Köpråd SUV

Jim G™

Nu med hoj igen :-)
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
none
Som topic lyder så tar jag tacksamt emot råd, tips, för och nackdelar.
Är ute efter en suv, 4wd då det behövs där jag bor vintertid, gärna automat då jag passerat 30 års-sträcket.
Budget ca 120-130k
Bränsle= bensin, diesel? Ingen aning!

Kom med tips och råd! Är ganska grön och ointresserad av bilar så all input är tacksamt mottagen!

/Jim

Köp ingen SUV köp en Subaru eller xc70 istället, my 50 cents. Kört en massa suvar i USA ocd är fan inte roliga.

Xc70 gillar jag absolut!
Tycker dock det är riktigt skönt att sitta lite högre som man gör i en SUV.

Beg SUV typ X5 XC90 Tuareg Cayenne Range Rover osv är väldigt billiga beg av en enkel anledning. De kostar en förmögenhet i bensin och underhåll. Har du inte mindervärdeskomplex, är fotbollsfru eller bor långt ut i bushen så tjacka en Subaru eller annan 4wd bil i normalformat.

En stilla undran, finns de nån "personbil" som man kan låsa upp drivlinan på ifall man kör fast?

Hyundai Santa fe diesel.
Det finns anledningar till att de är populära.

Förmodligen har det inte kommit ut några begagnade Dacia Duster diesel ännu, annars är det ett prisvärt alternativ om man nöjer sig med en mindre bil.

Hur är det med bensin kontra diesel?
Diesel drar mindre men kostar mer i skatt, eller tänker jag fel?

Beg SUV typ X5 XC90 Tuareg Cayenne Range Rover osv är väldigt billiga beg av en enkel anledning. De kostar en förmögenhet i bensin och underhåll. Har du inte mindervärdeskomplex, är fotbollsfru eller bor långt ut i bushen så tjacka en Subaru eller annan 4wd bil i normalformat.

Nu är du bara tråkig, kan fixa bra pris på en rr sport om du är sugen.:D

Jim G™;5560602 skrev:

Du tänker helt rätt, en avvägning på hur mycket man kör helt enkelt.

Jepp, så är det. När du hittat en intressant bilmodell googla fram siffrorna på vad den slukar samt vilken skatt som gäller för diesel resp bensin sen är det bara att räkna med din förväntade körsträcka/år på vilket som blir billigast.

En fråga som kan vara av betydelse, vill du ha SUV för terrängegenskaper eller för att det är skönt att komma upp lite?
En bil jag tycker funkar för båda är faktiskt Grand Cherokee med den lite kantigare karossen (typ 05 och framåt). Dock inga mindre motoralternativ så du får räkna med rätt saftig soppaförbrukning. Bäst undan kommer du nog med 3 liters Merca-dieseln, men återigen, räkna på skatten.

http://www.blocket.se/orebro/Jeep_Grand_Cherokee_3_0_CRD_Limited_40735556.htm?ca=23_10&w=3

Last edited:
Vettiga bilar att kolla på:
Rav-4, grymt bra. Tråkig som få dock.
Vitara, mycket SUV för pengarna och den klarar mer än de flesta andra så kallade Suvar klarar.
Honda CRV, det finns en anledning till varför Honda har vunnit åtskilliga priser för sin motorteknik.

Bilar du inte ska kolla på:
XC70, en bil som förvisso är bra så länge den är hel men det kostar apa när det pajar och det gör det. Inte heller en SUV utan då är det XC90 men den kostar bara och inget mer.
Santa fe, jag säger emot Skrotis totalt här. Totalt oduglig i terräng, jag har kört fast på ett halvtorrt gärde med en sådan där man tog sig fram med en 142:a.
X5. För frisörer och deras morsor. Skön landsvägskryssare dock.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back