Köra i regn på Anderstorp

sport_ajn

Medlem
Gick med
23 Jun 2008
Hoj
Yamaha MT-07
Är det någon som har erfarenhet att åka med gatdäck på Anderstop när det regnar. Är det halt på banan eller i vissa partier på den?

Har ni några andra tips att del med er av. Ska dit och åka nu i helgen hade jag tänkt.

Jag är väl förmodligen definitivt fel person att svara på din fråga men jag kan inte sova så jag svarar så länge tills det kommer mer vettigare svar.
Har kört bana ett par gånger och varit panisk rädd för regn. Det sjuka är att det är inte så tokigt. Fästet är betydligt bättre än vad man tror och bästa rådet är väl att ta det riktigt easy i början och känna dig för för att sedan öka på undan för undan. Låt ingen annan stressa dig, köra fort kan du göra en annan gång. Det är inte värt att lägga omkull hojen bara för att man vill bevisa nåt.

Har aldrig kört på Anderstorp men utgår från att det är vanlig asfalt där med:rolleyes:

Jag är väl förmodligen definitivt fel person att svara på din fråga men jag kan inte sova så jag svarar så länge tills det kommer mer vettigare svar.
Har kört bana ett par gånger och varit panisk rädd för regn. Det sjuka är att det är inte så tokigt. Fästet är betydligt bättre än vad man tror och bästa rådet är väl att ta det riktigt easy i början och känna dig för för att sedan öka på undan för undan. Låt ingen annan stressa dig, köra fort kan du göra en annan gång. Det är inte värt att lägga omkull hojen bara för att man vill bevisa nåt.

Har aldrig kört på Anderstorp men utgår från att det är vanlig asfalt där med:rolleyes:

>> Låt ingen annan stressa dig, köra fort kan du göra en annan gång.
Det har du rätt det ska jag försöka tänka på när jag kommer ned till banan.

Nu har väderprognoserna ändrats något så nu ser det inte ut som om det blir regn hela dagen.

Det är ingen skillnad mot andra banor. Regnar det blir man blöt.

Tack för denna revolutionerande informationen. Det var nog få personer på sporthoj som känner till att man blir blöt när det regnar.:mad:

Jaja så det finns ingen berömd kurva som man ska passa sig för eller att asfalten är extra hal på den här banan eller att de doserad kurvorna ställer till med problem, men det är väl bara åka ned och prova själv och ta det extra lugnt i början....

Last edited:
>> Låt ingen annan stressa dig, köra fort kan du göra en annan gång.
Det har du rätt det ska jag försöka tänka på när jag kommer ned till banan.

Nu har väderprognoserna ändrats något så nu ser det inte ut som om det blir regn hela dagen.

Tack för denna revolutionerande informationen. Det var nog få personer på sporthoj som känner till att man blir blöt när det regnar.:mad:

Jaja så det finns ingen berömd kurva som man ska passa sig för eller att asfalten är extra hal på den här banan eller att de doserad kurvorna ställer till med problem, men det är väl bara åka ned och prova själv och ta det extra lugnt i början....

Du behöver inte bli så upprörd över det, jag bara skojade!

På rakan innan Hansenkurvan (vänsterkurvan före karusellen innan man kör under dunlopbron) ligger det en sträng ny asfalt ute i högerkanten, där tycker jag att det kan va lite halt vid inbromsning när det är blött så jag håller mig lite längre in på den gamla asfalten.
Annars är Anderstorp en riktigt bra bana att öva regnkörning på, långa och breda kurvor som man har god tid och gott om plats, bara att öka tempot sakta tills man känner att det börjar släppa :tummenupp

Ta chansen att köra i regn på bana även om det känns lite scary i början. Du lär dig verkligen hur mycket nytta du har av gaskontroll. Körningen blir mycket mycket mjukare, och du kommer efter ett tag att vara förvånad över hur for du kör, trots att det regnar:)
Och inte minst hinner du lära dig mycket om spårval, var svängpunkt och apex och utgångspunkt ligger, genom att tempot automatiskt blir lägre och mindre stressigt.

Smeta fullt på rakan är väl inte att rekomendera om det ösregnar.. Trots regndäck (vilka grejer!) fick jag vattenplaning med +240km/h på mätarn, det styrvobblet var riktigt spännande :yoparty

Var o körde på Anderstorp i hagel o regn, o det var väl inte halare än på gatan. Dock fick jag bakhjulssläpp i utgången på 2:a högern efter flygrakan (vet inte vad kurvan heter) Men det är ju bara att låta bli att dra på som satan just i utgången.
Styrvobblet efter rakan var ju oxå en ny intressant upplevelse.

Är det bara en vanlig bandag du ska på så tycker jag definitivt att du ska köra på gatdäcken. Du lär dig att hantera din hoj på dom däcken du vanligtvis kör på.
Så resonerar iallafalla jag.

Ha det så kul! För det är skitkul även om det regnar!

Var o körde på Anderstorp i hagel o regn, o det var väl inte halare än på gatan. Dock fick jag bakhjulssläpp i utgången på 2:a högern efter flygrakan (vet inte vad kurvan heter) Men det är ju bara att låta bli att dra på som satan just i utgången.
Styrvobblet efter rakan var ju oxå en ny intressant upplevelse.

Är det bara en vanlig bandag du ska på så tycker jag definitivt att du ska köra på gatdäcken. Du lär dig att hantera din hoj på dom däcken du vanligtvis kör på.
Så resonerar iallafalla jag.

Ha det så kul! För det är skitkul även om det regnar!

Du menar "halkhögern"? :D

Den kurvan är känd (kanske skröna) för att vara hal i blött. Jag märkte dock inget under det race i regn jag körde på torpet i Maj..

/ Jens

Det är ingen skillnad mot andra banor. Regnar det blir man blöt.

Nu har jag varit och kört på Anderstorp, och du hade helt rätt Nr:18. Det är ju inget att oroa sig över om det regnar. Om man tar det lugnt och sakta ökar tempot så får man upp flytet och efter ett tag blir man mer och mer avspänd.

Inte för att jag tillhörde de snabbaste långt ifrån, men Scandinavian Raceway är en bana som är väldigt lätt att åka.Den är nästan lika bred som en motorväg, och de flesta kurvorna är doserade och nyper aldrig. Det gör att man kan välja ett spår och hålla det spåret mer eller mindre genom hela kurvan.

De enda kurvor som nyper är kurvan före depårakan och kurvan efter långrakan.

För övrigt vill jag bara tacka Fiver för ett mycket trevligt och proffsigt genomförande och mottagande på Anderstorp.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...