Köra med felställd ventil

jontemyra1

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
zx6r
Jag har mätt spelet på min hoj, alla ventiler är inom rätt intervall förrutom en avgasventil som har ett spel mellan 0,15 till 0,20 mm (jag har bara bladmått med 0.05 mm skillnad), i instruktionsboken står det att spelet ska vara 0,22 - 0,31mm.

Jag funderar på att plocka ihop hojjen och köra ca 100 mil innan jag ställer av den för vintern, då har jag gått om tid för ventiljustering.

Vad tror ni, är det riskabelt att göra det?

jontemyra1 skrev:
2368932 Jag har mätt spelet på min hoj, alla ventiler är inom rätt intervall förrutom en avgasventil som har ett spel mellan 0,15 till 0,20 mm (jag har bara bladmått med 0.05 mm skillnad), i instruktionsboken står det att spelet ska vara 0,22 - 0,31mm.

Jag funderar på att plocka ihop hojjen och köra ca 100 mil innan jag ställer av den för vintern, då har jag gått om tid för ventiljustering.

Vad tror ni, är det riskabelt att göra det?

varför inte fixa det när den är nerplockad? kan du kolla spelet kan du väl ställa in det också? tar ju 1 min att ställa in en ventil rätt? :va

Gondala skrev:
2368940 varför inte fixa det när den är nerplockad? kan du kolla spelet kan du väl ställa in det också? tar ju 1 min att ställa in en ventil rätt? :va

Som jag har uppfattat det så måste man bort med kamaxlar och byta shims osv, eller?

jontemyra1 skrev:
2368942 Som jag har uppfattat det så måste man bort med kamaxlar och byta shims osv, eller?

Så är det, men mer än så är det inte. Det är inte så "farligt" som det låter att lossa kamaxlarna. Sen är det bara att kolla vilken shim som sitter i, och byta till en som är ett steg eller två tunnare. :)

ingen fara bara köra på om du ändå fixar det till vintern , börjar det gå under 0,10 så är det nog dags å justera

PacMan skrev:
2368947 Så är det, men mer än så är det inte. Det är inte så "farligt" som det låter att lossa kamaxlarna. Sen är det bara att kolla vilken shim som sitter i, och byta till en som är ett steg eller två tunnare. :)

Måste man verkligen det? På en bilmotor så kan man ju öppna ventilen med ett verktyg så men får ett mellanrum till kammen så man kan byta endå..:va

(Har aldrig haft isär en MC-motor)

Det finns alltid en viss risk att du bränner ventilen om den har för lite spel och inte stänger riktigt när motorn blir varm. Det finns ju en viss anledning till att man anger ett specifikt spel.
Bedömningen om det är värt att chansa får du göra själv, personligen hade jag inte testat, men det är jag det!

Last edited:
Jag är av uppfattningen att så länge det finns ett spel så är det lugnt. Anledningen till att det ska vara ett par tiondelar är att man ska kunna köra ett par tusen mil utan att behöva kolla det. Riktigt trimmade motorer för typ dragracing mm har minimala intervall, men så justeras de svinofta istället.

Och det ser inte ut som på en bil, där man har en justerskruv, utan det är små
"hockey-puckar" med olika tjocklek som bestämmer spelet, efterhand som bentilen slits så får man byta till ett tunnare shims, och då måste kamxalarna bort.

Jag lätt kört 100 mil med 0,15 utan att vara orolig, men det är din motor som sagt.

/Pajje

Psychobiker skrev:
2370446
Och det ser inte ut som på en bil, där man har en justerskruv, utan det är små
"hockey-puckar" med olika tjocklek som bestämmer spelet, efterhand som bentilen slits så får man byta till ett tunnare shims, och då måste kamxalarna bort.

/Pajje

Det vill säga lika dant som på dom flesta bilar.. :7peta

Psychobiker skrev:
2370446 Jag är av uppfattningen att så länge det finns ett spel så är det lugnt.
/Pajje

Jag är av uppfattningen är att sålänge det finns ett spel när en motor är kall betyder det inte att det finns ett spel när motorn är varm.

Dessutom behöver du i vissa fall inte ens av med kammar utan det räcker att belasta ventilen och föra vippan åt sidan för att få tillgång till shimset.

Har du ett spel på 0.15-0.20 skulle inte jag oroa mej för att köra 100 mil till. Fixa till vintern!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT