Köra bana utan personlig konkurs

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Karlstad
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Har inte kört ett varv bana än men är riktigt sugen att testa. Tänkte det skulle bli till nästa säsong men måste det kosta typ 700 spänn varje gång man ska få köra eller kan man skaffa nån licens och få köra speciella träningstider eller nåt sånt. Blir nog inte allt för ofta annars är jag rädd för och va ja hört så är det lätt att få mersmak efter ett par gånger.
 
Du får tänka på att en licens kostar lite pengar också.

Ca 1000kr för kursen sen 2400kr (har jag för mig) för att lösa ut din licens. Bara där har du ju 3 heldagar på bana. Sen är det inte alla klubbar/banor som tillåter en vanlig hoj på licensträningarna.

Mitt råd är att prova med att köra en bandag och se vad du tycker.
 
jag tycker inte 700 är så jättedyrt för en heldag i banavgift.. det är ju det andra runt som kostar. ta sig till och från banan, bensin, däck, bromsbelägg, för o inte tala om vad det kan gå på om man vurpar...

edit:
på svistad brukar det ju va körning varannan onsdag, mellan 17 och 20 på kvällan, det kostar 250:- kanske finns ngt liknande på gelleråsen eller vilkan bana du nu har närmast till.. en heldag är ganska lång tid om man inte är van.. att det kostar pengar kommer du nog inte ifrån
 
Last edited:
Teama ihop dig med några polare & starta ett ERF-team. Alternativt ta en rejs-licens, gå med i en motorklubb & kör onsdagsträningar för en billig(are) peng.
 
Tips till den som aldrig har provat bankörning är att anmäla sig till SMC för en broms & kurvkurs, då slipper du lära dig den hårda vägen.
 
GSXR1100R skrev:
Tips till den som aldrig har provat bankörning är att anmäla sig till SMC för en broms & kurvkurs, då slipper du lära dig den hårda vägen.

Precis, mer såna kurser vore inte dumt alls! Att inte dom subventioneras? Eller införs som krav när man har haft kortet nått år! :va
 
ninja joppe skrev:
Har inte kört ett varv bana än men är riktigt sugen att testa. Tänkte det skulle bli till nästa säsong men måste det kosta typ 700 spänn varje gång man ska få köra eller kan man skaffa nån licens och få köra speciella träningstider eller nåt sånt. Blir nog inte allt för ofta annars är jag rädd för och va ja hört så är det lätt att få mersmak efter ett par gånger.


600 kr för att köra på bana är väl värt pengarna. Du kommer inte att ånga dig. Kinnekulle är en bra bana som t ex www.racingworld.se och www.actionpics.se har s.k allmänna bankörningar på.

Se över din försäkring så att den gäller.
 
Om du tycker att 700:- är dyrt så har du inte råd!

Mina övriga kostnader för att köra en dag brukar hamna på ca 1000:- förutom själva avgiften då jag måste bo en natt på hotell (skönt att vara helt utvilad på bandagsmorgonen).
 
Ta licens,köp en racehoj och du kommer alltid vara färdig för konkurs.... och älska varje sekund av det...
 
Kostnad för en bandag utan krascha är 5-700 för anmälnings avgift, ca 700 i bensin inkl 30 mil ToR , bra däck är viktigt och räkna med att ett bra sportdäck bak håller ca 5 timmar för en glad amatör och framdäck det dubbla vilket ger ca 700 kr däck bandag.

Så runt 2000 kr för en bandag för allmänheten.

Kör man mycket och har licens och bor nära en bana eller delar på transport sjunker priset.

Men utan tvekan kostar det en del att köra sporthoj på bana.
 
Last edited:
Tack för tipsen! :tummenupp Att det kostar en slant får man väl räkna med då antar jag, ska kolla det där med broms och kurv kursen, verkar vettigt. Nu är det bara hoppas att vintern går fort så man kan börja köra igen oxå.
 
de flesta körningar jag varit på har kostat 500:-/dagen
Inte så dyrt tycker jag, man får massssssor av åka för pengarna:)
 
Du som bor i Karlstad har ju en av landets finaste banor runt knuten.
Som sagt kolla om dom har några kvällskörningar där.
Jag har kört några kvällskörningar på Anderstorp, det har kostat 300kr och jag har kört upp 1 1/2 tank på en kväll. Det är mer körtid än vad det brukar bli på en heldag.
 
Jocke K skrev:
Du som bor i Karlstad har ju en av landets finaste banor runt knuten.
Som sagt kolla om dom har några kvällskörningar där.
Jag har kört några kvällskörningar på Anderstorp, det har kostat 300kr och jag har kört upp 1 1/2 tank på en kväll. Det är mer körtid än vad det brukar bli på en heldag.

Du som har koll på läget, tänkte köra bana till våren nu när jag fixat laglig ljuddämpare och allt, är det nåt annat att tänka på som dem kräver för att man skall få köra? (På t.e.x Anderstorp)
 
Asfaltbarn skrev:
Du som har koll på läget, tänkte köra bana till våren nu när jag fixat laglig ljuddämpare och allt, är det nåt annat att tänka på som dem kräver för att man skall få köra? (På t.e.x Anderstorp)

Den normala kontrollen arrangören brukar göra för gatgrupper är ljud (orginal avgasrör), däck, bromsar, kedja och eventuellt hjälm.
Det jag konstant brukar få nerslag på är att bromshandtaget tar långt in. Men det är ju en smak, justeringssak.
 
Victor skrev:
Den normala kontrollen arrangören brukar göra för gatgrupper är ljud (orginal avgasrör), däck, bromsar, kedja och eventuellt hjälm.
Det jag konstant brukar få nerslag på är att bromshandtaget tar långt in. Men det är ju en smak, justeringssak.
Ok, tack för svaret, då kan jag va lugn då, för däck måste man väl få ha vilka man vill, tex slicks o racingdäck även om det är en gatreggad hoj!?
 
Asfaltbarn skrev:
Ok, tack för svaret, då kan jag va lugn då, för däck måste man väl få ha vilka man vill, tex slicks o racingdäck även om det är en gatreggad hoj!?
Om du inte ska köra i oförsäkrad/licens-grupp så bör du inte sätta på slicks. Men mönstrade racedäck går fint.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top