Köra dubbla klasser samma helg?

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
På den svartvita tiden var det ju vanligt att samma förare körde flera klasser samma dag men hur funkar det nuförtiden?
Jag vill minnas att jag på licenskursen 2004 såg en regel mot detta men inte hittade jag den i årets reglemente vid en snabbtitt iaf.

Någon som vet hur det ligger till?
Får en förare köra flera klasser samma helg?
På samma hoj?
Med samma transponder?
 
Jag vågar säga med 99,99999% säkerhet att det inte är något problem. Fredde Watz gjorde ju det i ett kör för några år sedan. Vid en minnesvärd regnig helg på Åsen så hade han bara ett regnframdäck och fick hålla på och byta hjul mellan heaten på R6/R1:an.:)
 
Borde inte föreligga något hinder bara hojen och licensen klassar in i klasserna, att köra 2 olika klasser som sst och sbk är iaf tillåtet, svårare att få köra rookie och sst/sbk då. . .
 
Jag dubblerade BOTT o R1000 med tva cyklar o samma transponder pa Gellerasen for ett par ar sedan.
Enda problemet var att jag hade svart att ladda om mentalt till R1000.
Gissar att det beror pa att jag inte haller samma klass som Watz.

Henrik
 
Watz tripplade tillochmed, 250R, 600SST & Superbike, med rätt hoj & licens går der hur bra som helst
 
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.
 
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

Färgade ark med klister bakom! Bara o dra på ett nytt över det gamla!
 
Eller tear off om jag kan få till det, det är ännu snabbare.

Plastidip! Lägg på ett lager med första klassens färg över andra klassens färg som du har dekallimmat. Kör in i depån efter första passet och riv av Plastidipen. Häpp!
 
Tack för input allihop, jag måste ha blandat ihop det med att man inte får köra flera klasser i GP-VM längre eller något.:va

Då ska jag se till att anmäla mig till både Speedster och A2(nya "junior") på Gelleråsen. Det gäller att sikta högt på debuten.:rofl
Hela min aversion mot att tävla har gått ut på att det blir så lite kört på en så pass kostsam racehelg men med detta upplägg blir det ju dubbla körningen för en spottstyver extra. Och en chans att köra mot hojar som inte har 150 hästar mer än min.

Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

Snabbfästen på nummerplåtarna och ha två nummerplåtar?
 
Plastidip! Lägg på ett lager med första klassens färg över andra klassens färg som du har dekallimmat. Kör in i depån efter första passet och riv av Plastidipen. Häpp!

Funkar det så smidigt?

Då måste jag iofs måla om Plastidipen 4 gånger, det måste ju bytas både till kval och race.
 
Synd att Jr ligger direkt efter Speedster i tidsschemat men jag får väl göra en splash and dash och starta warm up från depån om det behövs. Måste bara hitta på ett djävligt snabbt sätt att byta färg på nummerbottnarna.

När jag dubblade BOTT o R1000 så låg de direkt efter varandra, men de lade om schemat och lade R600 emellan för att jag skulle få en chans att ta en klunk vatten emellan. Så arrangören hade absolut inget emot upplägget. Är du ensam om att dubbla så kanske de kan kasta om ordningen så att du hinner byta nummerlappar. (Kardborrfästen?)

Jag tänkte som du att det var surt med så lite körning som en klass ger. Men när BOTT gänget knäppte upp en pilsner och började ljuga som bäst skulle jag ut igen.
Då var det svårt att ladda om! Racers var nog tuffare förr?

Henrik
 
Det fanns en kort period en regel i SM att man bara fick tävla i en maskinklass med en hoj.
I VM fanns en tid under några år då förare bara fick tävla i en klass.

Peter Linden körde 5st klasser under en helg på 90-talet på Falkenberg.

Första gången jag körde Irländska serien 2010 hade dom en max-gräns på att man bara fick tävla i 5 klasser på en dag. 6st förare hade dock kvalat i fler klasser. Så dom strök själva dom klasserna dom trodde dom skulle ta minst prispengar i..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top