kör utan laddning?

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
min laddningsregulator har lagt av och jag skall antagligen köra lite bana nästa vecka och jag kommer antagligen inte få tag på en innan det.:mad:
går det att köra utan den och putta igång den, eller går tändningen på generatorn? halvljus osv. stänger jag givetvis av.:gnissla

/Andreas

När min laddregulator la av i sommar så gick det hur fint som helst att starta och köra med fylladdat batteri men ju längre man körde ju sämre gick det för attt till slut inte funka alls.
Beställde en ny på Sams motor innan lunch och hämtade ut den på posten dagen efter. Nästan 1000:- billigare :yoparty än vad dom ville ha på den lokala hondaförsäljaren

min laddningsregulator brann för två somrar sedan. hojen gick kanon... tills batteriet tog slut, eftersom det inte laddades. tror jag bytte batteri tre gånger innan jag fatta vad som var fel :huvet :huvet

insprutning, tändning m.m. lägger av utan 12V DC

Ta med en batteriladdare och ladda mellan passen.
Kommer funka.

Batteriet kommer säkert tappa lite livslängd men det får du ta med hela kostnaden!

Jag körde hem fem mil utan regulator, men då den började misstända varje gång blinkersen slog till (jo, det är sant!) så stängde jag av helljus och körde blinkerslöst hela vägen hem. Den startade även dagen efter men hade nog inte gått så långt till.

Detta var dock hoj med förgasare (zzr600), insprutningshojar drar mer, vet inte vad din vfr800 har dock.

Det är inte helt ovanligt att racercyklar (åtminstone den typen av antika racerånglok jag gillar) kör "total loss" vad man nu kallar det på svenska. Dvs man kastar generatorn och startmotorn för att spara vikt och effektförluster. Gör man det med flit så är det fiffigt att använda AGM-batteri typ Hawker Odyssey för de tar inte skada av djupurladdning.

Kör du utan lyse och inte använder startmotorn så tror jag du klarar dig bra länge. Och som sagt om du kan ladda mellan passen med en snabbladdare så är det ju ännu bättre.

okej, regulatorn var restad hos leverantör.. men hoppas på att den dyker upp innan.

jag har en C-TEK som man kan boosta batteriet mellan passen i värsta fall, det borde ju funka i 20 min

Som sagt.. Kör med laddaren mellan passen så borde det funka. Ett annat tips är att ta med ett fulladdat 12v bilbatteri och koppla in det med startkablar eller liknande för att ladda och få extra ström för starten. Bra backup om det inte finns el på banan.

Se till att koppla ur så många strömförbrukare som möjligt, typ halvljus, parkeringslampor osv. Bromsljuset kan man också plocka ur beroende på vilken grupp man kör i.

Har VFR´n insprutning?
Ett tips är iallafall att OM du märker att hojen börjar gå dåligt så håll neutralgas istället för full gas tillbaka till depån, då orkar battetriet leverera lite till. Jag råkade ut för kabelbrott på min laddregulator och hojen goick som skit när jag gasade, men hur bra som helst på neutralgas.. tills den dog helt vill säga.

Räkna med ett nytt batteri när du byter laddregulatorn om du väljer att göra detta.

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage