Köra hoj med brutet nyckelben.......bra eller anus?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Eftersom mina trådar på senaste tiden varit så poppulära :) så tänkte jag att vi kan starta en ny pajkastar tråd.

Tänkte nämligen ta en tur med hojen. Men jag har ett brutet nyckelben. Frågan är....är det lagligt att köra då?

Så länge du inte tokknaprat Tiparol, Ketogan, Tramadol eller annan rolig triangeltablett torde du väl FÅ köra, rent lagligt.

Hur bra det är, kan du ju bestämma själv.

Ädit: När jag hade brutet nyckelben kunde jag inte köra hoj. Bil gick dock bra. Under förutsättning då att jag givetvis inte hade knaprat fylletabletter.

du kanske inte ska anstränga området runt där... utan låta det läka i frid, kanske.

Gulleplutt skrev:
2335435 Eftersom mina trådar på senaste tiden varit så poppulära :) så tänkte jag att vi kan starta en ny pajkastar tråd.

Tänkte nämligen ta en tur med hojen. Men jag har ett brutet nyckelben. Frågan är....är det lagligt att köra då?

Hur ligger benet? Är det kluvet och överlappar sig självt? Då är det ingen hit o köra innan det verkligen sitter fast.

Gulleplutt skrev:
2335435 Eftersom mina trådar på senaste tiden varit så poppulära :) så tänkte jag att vi kan starta en ny pajkastar tråd.

Du vet väl redan svaret antar jag, men efter som du gillar att bli fostrad får en läxa här: Du ska framföra ditt fordon och va sådant skick att du inte framkallar fara för dig själv eller andra.
Det var väl myndigt sagt...?:rolleyes:

Mao är du redo så gasa helvet, annars så ta en bir å lägg dig på ryggen idag..:fyllisar

Lagligt är det så länge som du kan "på ett säkert sätt framföra fordonet".
Om du inte kan det så är det vårdslöshet i trafik.

Frihet under ansvar, jag har åkt omkring med ett brutet knä och en metallskena i sommar, allt utom att sätta ner vänster ben vid rödlysena funkade, visst det var besvärligt/gjorde ont att växla, men alternativet hade varit att inte åka motorcykel, om 14 dar får jag ta av mig skrotet...

Gulleplutt skrev:
2335471 Det är det väl som oftast ändå när man kör........
:D jag tycker om dina trådar, men se till så att du inte gör illa dig, eller nån annan.

Sen är det ju bara o köra

Jag gick i gatan i slutet av April och bröt nyckelbenet.

Ungefär 15 maj hade läkeprocessen gått så långt att benet började fastna ihop (=gamling, på yngre kan det gå snabbare). Men för att svara kort är väl svaret "det där märker du nog själv" :)

Åtminstone fram till säg mitten av Maj hade jag givit upp planer på nåt mer hojåkande under det här året. Men sedan gick det snabbt, varje dag var det nåt som förbättrades i rörligheten och sedan gick det inte många veckor förrän första hojturen kunde göras.

jag tycker det är rätt stor skillnad på om man tänker köra sporthoj eller vanligt rätt-upp-och-ner-åkande. På sporthojen har du mer belastning på armar/axlar vid inbromsning. En annan grej är att ha styrka att kunna fånga upp hojen om den tippar över åt nåt håll vid stillastående. Jag satte först rätt stränga kriterier på mig själv typ "Klarar du inte att ställa dig på huvudet mot en vägg på armarna eller göra armhävningar så är du inte redo". men nu provade jag på en del i alla fall och tar man det lugnt funkar det bra.

Men ta det lugnt innan benet läkt ihop och du känner dig trygg med det.

Annat är det med proffs-tävlingsåkare i speedway/motocross eller så där det opereras in metallskenor och liknande för att man skall vara på banan efter nån vecka, det finns t om hårdingar som kört heat med brutet nyckelben.

Vanliga dödliga skickas hem med armen i mitella och skall självläka.

gunnar_gt750 skrev:
2336794 Jag gick i gatan i slutet av April och bröt nyckelbenet.

