Köra i regn, hur hålla sig torr?

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Jag har ett problem när det gäller mitt pendlande till jobbet. Jag har ett prima kvalitésregnställ från lidl som håller mig torr om hela kroppen... förutom skrevet. I hällregn klarar jag mig nån minut typ. Jag har prövat olika tekniker som att sitta extremt tajt mot tanken, flytta bak... ligga i überrace-ställning men inget verkar funka.

Har jag missat något som alla andra vet om eller är mitt regnställ helt enkelt kass?

Det kommer inte inifrån ? Extrem rädsla för våt vägbana ? :rofl :hihi

Försvarets gröna klar minst 10 mil i regn,,,,,,,, har testa det i Norge

Man ska inte köra i regn.. En mc ska inte köras i dåligt väder oafset kläder:D

Blöt är lika med kall!!

Körde 70 mil i lördags varav 40 mil i regn utav varierande karaktär, dock en kåpförsed sporthoj.
Jofamaställ 2 delat (goretexvariant) ca 7 år gammalt, välanvändt.
Det blev i axelhöjd som det kom in vatten och det var där stället var som mest slitet utav vindfladdret. Har tidigare fått läckage i grenen och det är nog där som det pressar på mest om fartvinden ej bromsas utav någon form utav kåpa. Prova lite impregneringsspray.

Läderstövlar = blöt om fötterna
Läderhandskar = blöt om händerna.
Det är utrustning med Goretexmaterial eller liknande som gäller.

Bästa skyddet vid körning i regn tycker jag är mitt skinnställ och ett riktigt mc-regnställ ovanpå detta med tillhörande stövel och hand-skydd.

Läderstövlar = blöt om fötterna
Läderhandskar = blöt om händerna.
Det är utrustning med Goretexmaterial eller liknande som gäller.

Finns ju hand och stövel regn skydd å köpa! köpte både och för nån hundring på biltema :tummenupp

När jag fyllde i somras fick jag en Jofama regnoverall av Polka. Den provkördes i helgen, och den var perfekt! Jag var snustorr när jag kom fram, trots hällregn och mycket trafik, dvs det kom vatten från alla håll.
Enda nackdelen är väl att man har lite sämre kontakt med hojen, man kan röra sig lite mer så att säga. Men det var nog mest en vanesak, efter 10-15 mil tänkte jag inte mer på det. På fötterna hade jag Handelsbodens stövelöverdrag :tummenupp

Se till när du sätter dig på hojen att det inte blir en ficka på regnstället nere i grenen där det samals vatten och läcker in. Släta ut eller vik regnstället så att en sådan ficka inte bildas. Har själv ett helställ som det fungerar på, dock ej Lidls.

Nej regn är ett helvete. Tillslut letar sig fukten ändå in på något sätt. Jag brukar åka in på nån mack och köpa en rulle packtejp och tejpa tätt på utsatta ställen typ vid stövelskaften etc.

Lite regn är ingen fara men hällregnar det så kör jag bara om jag måste.

Men är det inte förjäkla tråkigt att vart man än åker så glider det alltid upp ett moln som lixom pissar ner på just dig och följer dig som på en bana dit du ska?! Är jag ensam om att erbjudas den tjänsten av molnen? :huvet

Men efter att ha åkt hem från jobbet igår, slutar 17 och de började regna kl 16,50, kom jag fram till att om man inte åker när det regnar är man ingen sann hojåkare. :yoparty

det enda so håller som jag har provat är Gardas regnställ.. www.garda.se

detta regnställ håller tätt (garda flex)... det som är så ruggit bra är att det täcker stövlarna oxå.. enda du blir blöt om är nävarna.. kalasbra regnställ helt enkelt.. det kostar lite grann men är värt det! helt klart!

mvh robb

Angående stövlar så kan jag rekomendera denna TCX stövel från Duells, Competizione GTX
En kamrat använder GTX stöveln och den släpper inte igenom vatten, på race när himlen öppnar sig så garvar han åt oss och använder dom som gummistövlar medans vi vadar fram i vatten som det lätt blir i en ojämn depå!

Regnställ som håller dig torr, Arlen Ness har ett som funkar kanon, kroppskondom :) Nackdelen är att det tar 20 min att få på sig skiten :tungan

/Nitrous

Rukka= Dyrt men kanonfina "Oil treated polyamide Cordura with waxed look":tummenupp

I mitt 8ar gamla Jofama Goretex klarar jag mej ca 0.5tim i osregn. I dessa Rukka=torr...
Rekommenderar dessa men som sagt ratt dyrt...
-Rukka GTX Jupiter Gloves 70208 778R
-Rukka Unit Trousers 75228 725R
- Rukka Shakal jacket 75210 726R
- Rukka Windstopper Hood 70294 754R

5 ars garanti:
"Rukka gives a full guarantee for five years (two years for underwear, accessories and AirVantage products) from the date of purchase against faults in material or workmanship. In such cases Rukka will either repair the garment or replace it. The guarantee does not cover misuse, faulty care or faults caused by normal wear and tear. Save your sales receipt - the date of purchase and point of sale printed on it are required to claim the guarantee"

http://www.rukka.com/lfashion/rukka/rukkawww.nsf

det enda so håller som jag har provat är Gardas regnställ.. www.garda.se

detta regnställ håller tätt (garda flex)... det som är så ruggit bra är att det täcker stövlarna oxå.. enda du blir blöt om är nävarna.. kalasbra regnställ helt enkelt.. det kostar lite grann men är värt det! helt klart!

mvh robb

Helt klart intressant men neongult!? :7peta

blir du inte blött utifrån av regnet så lär de vara så tätt att du svettas inifrån....fast lite fukt på pungen kan få oanade konsekvenser.

Ett Jofama/Halvarson hederligt svart skinnställ + riktiga skinnhandskar ordentligt infettat med fiskarsmorning + gortex boots har alltid funkat för mig.

Jag kör nästan året om oavsätt väder.

Obs brallorna utanför bootsen :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP