Köpråd?

paddesputnik

På Körskolan....
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia Af1 Futura, Tungvikt 2011
Hej alla glada!

2011 blir mitt första motard/enduro-år och jag är inställd på ett hojköp till våren. Man måste förstås känna lite på hojen själv innan ett eventuellt köp, men jag tänkte ändå höra mig för med de lite mer erfarna inom området.

Anledningen till att min 125a svek mig en gång i tiden, var till största delen bristen på reservdelar. Och att oljepumpen la av. :huvet

Jag letar då efter en motard som har följande egenskaper:

4-stroke.
Tillgängliga delar och bra personal i skånes omnejd.
Ingen twin.
Bra krut, låg vikt.
Viktigaste är att hojen är robust, lättmekad/servad, enkla fälgbyten när säsongen förändras osv osv samt att den ska vara kul så in i helvete.

Priset är ointressant, men tycker att nyköp är bortkastade pengar.

Några vettiga tips?
 
vad kommer du köra mest? gata? motardbana/enduro/cross?

Hur ser du på service intervall?

om du vill åka rolig smidig cykel på främst gata så säger jag som solid. annars är det bara att välja och vraka bland cross/enduro-träsket.
 
Ja de beror ju som sagt på hur du ska köra o om det är gata eller motardbana du tänkt åka.
 
vad kommer du köra mest? gata? motardbana/enduro/cross?

Hur ser du på service intervall?

om du vill åka rolig smidig cykel på främst gata så säger jag som solid. annars är det bara att välja och vraka bland cross/enduro-träsket.

Jag kommer pyssla mycket med hojen så en tät serviceintervall är inget hinder.

Vad det bekommer körningen så kommer det bli mest gata. Men defenitivt impulsiva skogsturer, isåkning och allt annat kul om helgerna. Därför vill jag ha en hoj som är lätt att "bygga om" till skog och terräng.
 
Jag kommer pyssla mycket med hojen så en tät serviceintervall är inget hinder.

Vad det bekommer körningen så kommer det bli mest gata. Men defenitivt impulsiva skogsturer, isåkning och allt annat kul om helgerna. Därför vill jag ha en hoj som är lätt att "bygga om" till skog och terräng.

Ktm 525 låter som ett fint val.
 
Husa 650 eller ktm 525/530! Även Husqvarnas TE modeller helst 510!

Vad jag förstått av mina erfarenheter så verkar Jonte Engdahl ha hand om de flesta av skåningarnas reservdelsbehov av KTM och Husaberg.

Hur har husqvarna med delar och liknande? Deras motorhemsida ger inte särskilt gediget intryck..
 
Keva i Hässleholm har oxå Husa! Det finns en sida i Sverige som verkar vara snabba och ha mkt hemma när det gäller delar till Husqvarna enligt en del här på Sporthoj.com, kan dock inte komma på namnet nu..:(
 
Keva i Hässleholm har oxå Husa! Det finns en sida i Sverige som verkar vara snabba och ha mkt hemma när det gäller delar till Husqvarna enligt en del här på Sporthoj.com, kan dock inte komma på namnet nu..:(

Tack!
Keva har jag sett också! Såg att dom hade Husa 570, finns en del exemplar på blocket redan.
Kan det vara något?

Är i övrigt rätt inställd på en 525/530 de verkar mångsidiga och väldans roliga!
 
jag kan bara tala varmt om ktm 525. är inne på min andra nu. du kan glömma det där med att det går på 1 min o byta hjul. eller ja, hjul kanske men inte bromsar. luftning osv kan slita på humöret :huvet samt drygt o köpa massa bromsvätska om man byter hjul flera gånger i veckan. en lösning är att inhandla en extra , komplett, sats med ok pump och slang. då går det på 5 min helt plötsligt :tungan.
 
Husa 570 är ju bland det värsta i motardväg tillsamman med aprilia sxv 550 så det är definitivt något att ha:) Är själv sugen på en sådan nästa säsong, helst en fs med extra endurokit då jag mest ska ha den som motard. Fjädringen är ju hårdare på fs:en vilket är bra för gatkörning men sämre i skogen.
 
  • Gilla
Reaktioner: MaG
Jag slår ett slag för KTM 530! En underbar motard som ALDRIG svikit mig! :tummenupp



jag kan bara tala varmt om ktm 525. är inne på min andra nu. du kan glömma det där med att det går på 1 min o byta hjul. eller ja, hjul kanske men inte bromsar. luftning osv kan slita på humöret :huvet samt drygt o köpa massa bromsvätska om man byter hjul flera gånger i veckan. en lösning är att inhandla en extra , komplett, sats med ok pump och slang. då går det på 5 min helt plötsligt :tungan.


Då måste du göra något galet? Om man är 2st luftar man min frambroms (efter okbyte) snabbare än någon kan byta allt!
 
Då måste du göra något galet? Om man är 2st luftar man min frambroms (efter okbyte) snabbare än någon kan byta allt!

tja.. skruva ut 6st skruv, dra isär en kontakt, o sen göra tvärt om med det andra "systemet" tar inte farligt lång tid. du får gärna komma o lufta mina bromsar nån gång, för då e vi ju två :tungan
 
jag kan bara tala varmt om ktm 525. är inne på min andra nu. du kan glömma det där med att det går på 1 min o byta hjul. eller ja, hjul kanske men inte bromsar. luftning osv kan slita på humöret :huvet samt drygt o köpa massa bromsvätska om man byter hjul flera gånger i veckan. en lösning är att inhandla en extra , komplett, sats med ok pump och slang. då går det på 5 min helt plötsligt :tungan.



om man är så jävla seriös (eller oseriös) att man kör både cross/motard så ofta att man behöver byta flera gånger i veckan så är det dags att handla två cyklar... man orkar inte i längden.

bästa kompromissen om du ska åka med annat bromsok är givetvis två kompletta bromssystem.
 
Tack som fasen! Får kolla in 530 också!

Hoppas det är okej för mod med en följdfråga, jag har utöver dubbdäck och slicks noterat grusdäck. Det är inget att ha va?
 
tja.. skruva ut 6st skruv, dra isär en kontakt, o sen göra tvärt om med det andra "systemet" tar inte farligt lång tid. du får gärna komma o lufta mina bromsar nån gång, för då e vi ju två :tungan

Det gör jag alldeles så gärna serru :)

Du har inge jobb där nere i skåne som skulle passa en "nyutbildad" mc-mekaniker utan b-kort? ;)

(sry för ot):krama
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top