov att köra för att hämta/hugga ved och sånt på sin egen land ..

Lillebror bor precis norr om polcirkeln och han har lov att köra till sin stuga med snöskotern men typ om jag kommer dit och skulle köra hans snöskoter för att hjälpa honom ifall han inte kan så kommer dom så åker jag dit om dom kommer på mig :-(
Har man innmark "dyrkad mark" så får man köra på den hur mycket man vill men inte på utmarken "ej dyrkad".
Man får lov att köra för att hämta/hugga ved och sånt på sin egen land ..
Finns det inga vargar i Norge eller hur kan det vara så mycket får? :felämne

Olagligt hela tiden men dumt att åka fast .
Vintertid använder dom helikopter och jahar snöskotrar .

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Det gör man ju iofs i Sverige också. Tror det eventuellt är Sveriges slappaste polisjobb. Åka runt i helikopter i fjällen, landa, sola. Upp igen. Tanka, fika, sola.
Dåligt väder, stanna på stationen.

(överdriver men ändå)

Det är väl lika olagligt att köra "en meter" ut i skogen utanför en väg i Sverige i alla fall på barmark om jag inte är helt ute och cyklar. Man får ju färdas på snötäckt mark om det inte skadar det som finns under snön, i alla fall än så länge men med tanke på hur dagens snöskotrar ser ut och hur de framförs är det en tidsfråga innan det är slut på friåkningen. Jag har sett allt för många totalt sönder körda hyggen där man "klöst" upp och ner för hyggen och sen är plantorna just under snön, jag förstår om markägarna då är upprörda med tanke på vad planteringen kostar.

Om man bedriver nån form av näringsverksamhet tex jord, skogsbruk eller renskötsel så får man väl köra på barmark i verksamheten men inte annars, hämta älgar får man också göra på barmark.

Nu är väl kanske inte hojåkare det riktigt stora problemet och kör man efter stigar traktorvägar och beter sig som folk och inte har som mål att slira sönder allt man kör på så spelar det väl mindre roll enligt mig även om det inte är lagligt och då är jag också skogsägare. Dock finns vissa ställen där jag bor där myrarna ser ut fördjävliga men då efter att man lekt med fyrhjulingar och dom är nog ett värre problem än offroad hojar.

Last edited:
Känner mig som en gammal farbror i gungstolen när jag drar alla dessa gamla storysar, men ni får försöka stå ut. Denna måste berättas. True Story. Testify!

Slutet av schuttitalet drog en Göteborgspolare till fjälls. Upp till Norge.
Idag kommer jag inte ihåg om han hade kompisar med sig, eller bara fjällvandrade på egen hand. Med hojen. Han hade gjort det förut, och trivdes järnet. Han berättade att det fanns fantastiska stigar uppe på kalfjället som löpte mil efter mil helt ostört, och ibland följde kanterna av glaciärer och gav makalösa naturupplevelser.

"Men är det lagligt?"
"Fan vet" sade han. Det är aldrig någon som sagt något.
Okaydå, då är det väl lagligt då. Typ - men just så sade man inte då.

Killen ville ha med mig på nästa tripp, men jag var inte så sugen. Då på den tiden var det bara tävlatävlatävla som hade något värde för mig, och Husqvarna 390 är hursomhelst ingen optimal touringhoj. Han fick åka själv.

Han - vi kan kalla honom för Björkm... ...Björklund hade ett skönt egenbygge att köra på:
Nästan ny Husqvarna / 1978 vill jag minnas, med Hondas XL 350 motor våldad på plats.
Den motorn i sig kunde borras till 420cc - å det hade han gjort. Och mer ändå. Massa buller, dessutom.

Det fanns några snubbar som tävlade i Tillförlitlighet med liknande byggen - Hondas 350 hade betydligt lägre bygghöjd än XT 500 motorn.
Men, det han hade byggt var en grymt kompetent offroadtourer med både fjädring, frigång och fart.
På med ståltanken från 360 Automat så hade han soppa så det räckte också.

