Köra med EN bromsskiva?

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Hello, min hoj läcker olja från packboxen på höger sida. Det läcker ordentligt också, gungade på den igår och efter det så var det till och med olja på fälgen från högergaffeln, jävligt mkt olja.

Detta innebär alltså att även bromsskiva och ok är oljigt.

Eftersom andra sidan är torr och fin så undrar jag hur dumt det skulle vara att köra hojen ändå, räcker vänster sidan till för att bromsa in min framfart i lagom tempo om jag ska åka till verkstaden med den eller måste jag fixa bärgning?

Sitter i norge och är ganska fakkad utan hojen... VILL JU UT O KÖRA!!!

mvh/G

Hade du tänkt lossa oket, stoppa i nåt lika tjockt som en bromsskiva ungefär mellan beläggen och sen hänga upp hela härligheten på lämpligt ställe?

Hade du tänkt lossa oket, stoppa i nåt lika tjockt som en bromsskiva ungefär mellan beläggen och sen hänga upp hela härligheten på lämpligt ställe?

Menade han inte att han kör som det är nu men han inte har någon bromsverkan på ena skivan? Och han undrar hur osmart det är.

Men med tanke på att vid en korrekt inbromsning ska 70% av bromsverkan ligga på frambromsen så är du ju klar skillnad med bara 1 skiva. Men till verkstaden kan du nog ta dig så länge du kör lungt och håller avstånd.

Nu ska jag vara dryg, skitdryg:
En Gixxer 1000 går fort, jättefort.
Då behövs..............:rolleyes:
Don´t do it.

Ps, du kommer att tacka mig.
Varsågod.

Don´t do it.

Varsågod.

Kontrar med ett ännu drygare inlägg:

Hojen går inte snabbare än du gasar + i Norge kostar det väl en årslön att köra för fort som ska betalas kontant direkt så nu har du 2 orsaker att ta det lite lugnt när du drar ut o kör.

Så ta det lite lugnt och sen på Måndag letar du upp en verkstad o byter packboxarna

Det där fattade jag inte alls, känns som du svarat på något i en annan tråd.

Don´t do it.

Varsågod.

Inte drygt, men kanske inte så genomtänkt svar.
Självklart regleras farten av höger hand även på en "Gixxer 1000" :D

Grejen är inte att jag undrar om jag kan ut o nöjesköra, jag vill veta om jag jävligt försiktigt kan lita på att kunna bromsa med bara ena skivans kraft när jag får tag på en verkstad som har tid att hjälpa mig såklart.

Två skivor borde ju vara beräknade att inte vara precis så mkt kraft som behövs för att stoppa utan lite mer, hade ju varit en ganska dum design annars tycker jag.

Ni som trodde något annat är dummare än ni trodde att jag var :D

Nej. Funderade på om du tänkt göra så för att slippa slabba ner ok och belägg med gaffelolja.

Skit samma.....

Allt är redan marinerat i olja, gjorde upptäckten efter att ha kommit hem från jobbet en dag.

Last edited:
Han trodde ju givetvis att du skulle plocka bort bromskivan från fälgen och plugga oket på nåt vis. Något som man förstår ganska snabbt när man läser ditt inlägg att du inte tänkt göra.

Så länge du tänker på att bromsförmågan är nedsatt och kör med tanke på detta så bör du inte ha några problem med bromsarna. det finsn ju faktiskt många hojar med betydligt mindre bromsar än en 320mm skiva.
Högst troligen kommer du ganska snart märka av att det inte är så roligt att köra när man inte kan lita på att framfjädringen funkar som den ska och att det faktisktkan hamna olja på däcket med.

Inte drygt, men kanske inte så genomtänkt svar.

Faktiskt så var det rätt genomtänkt.
Varför får du försöka lista ut själv.
Vill inte hitta dig i olyckstråden.

Och, hur kan du lita på att du inte har gaffelolja på den andra skivan också när det där barnet springer över vägen efter bollen?

