Köpråd/tips snygg,kul, behaglig hoj för längre turer, ibland passagerare

tobs

Ny medlem
Gick med
31 May 2012
Hoj
Ktm 690smc -11
Hallå där, ber direkt om ursäkt för den hemska topicen!

Men jag tänkte köpa hoj så snart jag hittar något vettigt, problemet är bara att jag inte vet ännu.:huvet

Jag åkte ifjol en motard som fick både min och passagerarnas rövar att gråta efter 2mil tråkigt nog.
Motard är riktigt skoj om man är ute efter just skoj inom kommungränsen, men inget ifall jag kände mig sugen att åka en tur på 10-15mil, och dessutom kanske ha en passagerare med mig, då oavsett sträcka.

Så i år tänkte jag försöka hitta en kul, smidig/tymplig, gärna modern och eventuellt nyare hoj som jag med gott samvete kan erbjuda någon en åktur på, samt ha kul på.

Några hojar jag hittat som verkar lite intressanta
ktm 690 duke
yamaha fz1
ducati hypermotard 1100
-"- -"- 796
suzuki gsx 750

Har någon av er provat någon av dessa eller kan rekomendera något annat så berätta gärna!:)

det viktiga ifall hojen ligger som typ sport-touring är att den är naken, nyare årsmodeller är inte fel heller, tillsammans då med insprutning hellst.

***EDIT***
Jag tänkte försöka hålla mig under 80.000 om möjligt :)

Också är som sagt åsikter om bl.a. ktm 690duke / duke-r välkomna ang hur vänlig denna hoj är att åka och skjutsa på?

Tack för hjälpen på förhand:)
//Tobias

Last edited:
Kanske låter som ett tråkigt tips men den senaste modellen av ER6:an. Var och testade en idag och kommer köpa en.

xjr1300 skulle jag kikat på. liten duke kommer ge dig ont i röven och vibrationer i händer o fötter som är mindre kul på längre turer

Kanske låter som ett tråkigt tips men den senaste modellen av ER6:an. Var och testade en idag och kommer köpa en.

Okej! :)
Jag minns att vi hade er-6 på risk2-utbildningen som var väldigt lätthanterlig och åtminstone för föraren behaglig att sitta, är den lika bekväm för en passagerare?

er-6 har ett fint stuk helt klart, men jag är nyfiken på om det finns något dylikt passagerarvänligt alternativ mer aningen mer motor? :)

Last edited:
KTM 690's vibrationer ska avnjutas i små doser. Var en kollegas slutsats efter han kört 2 x 300km. Sedan sålde han den.

xjr1300 skulle jag kikat på. liten duke kommer ge dig ont i röven och vibrationer i händer o fötter som är mindre kul på längre turer

Okej, verkar trevlig den också, MEN hur ligger denna hoj i försäkring?
Tänkte då det trots allt är 1300cc? :näsblod

KTM 690's vibrationer ska avnjutas i små doser. Var en kollegas slutsats efter han kört 2 x 300km. Sedan sålde han den.

haha okej, då förstår jag:tungan
var det en smc dessutom eller?

Som jag förstår så gäller alla dessa vibrationer samtliga 690-maskiner såsom både smc och duke?

er-6 har ett fint stuk helt klart, men jag är nyfiken på om det finns något dylikt passagerarvänligt alternativ mer aningen mer motor? :)

Kolla på Suzuki gladius, är fortfarande 650cc men har en helt annan (imo, bättre) känsla. V-twin i stället för parallell.
Annars som jag skrev ovan Speed/Street Triple

Har vi någon som kan yttra sig om ducati hypermotard 1100 eller hypermotard 796?
Tycker den ser lite intressant ut den också, vet även att aprilia har en liknande maskin som hade bred och mjuk dyna bak där passageraren sitter.

Kolla på Suzuki gladius, är fortfarande 650cc men har en helt annan (imo, bättre) känsla. V-twin i stället för parallell.
Annars som jag skrev ovan Speed/Street Triple

Riktigt fina hojar dedär..
Är det något att skjutsa på och även kunna åka en längre tur på utan större obehag?
Är den dyr att försäkra speed/street triple'n mån tro?

Isåfall är dem alla heta kandidater:tuttar

Last edited:

Den motoreffekten kommer räcka mer än väl till mig i alla fall. Tyckte den laddade på förvånansvärt bra upp till 170, där jag slog av, i alla fall. Fast det är ju klart.. Jag är ju en gammal gubbe också. ;)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT