Köpråd sporthoj. F3/F4/ZX6R G&J

Markokask

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2016
Hoj
Ingen för tillfället
Dags för sporthoj.

Haft kortet i två år nu, haft en KTM 640 -01 så är sugen på något nytt. Övningskörde med en ZZR 600 -95 10-15 gånger så är inte helt ny på sporthoj, men som sagt, övningskörde.

Läst ganska mycket över internet ett tag och har hittat lite hojar som jag fastnat för, sena 90-tals modeller till tidiga 2000-tal. Prisklass upp till 25K cirka. 600cc

1. CBR 600F3 97-98. Läst att det gjordes en del uppdateringar från 95-96 modellen. Är uppdateringarna såpass omfattande att man borde sikta på 97-98 modellen?

2. CBR 600F4

3. ZX6-R modell G(98-99) eller J(00-02)

Någon av dessa hojar hade jag tänkt mig, så vill gärna veta nackdelar/fördelar, gärna vilken info som möjligt.

Har valt ut dessa hojar pga att det är sport touring modeller, även ninjan dessa modeller har jag läst är betydligt mindre aggressiva än 03 framåt.

Därav har jag uteslutit R6 och gsxr då dom bedöms som mer aggressiva i körställning? och säkert i försäkringskostnad med?.
Skriver en liten lista på punkter jag tycker är viktigt.

1. Kvalité/hållbarhet
2. Komfort
3. Köregenskaper
4. Försäkringskostnad
5. Tillgång och kostnad på reservdelar
6. Motorkraft
7. Bromsar

Mer än det kommer jag inte på just nu. Hjärtat säger honda, läst mycket att honda just förknippas med kvalité och hållbarhet, vilket jag tycker är viktigt då jag letar efter hojar som faktiskt är runt 15-20 år gamla.

Haft några CR och CRF som tonåring också. Men tycker själv att Ninja modell J är snyggast.

Blev en del text. Alla tips och idéer tar jag till mig med stor tacksamhet.
En fråga till, vilka miltal bör man ha som tak för 15-20 år gamla sporthojar?

Har ej fått tillfälle att pröva några utav dessa hojar än.

F4i eller 636. För att de är bättre och modernare.

Skickat från min A0001 via Tapatalk

F4i eller 636. För att de är bättre och modernare.

Kollat en del på F4i med, men de ligger en del dyrare i prisklass.

Är det väldigt stor skillnad mellan F4/F4i?
Vad jag läst är det största att det är insprutning, sen är den betydligt fetare med splitseat istället för banan, ser lite aggressivare ut också, kanske försämrad komfort?

Honda är alltid bättre än Kawasaki. Om du köper en F2 eller F3 spelar ingen större roll, förutom att F3 97-98 är snyggare baktill. F4 är bra, men dyrare och känns tämligen likadan att köra som de äldre. Gå mer på skick än årsmodell så blir det finfint.

F3 & F4, jag trodde du snackade om mv agusta först! :rofl

Men ja, honda F4. Kawasaki'n är nog en roligare hoj, men då kvalité/hållbarhet & komfort är nummer ett och två på listan och cyklarna börjar bli gamla är nog honda rätt väg att gå, även om jag är lite kawa kåt.

Honda är alltid bättre än Kawasaki. Om du köper en F2 eller F3 spelar ingen större roll, förutom att F3 97-98 är snyggare baktill. F4 är bra, men dyrare och känns tämligen likadan att köra som de äldre. Gå mer på skick än årsmodell så blir det finfint.

Okej tack för informationen. Har du kört både F3 och F4? Ifall att tycker du inte skillnaden är speciellt stor? För de ligger ganska jämlikt i prisklass. Är nog mer sugen på F3 av lite okänd anledning, men F4 har ju aluminiumram istället för stål om det nu gör någon större skillnad.

F3 & F4, jag trodde du snackade om mv agusta först! :rofl

Men ja, honda F4. Kawasaki'n är nog en roligare hoj, men då kvalité/hållbarhet & komfort är nummer ett och två på listan och cyklarna börjar bli gamla är nog honda rätt väg att gå, även om jag är lite kawa kåt.

Hehe kanske skulle varit tydligare i rubriken.
Jo det är ju så eftersom hojarna är såpass gamla och ligger runt 3500-5000 mil cirka så har ju saker och ting på hojen slitits en del.

Är själv lite kawa kåt speciellt J modellen. Tycker faktiskt den är fetare än många nyare sporthojar, speciellt den blåa:hihi

Last edited:
Hehe kanske skulle varit tydligare i rubriken.
Jo det är ju så eftersom hojarna är såpass gamla och ligger runt 3500-5000 mil cirka så har ju saker och ting på hojen slitits en del.

Är själv lite kawa kåt speciellt J modellen. Tycker faktiskt den är fetare än många nyare sporthojar, speciellt den blåa:hihi

Kawa gör några coola hojar, ingen fråga om saken, men honda brukar, i regel, vara bättre på att vara noggranna i utvecklingen av prylarna, och se till att de håller.

Honda cbr f4

Må vara lite partisk när jag har haft en, men tyckte den kändes som "mera hoj" än cbr f2 och har bättre bromsar/fjädring. Sen är det honda så dom går och går och går och går... :glömdet

Honda cbr f4

Må vara lite partisk när jag har haft en, men tyckte den kändes som "mera hoj" än cbr f2 och har bättre bromsar/fjädring. Sen är det honda så dom går och går och går och går... :glömdet

Okej tack för info. Har du kört F3an också?

Jo det är ju det man hör om Honda, att de bara går å går.

Kollat en del på F4i med, men de ligger en del dyrare i prisklass.

Är det väldigt stor skillnad mellan F4/F4i?
Vad jag läst är det största att det är insprutning, sen är den betydligt fetare med splitseat istället för banan, ser lite aggressivare ut också, kanske försämrad komfort?
Det var ett par år sen jag ägde en så minnet kan svika men hade inte F4i samma sadel som F4? Var väll F4i Sport som hade tvådelad?

Det var ett par år sen jag ägde en så minnet kan svika men hade inte F4i samma sadel som F4? Var väll F4i Sport som hade tvådelad?

Tror att de första åren typ 01-03 hade delad sadel både F4i och F4i sport. Sen senare år så körde dom banan säte. Har för mig detta inget jag kan garanteta

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!