Det som förvånar mig mest är att jag över huvudtaget ska behöv skriva ett sånt här inlägg.

Det kommer då inte vara sportbike:s fel om det skrivs om dig i dödsrunorna under kommande veckan.

Kör inte utan att åtgärda problemet. Fungerande bromsar är väl det viktigaste att ha på ett motordrivet fordon.

Ingen fara, jag var mest mån om dig, själv skulle jag inte kört en meter, men jag kanske är en jobbig jävel.
Hur som, kör me insidan och en blöt ( ;) ) valborg på dig.

Amen kom igen nu Sportis, jag ska inte ut o nöjesköra... Andra skivan är torr som fan. Icke genomtänkt menade jag med ditt påpekande om hastigheten, den går så snabbt man själv bestämmer, ta det inte på fel sätt nu.

Men jag är mkt tacksam för din omtanke :) Jag vill inte heller hamna där.

Jag bad om er input ang det här, ni har mer erfarenhet än jag har inom mc körning.

Killawife: Jag har redan märkt att det inte är så fett när fjädringen inte är helt ok, det var därför jag tittade lite extra noga på hojen när jag parkerade den.

Om jag hittar en verkstad som har tid så ska jag efter att ha läst era inlägg betala dom det dom vill ha för att komma och hämta hojen också.

Tack grabbar för er input

Det kommer då inte vara sportbike:s fel om det skrivs om dig i dödsrunorna under kommande veckan.

Kör inte utan att åtgärda problemet. Fungerande bromsar är väl det viktigaste att ha på ett motordrivet fordon.

Det kan aldrig vara någon annans fel om jag sätter mig på hojen och dör...
Det är alltid mitt val att kliva utanför dörren oavsett vad jag gör.

Last edited:
Jag körde en sommar med en gammal 80-tals 750 Honda som läckte tills typ gaffeln var slut och jag upplevde inga större problem om jag ska vara ärlig. Visst var bromsverkan sämre och jag fick klämma i lite hårdare men hade ändå inga större problem att låsa framhjul.

Bromsbeläggen gick aldrig att rädda, dom blev marinerade i gaffelolja så dom var tvugna att bytas också. Men när det var gjort så blev bromsarna mycket bättre än vad dom var nerkladdade.

Summering: På min gamla honda gick det bra att köra med en skiva dränkt i gaffelolja MEN med sämre bromsverkan. Jag körde heller aldrig "sportigt" utan höll mig till glidarfart.

jag tror att jag spenderat hälften av alla mina körmil med en trasa och bultband runt antingen högra eller vänstra gaffelbenet och det är inga problem med bromsverkan. vanligtvis får man upp bakhjulet i luften om man nyper med ett finger så nu kanske du måste nypa med två.

men du bör kanske känna till att det finns en mening med att oljan finns i gaffeln och inte på bromskivan/torktrasan/fälgen och att ditt största problem inte är minskad bromsverkan utan lite sämre fjädring där fram när du maxar trollstigen. fast det känner man å andra sidan av.

sen tror jag att de vet hur man byter boxar i norge med och borde inte kosta mer än en timmes norsk mek-lön + olja + box

Last edited:
Vart i Norge bor du?
Bor du i Bergen eller Stavanger eller i nærheten så kom hit med hojen så kan vi køra ihop.

Jag bor ju i Oslo vettu, men jag måste ju ut o köra runt i norge i sommar så om någon OsloBo hakar på så kanske man kan göra en roadtrip om det inte är föööör långt.
Då kanske vi kan hälsa på dig!

Om man tar bort bromsskivan måste man ersätta med en skiva/plåt eller dyg.
Utan skiva trycker man ut kolvarna ur oket och då har du inga bromsar ALLS:tummenupp

Det e lugnt, det är fixat och planen var aldrig att ta bort något, bara fixa och inte fixa själv.

Verkstaden har gjort sitt, dom fixade packboxarna och ett hål i plånboken. Men det är det värt!

Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back