Köra hoj i vänstertrafik!

Lady in Red

Doctor
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
CBR600 RR -09
Har nyss bilat runt i England en vecka (lite för att reka inför en ev. mc-tripp dit någon gång)
Vilka fina vägar de har! Wow!
Det tog bara nån dag att komma in i "vänster-trafik-tänket"
Nu undrar jag, om det blir samma "sak" med att köra hoj.. att man liksom kommer in i det efter nån dag, eller är det svårare på något sätt jämfört med bil? Tänker t.ex. vid kurvtagning, risksituationer o.s.v.
Någon som varit och kört i England och vill berätta lite??:)

Det är lättare att glömma bort sig på en hoj än i en bil som är högerstyrd.
Är också läskigare på små vägar utan så mycket trafik som påminner om vilken sida man ska åka på.
Rondellerna kan bli spännande också :-)

/Andreas

efter man ex. tankat eller stannat till och kör iväg igen så är det lätt av gammal vana att köra högertrafik igen...

Jag körde MC i Uganda som har vänster trafik... Det va svårt i början, men man vande sig ganska snabbt. Dock en gång när det va lite när en olycka så drog jag automatiskt MC:n över på höger sida vägen. Antagligen automatiskt då man är så van att det ska vara så. Tar man det bara lugnt och tänker efter så är det nog inga problem...

Hmm.. ja det var tänkvärda saker.. Det är klart.. redan i bilen blir man ju liksom påmind om att nåt är "galet" :)
Kan också tänka mig att man i stress/paniksituationer, eller när man blir rädd att man faller tillbaka i "gamla mönster" o låter reptilhjärnan styra..
Ja, det var faktiskt lättare i bilen när man hade lite trafik omkring sig, o liksom följde med strömmen..
Det blir ju mycket nytt att tänka på.. inför varje omkörning kolla om det finns vägar in till höger som framförvarande bil kan svänga in på, eller kolla om mötande bilar kan tänkas svänga höger o.s.v. He, he, det blir nog bra tankegympa i alla fall!:)

Det är lättare att glömma bort sig på en hoj än i en bil som är högerstyrd.
Är också läskigare på små vägar utan så mycket trafik som påminner om vilken sida man ska åka på.
Rondellerna kan bli spännande också :-)

Håller med, särskilt när du svänger av från en väg & in på en annan - jefligt lätt att hamna på "fel" sida då...dvs höger... har väl hänt några ggr... :gnissla

Men man vänjer sig ändå ganska fort. :tummenupp Fördel att du kan hojjen i nattmössan, kan fokusera på körningen & behöver inte svära över att du sitter på fel sida & växlar med vänsterkardan ...problemet är väl snarare vad som händer i en "kritisk" situation, när man kanske agerar instinktivt enligt "normala" trafiknormer. För jaaa, engelsmännen är galna som envisas med vänstertrafik, miles, yards, heltäckningsmattor och tvågreppsblandare... Pints kan man väl till nöds leva med... :D :öl

efter man ex. tankat eller stannat till och kör iväg igen så är det lätt av gammal vana att köra högertrafik igen...

Precis! Bensinstationer och vissa andra ställen har oftast inte några markeringar eller linjer på vägen vilket gör att man lätt gör fel. Just rondeller tyckte jag inte var några problem eftersom man svänger av ganska naturligt. Det som var svårt var att titta åt rätt håll när man kör ut i en korsning...
Bäst är om det är lite trafik för då föjer man automatiskt efter bilarna. :)

När man väl körde på vägen så tyckte jag inte att det var några problem.

Jag är en engelsman som bott i Sverige i 13 år. Jag har kört med både bil och mc i både höger- och vänstertrafik.

Det är som andra har sagt farligast just när man kör ut från parkeringar och bensinmack etc. Annars är det lungt. Rondeller känns konstiga första dagen, sedan bli man van. Dag tre är alltid min farligaste dag då jag börjar slappna av och blir lite okoncentrerad. Då kan det bli en och annan miss vid t.ex. trafikljus svängningar. :näsblod

Har själv inga problem med att köra hoj i vänstertrakfik.

Men ett jäkla liv på tanten när jag har skjutsat pga hon tycker att jag kör så konstigt...

Var i Australien för ett par år sedan. Hyrde både bil och MC. Så länge det var hyffsat med trafik runt omkring en så flöt man liksom bara med. Det var när trafiken avtog, kanske efter nån mindre väg sent på kvällen, som man hade lättast för att komma av sig. Rondeller är som sagt inte att leka med innan man vant sig. Var med om att mitt i natten (med ingen annan trafik att följa) köra åt fel håll in i en rondell och sedan ut ur rondellen för att fortsätta i högertrafik en bra bit. Slutade med att man hamnade i ett ofrivilligt "chicken race" och nästan frontalkrockade...

Man man vänjer sig dock fort.

Den erfarenhet jag har av att köra på "fel sida" är väl ganska begränsad, men har iaf kört lite EU-moppe i vänstertrafik på Cypern, och tyckte inte att det var några större problem.

Sedan har jag testat högerstyrd Saab på svensk väg, och det var däremot ganska lurigt. :gnissla.

Är nog inga problem, du kör ju nästan alltid i omkörningsfil här i Sverige så du är nog van att köra i fel fil... :skrattar:

Jag har kört vänstertrafik med hoj vid 2 olika tillfällen och det var inte alls svårt, lite lurigt i första rondellen bara. :gnissla

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti