Köra "långt" med 2-takt

Metalizer

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2008
Ort
Grums
Hoj
crf 450 Motard
Hur långt kan man ligga med en ktm 125 på 70 väg innan det tar för mycket stryk? Eller går det köra hur långt som helst bara den inte blir för varm? Kör ju avstrypt så det varvar ju inte speciellt mycket på 6:an i 70. Och den blir aldrig över 55 grader. Så är det okej att köra så i ca 2 mil, eller måste man stanna ibland?
 
brukar maxa min 10-15 mils vänder. fast min är en slitvarg så de går inte direkt jämnföra. Ligg på lagom varv så kan du komma en jäkla bit utan problem. Kolla på tempen i mellan åt om du har en sådan.
 
Klart du kan åka så! Den är ju gjord för att köras?

De farliga är ju att ligga på jämngas ( om du inte visste de )

Bara du ser till att acca upp lite hela tiden, o frirulla emellanåt för att sakta ner lite så borde de funka utmärkt ;)
 
nu har man åkt 100 mil 4takts luftkylld 125a mestadels motorväg på maxgas runt 9000 varv i 120 mätarfart och de e inga problem :yoparty

bara gasa:tummenupp
 
Klart du kan åka så! Den är ju gjord för att köras?

De farliga är ju att ligga på jämngas ( om du inte visste de )

Bara du ser till att acca upp lite hela tiden, o frirulla emellanåt för att sakta ner lite så borde de funka utmärkt ;)

Nja, de håller jag inte riktigt med om, snarare kan de vara så om den ger snålt i vissa delar av registrett. sen ska man aldrig motorbromsa.
 
Nja, de håller jag inte riktigt med om, snarare kan de vara så om den ger snålt i vissa delar av registrett. sen ska man aldrig motorbromsa.
Det går snålt när du gatkör, för att du håller så lite gas som möjligt för att hålla en viss hastighet, hojen är gjord för skogen och där ligger du i princip aldrig på jämn gas.

Frirulla betyder i princip att du rullar med kopplingen inne, gasar till lite då och då bara.
 
Det går snålt när du gatkör, för att du håller så lite gas som möjligt för att hålla en viss hastighet, hojen är gjord för skogen och där ligger du i princip aldrig på jämn gas.

Frirulla betyder i princip att du rullar med kopplingen inne, gasar till lite då och då bara.

Jo men det betyder ju inte att man styckar förgasaren så den ger snålt när man inte pimplar mycket med handtaget.
 
Jo men det betyder ju inte att man styckar förgasaren så den ger snålt när man inte pimplar mycket med handtaget.

Dels stämmer säkert dedär med att det är snålt med bensin vid vissa varvtal, och sen är de så att dessa högeffets tvåtaktare har en tendens att "självacca" även fast man håller jämn gas, så även om man håller handtaget i ett visst läge så rullar motorn iväg och då blir de tunnare o tunnare i vevhuset och till sist kommer de knappt nåt bränsle. Därför man ska acca upp så att motorn får de den behöver och sen frirulla imellanåt för att sänka farten efter accet...

Motorbroms är självklart förbjudet också ;) Glömde skriva de men de ä ju så självklart så ja tyckte inte de skulle behövas ;)
 
Nyheter
CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

Back
Top