Köra hoj i bussfiler?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Tja ba,

Hur är det egentligen med hojjkörning i bussfiler i Stockholm? Får man köra där eller inte? :va

ibland, ibland inte,,,,,,..... det står på skyltarna...

Jag har kört bussfilen på Nynäsvägen in mot stan ett otal gånger när polisen stått där. Inte en reaktion, trots att det inte finns tilläggsskylt att det är ok.

De hajar ju också att det är säkrare än att vi kryssar mellan bilarna.

Hm...intressant att polisen ser mellan fingrarna...

Hm...intressant att polisen ser mellan fingrarna...

vadåra? så länge man kör lagligt å tänker på säkerheten för alla så tror jag att polisen inte har några problem med att en MC använder bussfilen just för att öka säkerheten, annan sak är väll om folk bombar helvete i bussfilen..

att polisen ser mellan fingrarna har jag också hört, men bli inte förvånad om nån nitisk jävel (Hamrén t.ex.) kommer upp och smiskar på en böteslapp.

Så länge man är medveten om att man riskerar böter...
Jag kör bussfil dagligen, tillåtna och otillåtna. Inga böter än, dock så har jag inte lagt märke till några poliser som sett mig.

Jag körde i bussfilen på sturegatan mitt inne i stan (med bil iof) och blev "omriden" av två beridna poliser som va ute å rastade hästarna.. Fick ångest i 3 sekunder innan det slog mig att risken att dom skulle sitta av, binda upp hästarna vid närmsta lyktstolpe och börja skriva böter på mig var rätt liten.
Om dom ens hade med sig böteshäftet :va

Jag körde i bussfilen på sturegatan mitt inne i stan (med bil iof) och blev "omriden" av två beridna poliser som va ute å rastade hästarna.. Fick ångest i 3 sekunder innan det slog mig att risken att dom skulle sitta av, binda upp hästarna vid närmsta lyktstolpe och börja skriva böter på mig var rätt liten.

Den bussfilen däremot skulle jag hålla mig ifrån, SL storsatsar på sina blå linjer den här sommaren för att hålla tiderna så just där lär inte polisen se mellan fingrarna.

ja just den gatan plockar dem alltid bilar samt mc på, dem står NÄSTAN alltid i korsningen humlegård/sture.. tur att du åkte på just "det enda djuret som har arselhålet på ryggen" :D

Jag kan berätta en liten kul grej angående detta ämne. Jag och killen var på väg till jobbet på hoj och han ligger i bussfilen efter en stor fet stadsjeep av något slag. Denna jeep ligger och mesar framför oss i bussfilen så killen blinkar med hellyset och tutar för att han ska flytta på sig. Då blinkar jeepen tillbaka med blåljusen. Mohaha, hur kul som helst. Men han flyttade iallafall på dig och släppte om oss sen, vinkade tom lite. ;D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT