Köra med pinnbult istället för skruv, bra eller dåligt ?

Von Anka

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Inget vettigt :(
Hallå.
Sitter med en halvt sönderskruvad honda mt motor som ska renoveras men gängorna i blocket är inte i bästa skick så funderar på att köra med nåt liknande pinnbult istället för att minska slitaget.

Kapar till en lagom bit gängad stång, rundar av ändarna så vassa kanter försvinner.
Rengör skruvhålet i blocket, på med lite loctite på den gängade stången och skruvas i botten.
Kåpan träs på och skruvas fast med en bricka och nylock-mutter.

Fördelar:
Kan skruva loss generatorkåpan 200ggr utan att gängorna i blocket påverkas negativt.
Den gängande stången kan skruvas djupare än en vanlig skruv och får då mer gängor att bita sej fast i.

Nackdelar:
Ser inte lika snyggt ut men funktion är i det här fallet viktigare än utseendet.
Lite mer pill om man ska ha på en packning.

Vad tror ni om detta ?
Nåt man kan köra även mellan motorhalvorna ?

ps, insatsgängor är inget direkt alternativ då det finns lite taskigt med material att gänga upp i.
Godnatt
Von Anka.
 
skulle du hitta pinbultar som har bra längd så dom inte sticker ut för mycket så du fasnar med kläder/byxor etc: isf skulle det ju funka perfekt.

Då kan du ju riva motor/låda hur mycket du vill!:tummenupp

Men för att få en bra start skulle jag lägga lite tid på gängorna i blocket så dom e i toppskick innan du drar åt dom med pinnbult/locktite. ev helicoile i vissa hål.

Jag ser inga hinder att använda detta typ överallt på hojen.:D

DOCK SE TILL ATT KÖPA RIKTIGA PINBULTAR MED RÄTT HÅLLFASTIGET (HÅRDARE).
SÅ MUTTERN ÄR MJUKARE OCH DESS GÄNGOR GÅR SÖNDER FÖRST.
ANNARS HAR DU GJORT JOBBET I ONÖDAN.:gnissla
 
skulle du hitta pinbultar som har bra längd så dom inte sticker ut för mycket så du fasnar med kläder/byxor etc: isf skulle det ju funka perfekt.
Med gängad stång är de ju bara å kapa upp dom längder man behöver.

DOCK SE TILL ATT KÖPA RIKTIGA PINBULTAR MED RÄTT HÅLLFASTIGET (HÅRDARE).
SÅ MUTTERN ÄR MJUKARE OCH DESS GÄNGOR GÅR SÖNDER FÖRST.
ANNARS HAR DU GJORT JOBBET I ONÖDAN.:gnissla
Frågan gäller en moped-motor som skall va mer eller mindre helt orginal så påfrestningen blir inte så fasligt hög(antar jag) så då torde de väl gå med vilken skit som helst ?

Vad tror du om att köra med muttrar som är lite "längre" än standard ?
Längre mutter biter tag i mer gäng och torde då kunna dras hårdare utan att gängorna går åt skogen.

Vart vänder man sej inom Göteborgsområdet om man är ute efter gängad stång med högre hållfasthet än det exempelvis biltema säljer ?
 
Last edited:
Använd kromade kupolmuttrar istället för nylockmuttrar så ser det helt ok ut:tummenupp
 
Kupolmuttrar, ingen dum ide.
Nån som vet om det går att eloxera förzinkat järn ?

El-Ox-Al = Elektrolytisk Oxidering av Aluminium..
Den vita/blå/röda/gula/gröna/svarta färgen är ALUMINIUMoxid..
Svar: nej...

Edit: Enl litteraturen så går det faktiskt att ge järn vissa färger men det är efter vad jag förstått både ovanligt och besvärligt.
 
Last edited:
Fundera på om de går att få bort toppen om du byter till pinnbultar. Den kommer inte slå i ramen ovanför.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top