Köpt bankörd hoj, bra/dåligt?

Blaster

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2008
Hoj
Kawasaki zx7r -97
Tjena.
Har köpte en zx7r -97:a som har gått 2100 mil.
Tyckte det lät lite och börjar nu fundera på om den är bankörd. :va
(Bakdäcket är slitet på sidorna och nästan ingenting i mitten, som om han legat på bra i kurvor)
Har ingen erfarenhet av hojjar som är bankörda, fick kortet för 3 v sen. :yoparty
Är det något jag bör tänka på eller är det bara ut och köra? Antar att motorn kan ha blivit ganska sliten?

Grattis till kortet!

Är den bara servad så är det ingen fara. Bara köra o va glad!

Kör o slappna utav!
Har du köpt en ban moppe så har du gjort en bra affär då e allt mer underhållet.
I regel beror ju på ägaren iof. Men bekymra dig inte om om däcken har blivit utav med feg kanten!
Går den fint i motor och beter sig som folk i kurvor så e det lugnt.
Kör på o njut!
Grattis till lappen:tummenupp

ganska vanligt med folk som köper bankörda däck billigt,dom är slitna så

tack tack :) Ska väl lämna in den på service och fixa nytt bakdäck ändå :P Varkar som den är lite omgjord också. Dock visste inte säljaren så mkt om den =/ Men då är det bara ut och köra nu då =)

najtråd!

Du kan se det om det är najtråd på skruvarna då har det säkert varit en banhoj.
Eller så kanske den bara är körd på en SMC kurs, bandag eller nåt. Der "Krullar" sig ganska fort på däcken vid bankörning.

teddster, verkar som om det är några andra stötdämpare fram, dom är väldigt hårda, sen vet jag inte så mkt :)

rayback, ja sidorna av bakhjulet ser man att gummit "krullat sig". Något man bör oroa sig för i kurver på vägen? det finns inge mönster längst ut på däcket.

BeBe , Säljaren är mark jennings, han verkar sjysst, säljer en hel del grejjer, anledningen till att han itne visste så mkt var för att den är importerad ifrån U.K.

teddster, verkar som om det är några andra stötdämpare fram, dom är väldigt hårda, sen vet jag inte så mkt :)

rayback, ja sidorna av bakhjulet ser man att gummit "krullat sig". Något man bör oroa sig för i kurver på vägen? det finns inge mönster längst ut på däcket.

BeBe , Säljaren är mark jennings, han verkar sjysst, säljer en hel del grejjer, anledningen till att han itne visste så mkt var för att den är importerad ifrån U.K.
Antagligen kraftigare gaffelfjädrar eller dämpningen för hårt ställd. Skaffa en nadbok och ställ fjädringen i standardläge, blir det inte bättre behöver du kolla gaffelfjädrarna.
krullet på däcken behöver du verkligen inte bry dig om. Mönster ger bara bättre fäste i blött väglag så det är bara bra att du inte har det längst ut, om du inte lägger ner max i blött vill säga. :)
Lycka till och oroa dig inte för däcken.

Kan det var a så att förspänningen i framgaffeln är uppspänd?, hojen kan ju vara inställd för en tyngre förare?

Skaffa en servicemanual/verkstadshandbok och ställ in fjädringen till standard inställningar och utgå därifrån, häng tex

krullet på däcken behöver du verkligen inte bry dig om.:fakta Lycka till och oroa dig inte för däcken.
:fakta

Dom blir så när man lägger ner lite på bana, grattis till en go hoj:tummenupp

Kom ner till Anderstorp 4/8 och känn lite på hojen, det finns gott om folk som kan hjälpa dej med fjädringsinställningarna, det är bara att fråga.:yoparty
http://www.fiver.se/

Last edited:
Jag kunde iallafall inte lägga ner hojen så mycket när jag hade haft kort i tre veckor...som någon sa, inga knäskrap i regn så e det lugnt:yoparty

Tyckte du den lät lite? Eftersom du har så nytt kort så kan jag nästan garantera att du gör nybörjarmisstaget nummer ett - nämligen att du lyssnar för mycket efter småljud. Tänk på att allt smårassel hörs mycket tydligare när du sitter på en hoj jämfört med inne i kupén på en bil. Det ska låta lite "illa".

Jaha där hade vi det ja, det måste vara en ex IOM hoj , har säkert gått minst 300km/h mil efter mil :D

stone, Får se om jag tar mig dit, hade varit jävligt kul, men är kanske lite för nybörjare för det? ;) Btw spelar det någon roll om den är hård? kan det bli ostabliare i högre fart/kurvor? ifall den är gjord för någon som är tyngre än mig, är ganska lätt ^^

Gustav O, okey då vet jag, har undrat lite om man ska byta bakdäck, men bara köra på ett tag till, har faktiskt inte lyckats lutat så mkt, även om jag försökt =/ Mer träning, blir till att åka roadtrip runt sverige snart ^^ Får se hur långt man pallar köra =) Ska leta lite landsvägar ner till gbg :)

Jösse, ex IOM hoj? whats that?

Man kan varken vara "för" nybörjare eller erfaren för att åka bana. Man kör i grupper med olika tempo så man behöver inte vara Rossi eller Stoner för det. Man lär sig väldigt mycket om hur man ska hantera hojen och hur den beter sig i kurvor och vid bromsning så det är jättenyttigt att åka bana. Det borde faktiskt ingå i körkortsutbildningen. Bättre att prova köra fort där när man nyss börjat köra, än på allmän väg och troligtvis bli en till siffra i statistiken.

Grattis till kortet och ta't lugnt! (Men inte för lugnt ;) )

Darth Väder, när jag tog körkortet gjorde jag det på en bana (tuvängen) i södertälje, så kan väl säga att jag tagit några varv på en bana :P Dock så är den ganska liten men funkar väl. Får se om man tar med sig en polare dit då, för att testa lite :) För övrigt kan jag inte köra speciellt fort, ska hämta den ifrån avamc idag, 25 kw :S

Kan man köra över 100km/h med 60cc moppe kan man köra mer än tillräckligt fort med 750cc och 25kw *lovar*

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back