Typ tredje dagen i Norge så drog han upp längs en trång dal med inte mycket hus alls. Längst upp i dalgången innan kartan såg ut att visa på en lååång stig upp mot en serie med fjäll så låg det en gård lite avsides. Han blåste förbi en massa långa med låga ladugårdar, men tänkte inte mycket mer på det. ...mer än att det luktade fföörr ddjjäävvlliiggt!

Han körde någon kvart till - upp upp upp, men det var dags för att slå kvällsläger. Fin liten bäck, tältet vid sidan, Trangian framme, frystorkad kvällsvard - livet lekte.
Någon timme eller två.

Plötsligt medans han sitter på huk och diskar så står det en andfådd bonde mitt i campen.
Omöjlig att förstå - dels på grund av flämtandet, men främst av en helt förblindande ilska.

Ola Norman är så arg att han håller på att spricka. Han vrålar mellan andetagen om Polis, hemfridsbrott, vandalism och flera hundra döda minkar han skulle ha ersättning för.
Helt
Jävla
Rabiat

Björkm... lund fattar ingenting. Han har fan inte kört över några minkar...? Gubben måste vara full.
Ivartfall bra mycket kortare än min kompis. Han har en vandringsstav i handen som säkert gjorde ursprunglig nytta på vägen upp, men nu är den avgjort mer i luften än på marken, och används omväxlande till att understryka obegripliga argument med, och resten av tiden som rent jävla hot.

Stämningen är minst sagt obehaglig, och Björkman tvingas till sist fösa gubben nerför backen och jaga bort honom från det lilla paradiset medhjälp av en upplockad gren som var grövre och längre än den lokales. Så länge det gick att höra honom så gapade han, levde om sig och utslungade allsköns hotelser.

Inget ställe att stanna kvar flera nätter, alltså - men så var det heller inte tänkt.
Istället går han upp extra tidigt, precis i gryningen, och tur var nog det.
När han kikar ner i dalen så är det FULLT med fordon nere hos bonden.
De flesta är polisbilar, det kryllar av folk - och hundar, och dom håller på att göra sig klara för att gå upp mot honom.

Första Rambofilmen har varken haft premiär eller ens spelats in ännu, men Björk... ...har läst boken och ser för sitt inre en jakt mot döden under typ en veckas tid framåt.
Han rafsar ihop grejerna och är iväg på mindre en kvart. Han hör hundskallen när han plockar på sig körkläderna, och han kör som om den lede jagade honom över fjället.

Den långa, långa stigen som såg så lovande ut var verkligen lång - men den blev en mardröm.
Självklart var han medveten om risken att det skulle sättas in helikopter mot honom, någonstans i Lumpen ade han hört något om att minkhonor kunde bli aggressiva vid buller och börja bita ihjäl varandra.

Var det minkstallar han kört förbi? Var det därför gubben bott så avsides...?
Vad kunde något sådant kosta?

Han kom ut på det allmänna vägnätet någon gång på eftermiddagen, såg spöken överallt och zig-zaggade sig ut ut landet så fort han kunde. Ingen kul resa.

Det var nog 10 år sedan jag såg Björkman senast. Typ Långfredagsturen eller så.
Han körde KTM. Den rasade - så klart. Han fick skjuts av mig till starten igen.
Jag vågade inte ta upp historian med honom då. Han såg ut att må bra, trots haveriet.

Edit dagen efter:
Ha ha ha - "han såg ut att må bra" även trots att han varit tvungen att åka med mig.
Det slår mig nu, dagen efter, när jag skummar igenom denna snabbskrivna ungdomshistoria och ser alla tappade bokstäver och autosabbade ord att - Fan! - jag har ju varit på vippen att köra ihjäl min gamle kompis Björklund! Big time..! Från passagerarplatsen i en liten Ford Fiesta!

Hur tusan man lyckas med det är en helt annan historia, men det kan ju förklara varför snubben inte såg sådär jäkla entusiastisk ut när jag erbjöd skjuts där i skogen för 10 är sedan. Ja herreguuuud.....

Ämnet!

Norge är fortfarande inget bra land att köra kompasskurs i. Då är Finland bättre, och Ryssland bäst.

Vill du ändå köra så nära "offroad" det bara går i Norge, så har Elving släppt GPS-spåren till sina fantastiska "Till Topps" turer:

http://mcäventyr.se/

Mycket nöje!

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...