Köra in cylinder och kolv?

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Hoj
K7
Är så sugen på att gasa lite :banana fast har bara kört 1 mil, och undrar hur många mil till det kommer behövas.
Det stog i papprerna till kolven att den ska köras in 1-2 timmar aktiv körning, men hur blir det då om man har ny cylinder också blir det många fler timmar då eller? Stog inget om hur länge cylindern skulle köras in.

Vad gäller när man ska köra in cylinder och kolv?
Ska man köra ett visst antal mil för att allt ska "slipas" in som det ska?
Eller är det bara livslängden man ökar när man kör in cylinder och kolv?
Hur många mil tror ni att man måste köra in den för att det inte ska finnas risk för att något ska gå sönder?

Tack på förhand :Bugar

//nomo

Det tar lika lång tid eftersom det handlar om att kolv och cyl ska slitas "ihop".
Låt du inkörningen ta ett tag, det betalar sig, bland annat i form av mindre risk för att den ska nypa.

Robban_C skrev:
Det tar lika lång tid eftersom det handlar om att kolv och cyl ska slitas "ihop".
Låt du inkörningen ta ett tag, det betalar sig, bland annat i form av mindre risk för att den ska nypa.

Ok, så det där med att man ökar livslängden det är inte sant eller?
För en kompis till mig sa att det bara behövdes ca 20 mil sen kunde man gasa för sen kör man bara in livslängden. Är det bara struntprat eller?

En crossmotor som tex CR125 går 7 timmar på en ny kolv utan inkörning. Med inkörning går den uppåt en 40 timmar. (detta vad jag har hört iaf)

Mopedmotorer ska inköras 50 mil iaf, ifall det gäller endast kolvbyte vet jag inte

När vissa av mina polare köpte moppe så sa försäljaren til dom att kör in dom 50-100 mil.

:rolleyes:

UrbanTiger skrev:
Vissa hävdar att en svinigt inkörd motor lämnar högre effekt.
Frågan är om man har råd att chansa när man just lagt ut en förmögenhet på renovering/rep.

Mm, vill ju absolut inte chansa när man pungat ut ca 4000 kr på renovering :va

Ja, det här har ju stötts och blötts ett antal ggr på diverse forum jag har varit med i.

Min sammanlagda uppfattning är följande:

Kör med lite last och med varierat varvtal (varva inte fullt till en början, men efter ett tag använd hela varvtalsområdet), samt var noga med att hojen inte går för varm (ta gärna pauser).

Inga segdragningar med mycket last.

Kör gärna med mineralolja (alltså tvåtaktsoljan) inledningsvis. Detta påskyndar in-nötningen något.

Det här med fis-körning står i manualerna, men betänk att dessa är skrivna för worst case (= idioterna). Skulle det stå: "varva över hela varvtalsområdet" så skulle garanterat något pucko vrida rullen fullt och gasa järnet från första stund och hojen skulle förmodligen överhetta och nypa i värsta fall.

Mina $0,02.

/J

RG500-Johannes skrev:
Inga segdragningar med mycket last.

Skulle det stå: "varva över hela varvtalsområdet" så skulle garanterat något pucko vrida rullen fullt och gasa järnet från första stund och hojen skulle förmodligen överhetta och nypa i värsta fall.

Mina $0,02.

/J

Så man behöver inte fega allt för mycket på gasen, för just nu ligger jag och puttrar på ca 2000 - 3000 varv hela tiden skit segt :va

Polaren körde hem min hoj från butiken... gav järnet emellanåt under 3 mil... Var uppe & vände i över 250 (på inhägnat område såklart :rolleyes: )...
Var lite kritiskt först.. men efter att ha läst på nätet om "how to break in an engine" så är jag tacksam för hans inkörning....

Inkörningsregler: Ska du ha en hoj för lång livslängd- mellanregister inkörning.
motor för hög toppeffekt- full gas efter ca 1-2 timmar normal körning.
delarna slits dock avsevärt mycket mer på detta sätt.
Du avgör vad du ska ha motorn till.... :Bugar

nomolas skrev:
Ok, så det där med att man ökar livslängden det är inte sant eller? ...
Apapapap! Stopp nu, så skrev jag väl ändå inte? Läs om, läs rätt!

Jag skrev att Det tar lika lång tid eftersom det handlar om att kolv och cyl ska slitas "ihop".
Dvs det tar lika lång tid att köra in kolven som att köra in cylindern eftersom det handlar om att inkörningen gör så att bitarna "passar ihop" bättre. Med andra ord kan man aldrig köra in bara det ena, du kan ju så att säga inte använda kolven utan cylindern och vice versa.

Såvitt det gäller livslängden har jag en känsla av att (som andra redan svarat) varsam inkörning är positivt för livslängden (låter väl rätt rimligt) samt att hårdare inkörning är positivt för effekten på bekostnad av livslängden. Detta motiverar jag med att jag anser att en hårdare inkörning ger större spel mellan komponenterna i puffran och därmed lägre friktion.

Och det var intressant att Johannes förordar mineralolja till inkörning av 2-t. Jag förordar nämligen (billig) mineralolja till 4-t (fast givetvis olja för 4-t) för att säkerställa att ringarna verkligen får "skrapa" ordentligt mot fodret. Vill inte riskera glaserade ringar.
Johannes: Samma orsak?

Johannes, här kommer några erfarenheter från en helt annan bransch nämligen modellflyg:
Det är trevligt att köra på syntetolja eftersom det skitar ner mindre än ricin och det sliter mindre på puffran. Men det är värdelöst vid inkörning. Det kan ta en hel sommar innan motorn blir inkörd. Alltså använder man ricinolja (jävla smet!) till inkörning, nån elle rnågra liter bränsle, sen går man över till syntet (om motorn klarar syntet).
Min teori är att det är de växtfibrer som finns kvar till och med i den renaste ricinoljan som gör att motorerna slits in snabbare.

Nyheter
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT