Köra mc = dåligt rykte ?

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Triumph Sprint RS
Körde i bil i går kväll, och råkade ut för några idioter på mc.

Hoppas att det inte var någon här på forumet...

På motorvägen, på väg in mot ringvägen vid Malmö (från Oxie), så närmade jag mig den stora rundellen, och skulle där till vänster.
La mig då i vänstra filen, och hade väl en 200-250m kvar, då en mc kom upp bakom mig.
Honda CBR900 ?
Inget ljus på (skymmnig dessutom...), passagerare bakpå, och la sig ca 5m bakom min bil.
Då jag hade en bil något framför mig i högra filen, och det snart var dags att svänga, så kändes det liksom inte meningsfullt att byta fil bara för att mc:n skulle kunna köra om (jag tänjde dessutom redan på hastigheten).
Mc:n markerade med att gå ut intill mitträcket, för att markera (eller ta chansen att köra om ?).
Jag gestikulerade till honom att det verkade korkat, och han skulle lugna sig lite.
Därefter växlade han ner och körde slalom mellan min bil och den i andra filen, trots att han då behövde bromsa in hårt vid rundellen... :rolleyes:

Jag stannade vid rundellen för att släppa förbi en bil inne i rundellen, och då kom en annan hoj, oxå passagerare på, som inte heller hade tid att vänta några sekunder till...
Han tvingade sig mellan min bil, och bilen bredvid, med bara någon decimeter tillgodo, och skyndade sig ut i rundellen...framför bilen som redan kom inne rundellen.
Inte många meter tillgodo där... :rolleyes:

Japp, ännu ett nytt tillfälle, där bilisterna runt om får vatten på sin kvarn om att motorcyklister är idioter i trafiken! :fakta

Gossar o töser, liiiiite mer mognad än så borde gå att uppbringa.
Eller är jag ensam om den åsikten i detta forum ?

Jo, det där lät väl lite tight. Lite mer utrymme är väl att föredra eftersom man aldrig ska lita på andra trafikanter.

Men jag måste nog påstå att när jag är ute och leker kör jag ofta om bara för att jag kan, inte för att bilen framför kör långsamt eller för att jag har speciellt bråttom. Det är ju roligt att köra om!

skulle bilister vara bättre då eller
hur många bilister kör inte bara rättut i korsningar å rondeller :fakta

Lite grisigt att köra på det viset med en passagerare bakpå.

Magnus_RF900 skrev:
Gossar o töser, liiiiite mer mognad än så borde gå att uppbringa. Eller är jag ensam om den åsikten i detta forum ?

Jag håller med dig till fullo, så du är inte ensam. Man kan ha kul på hojen utan att samtidigt se till att reta upp övriga trafikanter. Jag är ingen ängel när jag kör, men jag försöker att inte späda på andras fördomar om att vi skulle sakna två hjul och en hjärna.

Välj era tillfällen att avreagera er väl sporthojsbröder. :fakta

Tyvärr är det fler som gör dumma saker.
I helgen så var jag ute och åkte bil då jag ska svänga ut vänster på en väg, jag har väjningsplikt, då kommer det 2 st på var sin glidarhoj och kör förbi på min högra sida och svänger vänster framför mig när jag står och väntar på att bilar som kommer från både vänster och höger ska passera. De gjorde inte en antydan till att stanna utan körde bara rakt ut vilket innebar att bilisterna fick bromsa och släppa fram dem. Utfarten är vid en kruva så det går inte så fort där för passerande trafik men jäkligt farligt och dumt i varje fall. Den siste av de två var jäkligt nära att bli påkörd.

Skedde vid utfarten från Enskede Gård mot Globen i lördags.

Sånt ger oss Mc-åkare dåligt rykte och känns rätt onödigt.

:mad:

Magnus_RF900 skrev:
Körde i bil i går kväll, och råkade ut för några idioter på mc.

Hoppas att det inte var någon här på forumet...

På motorvägen, på väg in mot ringvägen vid Malmö (från Oxie), så närmade jag mig den stora rundellen, och skulle där till vänster.

Öhhh...heter det inte rondellen :confused:

Re: Re: Re: Köra mc = dåligt rykte ?

KawaF3771 skrev:
Ja det gör det :fakta

Det heter inte rondellen, utan cirkulationsplats :bow

Är det inte så att man ska planera sin körning för att undvika sådant här, det lärde jag mig på skolan i alla fall :p

Jag är inte guds bästa ängel, men jag försöker att köra på ett sådant sätt där jag inte utsätter andra för fara, och speciellt om jag har medpassagerare på hojen....

Jag håller med dig i alla fall, lite bättre mognad i trafiken och vi slipper så många personskador vilket med en gång skulle resultera till att försäkringsbolagen sänker sina premier...

Ta det lugnt grabbar/tjejer i trafiken... (inkl mig själva)

Folk tycker redan att personer på sporthojar är oansvariga och uppför sig som idioter i trafiken och jag anser faktiskt att de har rätt (i många fall)!

Hur ska vi kunna få den respekt vi vill ha om vi inte respekterar andra trafikanter? Jag vill inte påstå att jag är ett föredömme alltid men någon måtta med idiotierna får det väl ändå vara?

Trafikvett vad är det?
Slanga och annat är OK och roligt att se om det sker på ett ställe där ingen kan komma till skada förutom en själv då förståss...

Varför kör man om?
Håller med en tidigare talare om att man ofta gör det för att man kan. Det är ju kul att köra om, kittlar lite extra när man accar. Sedan om det innebär lite filbyten, va fan spelar det för roll? så länge man är jäkligt uppmärksam på omgivningen så får man väl köra lite som man behagar. Med passagerare på skulle jag dock aldrig köra som en idiot. Utan passagerare är det tyvärr mer åt idiot hållet.

//Fredda

Som svar på rubriken: Idag stog jag, Spiken och EBS vid brommaplan och snackade lite. Då kommer en kvinna förbigående med sin hund och säger: "Ska ni råna banken?" eller nåt i stil med att kalla oss bankrånare, hörde inte hela meningen. Sedan går hon därifrån med ett flin...
Antar att hon försökte va rolig eller nåt, men ändå, schysst att kalla nån bankrånare bara för att man står med full hojmundering. Det borde väl säga en del om vårat rykte? :crash

Förresten så brukar jag också köra om bara för att jag kan och tokgasa mellan rödlysena bara för att det är KUL! Men nån bankrånare är jag inte... :rolleyes:

Bodoe skrev:
Som svar på rubriken: Idag stog jag, Spiken och EBS vid brommaplan och snackade lite. Då kommer en kvinna förbigående med sin hund och säger: "Ska ni råna banken?" eller nåt i stil med att kalla oss bankrånare, hörde inte hela meningen. Sedan går hon därifrån med ett flin...
Antar att hon försökte va rolig eller nåt, men ändå, schysst att kalla nån bankrånare bara för att man står med full hojmundering. Det borde väl säga en del om vårat rykte? :crash

Förresten så brukar jag också köra om bara för att jag kan och tokgasa mellan rödlysena bara för att det är KUL! Men nån bankrånare är jag inte... :rolleyes:

Chrille... jag säger bara BUSS... en RÖD sådan.. :D

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...