Köra hoj framåtlutad?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Måste bara fråga, kanske har frågat förut men glömt svaret men HUR FAN orkar ni som kör sporthoj köra som ni gör? Ligga framåtlutade och stödja hela överkroppen på underarmarna.

Njuter ni öht när ni kör hoj? Sjukt jobbigt? Har bara provsuttit sporthoj på MC-varuhus och det räckte för mig... :tummenupp:va

Man använder inte armarna, det är benen som förankrar dig, och rygg/mage ger stöd och avlastning. Men det är lättare sagt än gjort, sittställningen kräver aktiv körning (och det är väl det den är skapad för).

Svänger det och går undan tänker jag inte på det, blir jag tvingad till att åka rakt så tröttnar man fort.

Nemas problemas, saknar clip-on känslan ibland.

Hur orkar du ha en hoj där man måste lägga hela kroppsvikten på gashandtaget för att det skall hända ngt? :whip

Mag-, ben- och ryggmuskler och/eller fartvind. Antingen är man stark och vältränad eller så kör man fort. :krama

Och eftersom alla sporthojsförare är högfartshuliganer vad betyder det? :D

Nej, vi njuter inte ett dugg. Det är bara pest o pina hela tiden.
Längtar bara hem hela tiden man kör...
O man får absolut inte klämma med knäna runt tanken eller spänna
ryggmusklerna tex. för att avlasta armarna...

• Gilla
Reaktioner: SGM
det beror lite på rutan till hojen också.
rätt utformad så är det lungt att "kryssa" i 150-200 då man ligger o vilar mot fartvinden.
Den blir som en mjuk kudde :)

Man vänjer sig, upprätt är mer bekvämt kan jag hålla med om:tummenuppHade du kört en custom däremot så hade jag kontrat hur man orkar sitta bakåtlutad i gynställning hela tiden..

Man måste sitta framåtlutad när man provsitter i butik. För man sitter upprätt sen ute på vägen när man uiilar... :yoparty

Jo, lite jobbigt blir det i längden om man kör mycket transportsträckor, som när man ska på semester. Men när man ligger och kör på krokiga vägar tänker man inte ens på det. Jag tänker så lite på det att jag fick en "aha-känsla" när jag läste tips om spänna ryggmusklerna och nypa åt med benen runt tanken. Det har jag inte ens tänkt på att man gör. Det kommer automatiskt.

Jag provade en gixxer 750 i en säsong, sedan avbröt jag försöket, kommer troligtvis inte mer köra sporthoj! Fick ont i handlederna samt ryggslutet efter 30min.

Kan tillägga att jag är två meter lång också! Sjukt roligt att köra sporthoj, men inte i längden :/

Hojarna är nog optimerad för det de är till för... men nog fattar jag argumentet med varför man ska kunna regga en toksporthoj på vägarna när det är apkurviga vägar (bana) den är gjord för och i trafiken kanske de inte är så smart å åka som en tok på sådana vägar...
1000cc är nog för mycket.... de räcker nog med typ..... 748cc ;)

däremot på sporttouring fattar man ju.. men de går väl bäst rakt fram... (Fördomar)

Sporthoj's körning e skitjobbigt. Precis som sex.
-Ja man blir ju alldeles svettig o skinnsoffan klibbar fast mot röven o håller på.:tummenupp

Last edited:
Det går bra uppåt 80 mil:)
När jag har kört till Nurnbergring 3 gånger 124 mil i ett sträck har jag använt tankväska som packats i lagom höjd!

Och det är nog en träningssak man vänjer sig!
Skulle vilja säga att det är precis tvärtom om man tror att man sitter bättre på en custom eller offroad så tar man gruvligt fel, ont i ryggen efter 30 mil!
Men det är väl en vanesak för ryggen :)

Hojarna är nog optimerad för det de är till för... men nog fattar jag argumentet med varför man ska kunna regga en toksporthoj på vägarna när det är apkurviga vägar (bana) den är gjord för och i trafiken kanske de inte är så smart å åka som en tok på sådana vägar...
1000cc är nog för mycket.... de räcker nog med typ..... 748cc ;)

däremot på sporttouring fattar man ju.. men de går väl bäst rakt fram... (Fördomar)

Jag kan inte ens läsa det här inlägget... :va

Sorthojjar är grymt obekväma om man ligger under 180 km/h.

Över det så håller fartvinden upp dig så du hamnar i perfekt balans och kan slappna av.

Sporthoj's körning e skit jobbigt. Precis som sex.
-Ja man blir ju alldeles svettig o skinnsoffan klibbar fast mot röven o håller på.:tummenupp

Blir du svettig fast du ligger/sitter underst och låter bruden gör allt jobbet? :tungan

Jag kan inte riktigt svara på tråden, då jag har en sporttouring. På min gamla häck är körställningen ganska avslappnad tycker jag. Tvärtom tycker jag det kan vara svårt att komma ner bakom kåpglaset med det relativt höga styret på GSXF'en, samt att hela hojen är kort. Lägger jag mig ned på tanken kan jag vila näsan på kåpglaset.. Men det kanske mer är kombinationen kort hoj - lång person?

Last edited:
Det är jobbigt för benen att köra sporthoj.. För armarna? Inte för fem öre om du gör rätt.

En naken hojen med upprättställning är mkt jobbigare att köra i farter över 90 än en hoj med kåpor .

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!