Köpt hoj utan chassinr från Polisen, kan man få den reggad?

AndersIvar

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
GSX-R 1000
Min kompis har köpt en R6:a årsmodell 10 från Polisens beslagtagna gods. Hojjens lås är sönderbrutet och skojjarna har filat bort chassinummret och satt dit ett eget felaktigt chassinummer på de ställen det står.

Finns det någon chans att han kan få hojjen reggad, antingen genom att köpa en ram som inte är kryssad och på något sätt föra över chassinumret till sin hoj, eller kan man lösa det på annat sätt?

Han har ju kvitton och allt från Polisen så med själva köpet är det inget konstigt, men går det att få den reggad eller är det bara banrejsing kvar för den hojjen?
 
Eftersom det är en nästan ny hoj kanske det kan vara svårt att hitta, men jag hade satsat på att köpa en ram med papper från tyskland eller italien och satt över alla delar.

Av egen erfarenhet så kan du inte köpa en ram här och göra ett rambyte då du inte har ett ramnr att sätta på den nya ramen. Just därför den hojen sålts av polisen då det inte går att göra något med den.
 
Last edited:
Man måste alltså köpa en ny ram och flytta över allting till den ramen, det går inte att "flytta" chassinumret?
 
Borde inte polisen själva kunna svara på det, jag hade kollat upp sånt innan jag köpte den :va

polisen och transportstyrelsen (som sköter fordons register) är inte samma sak!


Du får helt enkelt skaffa en ram från en kraschad hoj,
släng ut annons på blocket och maila alla skrotar du kan googla fram inom EU så "importerar" du den, och byter ram
 
Har den en gång varit reggad i svedala och ej ute ur registret så borde det gå att få in den igen.



Förutsatt att man har det ursprungliga ramnummret eller reg.numret, så man vet vilken det är.
 
Har den en gång varit reggad i svedala och ej ute ur registret så borde det gå att få in den igen.



Förutsatt att man har det ursprungliga ramnummret eller reg.numret, så man vet vilken det är.

Om cykeln gick att identifiera så hade väl den riktiga ägaren fått tillbaks den.
 
om det nu inte går att spåra hojen ORG. chassienr. så gör så här.

fixa ett chassienr. me "papper" på från USA , tyskland etc. på nån R6 08-10. som blivit kvaddad men har "papper".

sen plockar du ner hojen helt och lämnar ramen till en mekanisk verkstad som svetsar i urslipningen tjuvarna gjort och planslipar en yta som ramen har innan de stansar in chassinr. (finns "kryssen" ** kvar som chassienr. på hojar börjar me så är det ju bara bra ett chassienr. ser ju ut typ så här: *xxxxxx-xxxxxx* sedan så ber du verkstaden stansa in det chassienr. du har på den import-ramen du fixat fram och sedan lämnar du ramen + sving på pulverlack vilket kostar runt 1500kr.

sedan regbesiktar du hojen som en importhoj.

Tysk importsajt:

http://suchen.mobile.de/

importsajt från USA:

copart.com

Det står ju i specen. om det medföljer nycklar med hojen vilket du behöver om hojen tändningslås är brutet. , tror du lär ta ECU från samma hoj för att få det att funka me ORG. immobilizer.

mvh.T
 
Last edited:
Har du kollat om det kan gå att röntga alternativt etsa fram det gamla numret med syra?

Det finns flera företag som sysslar med metallröntgen i Sverige.

Lyckas du med detta så borde det bli det billigaste alternativet.
 
Om du har ett motornummer så kan du identifiera cykeln den vägen.
Annars så är det bara att ge den ett ramnummer som är unikt.
 
Köpt hos polisen sa du? Då borde det väl finnas någon sorts guide eller liknande hos dem som du kan ta hjälp av?

Känns som att dom bör veta hur man gör för att kunna bruka hojen på ett lagligt sätt igen?
 
Ytterligare en möjlighet som jag anar mig till efter läst hur en i USA skrotad BMW kom till Sverige.
(det är tydligen inte möjligt regga en USA skrotad bil i Sverige, papperna godkänns inte)) Bilen skickas från USA till nån baltstat (var det Lettland?) I Lettland? kan man inregistrera en i USA skrotad bil. Med de Lettiska papperna är det sedan OK att få den inregistrerad i Sverige. (Tidningsartikeln handlade om tjejen som köpt BMWn för 150000kr och när felen började dyka upp kände sig totalt blåst. Handlaren hade antytt bilen kom från Tyskland, sedan Lettland och nu Sverige. Att det var amerikanskt skrot var det ingen som berättat.)
 
R6 an hos KVD. Där stod det väl i beskrivningen: Obs går ej att rega?!
 
Ytterligare en möjlighet som jag anar mig till efter läst hur en i USA skrotad BMW kom till Sverige.
(det är tydligen inte möjligt regga en USA skrotad bil i Sverige, papperna godkänns inte)) Bilen skickas från USA till nån baltstat (var det Lettland?) I Lettland? kan man inregistrera en i USA skrotad bil. Med de Lettiska papperna är det sedan OK att få den inregistrerad i Sverige. (Tidningsartikeln handlade om tjejen som köpt BMWn för 150000kr och när felen började dyka upp kände sig totalt blåst. Handlaren hade antytt bilen kom från Tyskland, sedan Lettland och nu Sverige. Att det var amerikanskt skrot var det ingen som berättat.)
med andra ord, köpa en ikke regbar hoj på KVD åka till baltstaterna reggade den och regga den i sverige...
 
Är chassienummret bortslipat borrat osv (som buset brukar göra) så går det tyvärr inte att få in hojjen i trafik igen. Om du har en jävvla tur och du fått med regbevis OCH hojjen finns kvar i systemet så kan du lägga in nytt matreal och bygga upp ett nytt chassiemunenr igen...Lagligt ==> tveksamt.

Enklast är helt klart att fixa en annan ram med papper eller ta racinglicens och börja sladda på bana.

Sedan så undrar jag om det där med att det inte går att köpa ramar stämmer, min bulle ska in på rambyte efter en marksyning. Då kommer en ny ram med ramnummer som sedan tas in i systemet som en NY hojj med helt NY identitet. Men det kan ju skilja mellan märken här.
 
Om cykeln gick att identifiera så hade väl den riktiga ägaren fått tillbaks den.
Är det inte så att om hojen inte hittas inom en månad får du ersättning till en ny och försäkringsbolaget blir hojens nya ägera, och kan göra vad dom vill med den ifall den hittas?

IAF för bilsport & mc's classic försäkring fås ersättning till en ny(likvärdig) hoj vid stöld om den inte hittas inom efter 30 dagar.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top