Köpråd:XT660/ER6/25Kw

Sage

Medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
CBR600F3-97
Tjena,
Nu när det börjar strömma in hojjar på blocket så är det väl dags att skaffa en egen pärla. Kortet ska tas så snabbt som möjligt allt är inskrivet och betalt det enda som är kvar är att utföra. Eftersom att jag precis fyllt 19 så är det 25Kw som gäller.

Jag har kikat ganska mycket på nätet och de hojjar som jag kommit fram till hittills är XT660 och Er6n, då har KTM försvunnit pga för höga försäkrings kostnader. Priset på hojjen spelar inte så stor roll.

Så det som gäller är:
1. Billig försäkring, är student har inte råd med 30K kr/år
2. Den ska vara kapabel för lite längre resor, t.ex. Ryssland (St.petersburg :P) eventuellt helg pendling Stockholm-Linköping, att tanka är inge problem på sådana sträckor, men 2 pers ska kunna hålla ut en sån resa. Jag vet att alternativen Tenere och Versys finns.
3. INGEN LIGGBÅGE!
4. Ett intresse som jag har är att köra på bakan, så den ska gärna klara av att köra på bakan när den är strypt, inte det viktigaste bara ett trevligt +

Kom gärna med massor av förslag, utseende spelar ingen roll och meck är bara roligt.

Behöver inte heller vara någon "förstahoj" utmaning är ett plus det med.

Last edited:
Jag skulle rekommendera er-6. Den är lite allround. Lite sport, lite touring, lite streetfighter. Funkar på bana. Sen om du vill köra bakan när den är strypt så får du nog dreva om den. Svårt att tro att det blir tillräcklig utväxling annars. Men det handlar väl om teknik.

Sen när du får obegränsad så kommer du ju alldeles säkert byta hoj till tyngre och bättre. Men till dess tror jag er-6 är ett ypperligt alternativ! Snygg hoj som funkar till mycket!

Sen när du får obegränsad så kommer du ju alldeles säkert byta hoj till tyngre och bättre. Men till dess tror jag er-6 är ett ypperligt alternativ! Snygg hoj som funkar till mycket!

I och med att det verkar som om det kommer ske ett byte av hoj efter 2 år, så kommer ett annat viktigt kriterie, 2a handsvärde?

Vad ska man köpa om man ska köpa en Er6n för att ha kvar ett så högt värde som möjligt?

Begagnade äldre än -09? Om jag minns rätt så var det då den nya generationen kom?

Eller ska man satsa på en ny -10/-11 med ABS?

Er-6an är kanon. Kostar 4000kr/år helförsäkrad när den är strypt till 25kw hos bilsport & mc. Självklart går det att köra bakhjul när den är strypt ;)

Eftersom att det verkar som om de flesta rekommenderar ER6n så undrar jag hur det är att köra den på lite sämre vägar eller typ "grusvägar"?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park