Köpråd Motard

fractal101

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2011
Hoj
2x rs 125 02 1x SX 125 09
nu är det dags att uppgradera mig ifrån min lilla blårykare :hojraket,
har en budget på runt 30 tusen som max,
har kikat lite på lc4or , 640,625,660 men också typ husa 650
någon som kan komma med lite feedback, erfarenheter eller liknande?
hur är det med typ 525 exc eller liknande?
andra förslag?
är 450 för litet?
tackar för svar
mvh :)

Vad ska du ha den till?

Vad har du för mekkunskaper? (Ärligt)

Hur mycket vill du skruva?

450 är för litet om du ska köra gata.

Husa 650 och KTM 525 är mycket skruva, men i gengäld roligare att köra än LC4 och andra bussar.

Vad ska du ha den till?

Vad har du för mekkunskaper? (Ärligt)

Hur mycket vill du skruva?
köra? ;) nä men motard är väl inte riktigt gjort för långresor men nog ska den palla med en resa på typ 10 mil iaf, längre resor lär jag inte köra, åker väl fram och tillbaka till skolan nån dag också.

renoverade min rs125a nu i vinter, går fordonsprogram på gymnasie inriktning lastbil, har garage och verktyg har inte renoverat eller pillat så mkt fyrtakt men man lär sig nog, finns ju haynes, verkstadsmanualer osv.

beror helt på vad, visst kan jag byta olja och filter lite ofta men att skruva efter varenda körning känns ju lite overkill kanske?

Min senaste renovering på 525an kostade iaf 17k har jag för mig, då byttes ALLA lager i motorn, komplett packningssats, ny kolv + vevstake och nya ventiler.

Bara kolv, stake och packningssats blev väl runt 7000kr skulle jag tippa.

Skaffa KTM's egen manual över motorn, den är bra, axialspelet ska du inte lägga på 0,1mm bara vad jag har läst mig till, mitt ligger på 0,25, annars trycker man sönder ramlagerna tydligen.

hur är husabergaren eller lc4orna då?
lc4orna är väl inte så mkt mek med?
hur mkt är det på 650in?

hur är husabergaren eller lc4orna då?
lc4orna är väl inte så mkt mek med?
hur mkt är det på 650in?

Husaberg är det lika mycket mek med som en 525a.

Lc4orna är väl mycket bättre men de flesta behöver renoveras kring 2000-4000mil.

Dock så håller en 525a mycket bra ifall den är välskött och man sköter oljebytena.
Jag har läst om folk som kört uppåt 400-500h på en 525a utan renovering och bara bytt olja och filter.

jag har haft tre 525 exc den sista var en 03a hade de i tre år utan några problem den innan körde jag över 400 timmar med och jag viste inte vad den hade gått när jag köpte den köp en 525 så blir du nöjd :)

hur ofta är det oljebyten, ventiljustering osv. på en 525, nån viss årsmodell man skall kolla på? :)

hur ofta är det oljebyten, ventiljustering osv. på en 525, nån viss årsmodell man skall kolla på? :)

Tänk dig att du köper en touringhoj, och hur ofta du behöver tanka den. Sen byter du ut tankningarna mot oljebyte och ventiljustering :D

5-20h på oljebytet beroende på olja och hur du använder hojen.
Ventiljustering vet jag inte riktigt men jag siktar på 30h alt tidigare om den skulle bli svårstartad eller dylikt.

Fick du mitt pm?

Back