Köpte defekt MC på Blocket

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Hej, skulle behöva lite rådgivning.

Köpte en bagagnad FZ6-S med ABS som lades ut på Blocket. Har inget körkort ännu så jag kunde inte köra hojen men den såg bra ut, inga varningslampor lös, gjorde en vanlig säkerhetskontroll och han körde den förbi mig så jag kunde lyssna efter missljud. Den hade genomgått en besiktning utan anmärkning i maj så jag köpte den med kvitto på att det inte finns några kända dolda fel. När jag 6 dagar senare tog den till ett inhägnat område för att öva så visar det sig att ABS inte fungerar. Den ger inga indikationer på att det inte fungerar, men hjulen låser sig när man bromsar för hårt. Att den har ABS var en stor anledning till att jag köpte hojen, och det poängterade jag också vid köpet. Jag har tills dess endast haft hojen i ett garage.

När jag kontaktar säljaren angående det så är han ytterst ovillig till att hjälpa mig. Det enda han kan tänka sig är att gå ned 2000 i pris med ultimatum att jag inte kommer dragandes med andra dolda fel och kräver mer ersättning. Han anser att han levererat en fungerande hoj till mig, jag anser att han levererat en defekt hoj till mig, och vi kommer inte överens på den punkten över huvud taget. Jag å min sida har erbjudit antingen 5000 kronor prisreduktion, att vi tar den till en reparatör och delar på kostnaderna eller att jag häver köpet. Jag gick sedan ned till 3000kr, men det gick han inte heller med på.

Det känns nästan som att han kände till felet innan på grund av att han är så extremt icke tillmötesgående, men det är mest spekulationer. Jag känner mig åtminstone väldigt lurad och orättvist behandlad av honom. Vad tycker ni att jag borde göra, och varför? Har funderat på att häva köpet enligt köplagen, men skulle behöva någon annans perspektiv på det.

Moderator får flytta om tråden lämpar sig bättre i ett annat forum.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Är det samma hoj som diskuteras på Flashback?

edit: flyttar tråden från överflödiga diskussioner till mc-relaterat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Du har undersökningsplikt som köpare så sannolikt är du rökt.

Undantag om den helt enkelt inte har ABS men säljaren har skrivit i annonsen att den har ABS. Då har du svart på vitt att han sålt något som inte finns.

Eller om han uttryckligen sagt att ABS fungerar trots att den är trasig då kan man ju säga att han lurat dig. Han kommer väl dessutom knappast erkänna en sån sak och då kommer det stå ord mot ord så det är knappast värt att bråka om.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
”Kända dolda fel”

Står det på kvittot att den saknar kända dolda fel?

Jag tycker det lyser varningslampor?

Nä men seriöst, du vet ju inte egentligen om ABS funkar eller inte. Jag tyckte han var rätt generös
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är det samma hoj som diskuteras på Flashback?

edit: flyttar tråden från överflödiga diskussioner till mc-relaterat.

Hittade tråden. Samma nick och han har fått massor md tydliga svar vilka han inte verkar vara nöjd med.

Jag har bara hunnit till sidan 6 ännu, tog paus för att hämta popcornpåsen.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Jag sålde en gång en hoj och fick exakt denna upplevelsen fast från säljarens sida då. det var inget fel på hojen när jag sålde den men köparen fick problem direkt. Jag erbjöd mig då att ta tillbaka hojen men det slutade till slut med att jag betalade för att bli av med stollen. Efter nån månad eller så så ringde hans pappa och frågade saker om hojen och det visade sig att allt jag fått höra av killen bara var lögn och hittepå så jag hade betalat för ingenting.
Jag säger inte att så är fallet här men du säger själv att du inte provkörde hojen så redan här är du rökt då du inte KAN häva köpet enligt köplagen. Du har godkänt hojens skick när du köpte den på plats och detta är inget dolt fel om säljaren inte visste om det eller om det inte ens ÄR ett fel. Jag äger inte en FZ-6 men rimligen borde det existera en felkod och det borde lysa en lampa om ABS:en är ur funktion. Så kanske bör du be en verkstad kolla på den och konstatera om den verkligen är trasig innan du börjar diskutera ersättning.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag skulle häva köpet eller säga till honom att han får fixa felet. Det är mycket möjligt att han inte kände till felet men det hindrar honom inte från att vara en parasit på andra.

Synd att inte jag var säljaren för jag hade köpt tillbaks den oavsett vad lagen säger. Även om man köper privat går säljaren inte fri om det blir något större fel som man inte kan förvänta sig kort efter köp enligt vad jag googlat mig fram till.

Skiter det sig så går det alldeles utmärkt att vara utan ABS så länge inte bilprovningen har någon åsikt i frågan p g a en varningslampa lyser.

Om du bråkar om du skall få 2000 eller 3000 tillbaks så hade jag nog också bett dig fara åt helvet. Det kanske inte lät så trevligt med då är du också en girig snålis.
 
Last edited:

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Gör oss alla en tjänst, ta en närbild på båda bromsskivorna fram så vi kan se vad du har för komponenter monterat.
Alltså inte en macrobild utan så hela skivan och hjulet syns.
Seså.....
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Vad kostar det att laga en ABS? Kanske är det bara en givare som är defekt, har lossnat, eller något annat mindre fel. Knappast värt att bråka om ifall hojen är bra för övrigt.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Är det samma hoj som diskuteras på Flashback?

edit: flyttar tråden från överflödiga diskussioner till mc-relaterat.
Yes, det är det. De gav en del bra svar, men skulle vilja ha lite perspektiv från hoj-åkar-communityt.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Du har undersökningsplikt som köpare så sannolikt är du rökt.

Undantag om den helt enkelt inte har ABS men säljaren har skrivit i annonsen att den har ABS. Då har du svart på vitt att han sålt något som inte finns.

Eller om han uttryckligen sagt att ABS fungerar trots att den är trasig då kan man ju säga att han lurat dig. Han kommer väl dessutom knappast erkänna en sån sak och då kommer det stå ord mot ord så det är knappast värt att bråka om.

Han har intygat muntligt att allt fungerar på den, att det inte är några konstigheter. Jag har i skrift att han kollade bromsarna senast i april innan besiktning.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Var bor du, nån kan säkert hjälpa dig att titta på den?
Jag bor i Göteborg. Det skulle vara jättefint om någon kunnig kunde titta på, man kanske kan höra med någon på forumet? Yamaha Center är lite väl dyra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Han har intygat muntligt att allt fungerar på den, att det inte är några konstigheter. Jag har i skrift att han kollade bromsarna senast i april innan besiktning.

Nej, du skriver på Flashback att säljaren skriver att den har inga fel som han känner till.

Det är inte alls samma sak som och säga att den saknar fel.
 

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
”Kända dolda fel”

Står det på kvittot att den saknar kända dolda fel?

Jag tycker det lyser varningslampor?

Nä men seriöst, du vet ju inte egentligen om ABS funkar eller inte. Jag tyckte han var rätt generös
Ja, det är sant. Jag tänkte inte på det då.

Hur menar du att jag inte vet om abs fungerar eller ej? Hjulen låser sig och man glider flera meter när man bromsar i 30-50 på asfalt. Jag provade även frambromsen en kortare sträcka på lite rullgrus men den låste sig också.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top