Jag gick i backen för många år sedan och knäckte nyckelben och skulderbladet
16 dagar efter var jag uppe på hojen igen och körde på Ring knutstorp.

gunnar_gt750 skrev:
2336794 det finns t om hårdingar som kört heat med brutet nyckelben.
Man kan göra som Fredrik Watz ( 250 racer förare) som totalkraschade på söndagmorgonens warm-up, bröt nyckelben, trasade sönder ena foten och allmänt blåslagen. Låna en annan och sämre hoj för att på eftermiddagen starta EM racet på Anderstorp och komma tvåa och vara bäste svensk....2004 var det. 2003 satte han nytt banrekord på Gelleråsen sex gånger om i samma race med ett av underbenen i ena armen helt av.... :näsblod

Gustav O skrev:
2336806 Man kan göra som Fredrik Watz ( 250 racer förare) som totalkraschade på söndagmorgonens warm-up, bröt nyckelben, trasade sönder ena foten och allmänt blåslagen. Låna en annan och sämre hoj för att på eftermiddagen starta EM racet på Anderstorp och komma tvåa och vara bäste svensk....2004 var det. 2003 satte han nytt banrekord på Gelleråsen sex gånger om i samma race med ett av underbenen i ena armen helt av.... :näsblod

ajjj som f****n :4skrika

hållundan skrev:
2335449 Så länge du inte tokknaprat Tiparol, Ketogan, Tramadol eller annan rolig triangeltablett torde du väl FÅ köra, rent lagligt.

numrea får du köra även om du knaprar medicin me trianglar på:7peta

abethebabe skrev:
2336821
hållundan skrev:
2335449 Så länge du inte tokknaprat Tiparol, Ketogan, Tramadol eller annan rolig triangeltablett torde du väl FÅ köra, rent lagligt.

numrea får du köra även om du knaprar medicin me trianglar på:7peta

japp jag tror det de håller på att ta bot alla trekanterna.
knaprar moffe nu och där finns ingen trekant på de.
utan det är tydligen upp till varje person att fundera om det är så bra är köra på sina mediciner.

Kungen skrev:
2336827
abethebabe skrev:
2336821

japp jag tror det de håller på att ta bot alla trekanterna.
knaprar moffe nu och där finns ingen trekant på de.
utan det är tydligen upp till varje person att fundera om det är så bra är köra på sina mediciner.

precis så e det, fick tradolan i vintras men blev orolig, måste ju ha bilen till jobbet tänkte jag och frågade doktorn om det ev. fanns alternativ utan triangel på men då sa han att dom gamla reglerna gäller ej längre utan det e upp till var å en att göra som man vill, kan tyckas lite knasigt då tradolan får det att susa i kupan det kan jag lova:tungan

enchanter skrev:
2337829
abethebabe skrev:
2336821

Trianglarna är numera borttagen från apotekets "produkter" :fyllisar

Bara jag som tycker att det låter fullkommligt idiotiskt att ta bort trianglarna från mediciner? Min lillasyster var nära på att bli överkörd av en äldre man som knaprat medicin sen satt sig bakom ratten. Han dundrade upp på trottoaren och in i en lyktstolpe framför syrran.

Xyron skrev:
2337843
enchanter skrev:
2337829

Bara jag som tycker att det låter fullkommligt idiotiskt att ta bort trianglarna från mediciner? Min lillasyster var nära på att bli överkörd av en äldre man som knaprat medicin sen satt sig bakom ratten. Han dundrade upp på trottoaren och in i en lyktstolpe framför syrran.

hur har du lyckats å få en annans citat å se ut som om att det är mitt citat??? jag tycker naturligtvis att det ä oroande så klart då jag själv har använt sådana produkter med biverkningar som yrsel etc, man blir liksom lugn av sådana här piller kan nästan kännas som om att tagit lugnande för hela kroppen slappnar av och i ssådant tillstånd bör man inte framföra ett fordon

Bröt också nyckelbenet när jag kraschade med crossen... DET gick inte att köra cross på ett bra tag efteråt i alla fall. Duccatin däremot gick ganska bra att köra efter ca två veckor. Jag skulle nog inte köra nu om jag vore dig. Tänk om du måste göra en hård inbromsning eller så...:4skrika

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back