Köra med brutet finger?

• Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Lyckades bryta fingret, men har svårt att vänja mig vid tanken att det skall få sätta stopp för hojåkningen i några veckor :(

Någon som kört med brutet finger och som har några praktiska tips att dela med sig av? Det rör sig om fingertoppen på vänster ringfinger. Första problemet blir ju att få på och av handske. Möjligen kan det också bli knepigt att manövrera koppling...

Vespa-mods_795796c.jpg

Vet ju inre hur ont du har men om det går att använda kopplingen fast under smärta så är det lätt att växla utan koppling när du kör särskilt uppväxlingarna bara att slå av lite på gasen med ett tryck på växel pedalen, jag använder ofta den tekniken ändå (blir ju som en Q-shift), även nedväxlingarna går förvånansvärt bra. Så då är det bara vid start och stopp som du måste härdaut smärtan.
Kanske det räcker att använda slikkepott och långeman (pek och långfinger) och låta gullebrand och lilla vikevire vila.
Vad handsken gäller så kanske du har någon gammal handske son du kan modda genom att sprätta upp fingret längsmed och kanske silvertejpa en större storlek för just det fingret (gullebrand).
Eventuellt tejpa ihop det fingret med brevidliggande så att det bara följer med.
Du får prova dig fram.

Lycka till

Vad är problemet?
Tejpa det brutna fingret med fingret bredvid.
Modda en handske eller kör med en vante.

Allt går med lite vilja sägs det ju ibland även om det inte alltid är sant.Men kör själv sedan många år mc utan vänster tumme pga arbetsplatsolycka. :crash

Däremot så bör man ju vara försiktig med t ex ett brutet finger om man vill att det ska läka ihop något sånär rätt igen.

Last edited:
Däremot så bör man ju vara försiktig med t ex ett brutet finger om man vill att det ska läka ihop något sånär rätt igen.

Ja och det är ju så jag tänker här. Jag vill så klart inte belasta fingret i onödan så det blir strul med läkningen. Det är därför jag är nyfiken på om någon haft möjlighet att testa om det går att åstadkomma i praktiken.

Låter väl som att en modifierad handske kanske kan funka, men vore synd att klippa sönder sin MC-handske för att sedan upptäcka att det ändå inte funkar i praktiken.

Vet ju inre hur ont du har men om det går att använda kopplingen fast under smärta så är det lätt att växla utan koppling när du kör särskilt uppväxlingarna bara att slå av lite på gasen med ett tryck på växel pedalen, jag använder ofta den tekniken ändå (blir ju som en Q-shift), även nedväxlingarna går förvånansvärt bra. Så då är det bara vid start och stopp som du måste härdaut smärtan.
Kanske det räcker att använda slikkepott och långeman (pek och långfinger) och låta gullebrand och lilla vikevire vila.
Vad handsken gäller så kanske du har någon gammal handske son du kan modda genom att sprätta upp fingret längsmed och kanske silvertejpa en större storlek för just det fingret (gullebrand).
Eventuellt tejpa ihop det fingret med brevidliggande så att det bara följer med.
Du får prova dig fram.

Lycka till

Bra idéer. I och med att jag bröt fingret igår har jag fortfarande svårt att klämma om saker med handen utan att jag lyckas påverka fingret så att det gör rejält ont (och förmodligen risk för att försvåra läkningen). Får nog låta det gå någon vecka och sedan se om jag klarar koppla med pek och långfingret. Största problemet blir handsken. Vill ju helt slippa klippa i mina Dainese Full Metal Pro :gnissla men de är å andra sidan snart 5 år gamla och börjar bli lite slitna, så om nu handskmodifieringen skulle lösa problemet kanske det bara är att ta fram saxen. Alternativet är väl att ligga hemma i fosterställning och vänta ut läkningen.

vid koppling manövrering kan du ju hålla lite längre ut på handtaget, så att bara pekfinger och långfinger behöver användas och dom andra två hamnar "utanför" kopplingsgreppet när det är intryckt så dom ej kläms.
i och med att du håller längre ut så får du hävstångseffekten på din sida och det behövs mindre kraft att dra in koppling än om hand/fingrar skulle vara på sin naturliga och vanliga plats.

vid koppling manövrering kan du ju hålla lite längre ut på handtaget, så att bara pekfinger och långfinger behöver användas och dom andra två hamnar "utanför" kopplingsgreppet när det är intryckt så dom ej kläms.
i och med att du håller längre ut så får du hävstångseffekten på din sida och det behövs mindre kraft att dra in koppling än om hand/fingrar skulle vara på sin naturliga och vanliga plats.

Yes, tror inte kopplingen är trögare än att det borde funka. Återstår att se om jag ger mig på att klippa sönder en handske... Kanske skulle kunna göra en "transplantation" där jag ersätter ringfingret på min nuvarande handske med ett annat finger från en väldigt stor handske :hihi

När jag har haft sabbade fingrar och kört med det har jag helt enkelt låtit bli att använda de fingrarna för att bromsa/koppla. Lillfingret kan du ha kvar på handtaget, dra in kopplingen med två eller tre fingrar istället. Handskar kanske kan bli ett besvär, men om du inte har nån såndär urgullig fingertuta på så borde ju handsken gå att få på/av utan allt för mycket smärta. Annars kan du ju skaffa en handske som är lite för stor, så blir det lite lättare.

När jag har haft sabbade fingrar och kört med det har jag helt enkelt låtit bli att använda de fingrarna för att bromsa/koppla. Lillfingret kan du ha kvar på handtaget, dra in kopplingen med två eller tre fingrar istället. Handskar kanske kan bli ett besvär, men om du inte har nån såndär urgullig fingertuta på så borde ju handsken gå att få på/av utan allt för mycket smärta. Annars kan du ju skaffa en handske som är lite för stor, så blir det lite lättare.

Jo, men det är ju just en sån där urgullig fingertuta jag har och som ställer till det med handsken :hihi Vill nog inte ta av den innan det har läkt ihop lite mer.

Nu ter ju sig förstås mitt trasiga finger som en bagatell jämfört med dina utmaningar :Bugar
Därför jag vill hitta en lösning på detta. Ett sketet litet finger skall ju inte få stoppa en från att köra hoj, kan jag tycka :)

Jo, men det är ju just en sån där urgullig fingertuta jag har och som ställer till det med handsken :hihi Vill nog inte ta av den innan det har läkt ihop lite mer.

Nu ter ju sig förstås mitt trasiga finger som en bagatell jämfört med dina utmaningar :Bugar
Därför jag vill hitta en lösning på detta. Ett sketet litet finger skall ju inte få stoppa en från att köra hoj, kan jag tycka :)

Köp en billig handske, klipp bort lillfingret på handsken och kör? :D Låt bli att landa på lillfingret bara. :crash

Köp en billig handske, klipp bort lillfingret på handsken och kör? :D Låt bli att landa på lillfingret bara. :crash

Det skulle ju resultera i ett brutet finger, dvs status quo mot att inte köra. Eller så bygger jag in fingertutan i handsken och tar inte av mig handsken förrän fingret är läkt. :D
Ringfingret är det förresten.

Det skulle ju resultera i ett brutet finger, dvs status quo mot att inte köra. Eller så bygger jag in fingertutan i handsken och tar inte av mig handsken förrän fingret är läkt. :D
Ringfingret är det förresten.

Ah, men då är det trasiga fingret ändå skyddat av lillfingret! :D
(Sedan kan man kanske fundera över hur bra det är att ta råd av någon som är ute och kör hoj med bruten rygg, som bröts i en hojolycka. :fakta)

Jag körde med brutet lillfinger, basfalangen höger, en inbromsning sedan blev det en ny fraktur då fingret klämdes mellan grepp och handtag vid en tvåfingerbromsning. Obra, kort och gott. Men du gör det säkert bättre så lycka till!:tummenupp

Jag körde med brutet lillfinger, basfalangen höger, en inbromsning sedan blev det en ny fraktur då fingret klämdes mellan grepp och handtag vid en tvåfingerbromsning. Obra, kort och gott. Men du gör det säkert bättre så lycka till!:tummenupp

Bra poäng. Lite av förutsättningen för att jag skall välja att köra med det brutna fingret är just att jag skall kunna hålla det skyddat och stabiliserat med hjälp av den där fingertutan i plast och ev. även ihoptejpning med annat finger, vilket då förutsätter modifierad handske på något sätt. Just vid en oplanerad och hastig inbromsning kan jag annars tänka mig att det är lätt att handla instinktivt och glömma bort att hålla det brutna fingret skyddat och så har man en ny fraktur som i ditt fall. I mitt fall är det ju kopplingshanden och den använder man väl möjligen mer planerat, men jag kan tänka mig att det är lätt hänt att missa även där.

Köp en rejäl arbetshandske på byggvaruhuset och sprätta upp mellan lill- och pekfinger (på handsken alltså, för tydlighets skull :dummer ).
Tejpa ihop lill- och pekfinger med http://cudos.se/ltx.html . På med handsken.
Tejpa ihop de två fingrarna (utanpå handsken) med silvertejp så du inte böjer av gammal vana, och kör med de två fungerande.

Jag säger bara Morgan Kane!
Nu körde inte han hoj iofs, han var den snabbaste revolvermannen i hela vilda västern.

Köp en rejäl arbetshandske på byggvaruhuset och sprätta upp mellan lill- och pekfinger (på handsken alltså, för tydlighets skull :dummer ).
Tejpa ihop lill- och pekfinger med http://cudos.se/ltx.html . På med handsken.
Tejpa ihop de två fingrarna (utanpå handsken) med silvertejp så du inte böjer av gammal vana, och kör med de två fungerande.

Bortsett från att det är ringfingret som sitter bredvid lillfingret och som i det här fallet är trasigt ;) låter det som en plan så bra att den måste provas. Nackdelen är väl möjligen att en arbetshandske inte erbjuder alls lika bra skydd som en MC-handske, men det är väl en risk som går att leva med. Nåt sånt här skulle ju kunna vara en utgångspunkt och ser ju nästan ut som en MC-handske, men är betydligt billigare. Skulle kanske till och med gå att att sy ihop lillfingret med ringfingret. Är handsken sen bara tillräckligt rymlig kanske jag även kan ha kvar den där fingertutan på det brutna fingret + tejpa ihop det med lillfingret. Nackdelen med att bara tejpa i det här fallet är att ringfingret är så mycket längre än lillfingret att den brutna fingertoppen och dess led ändå hamnar längre ut än det ihoptejpade området.

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back