Köpråd mc-kamera

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Hej, jag vet att det har funnits en extremt lång tråd om detta, då framförallt goPro. Men den kändes i allra högsta grad föråldrad och konstig. Jag satt i ett par timmar och skummade igenom den och blev inte mycket klokare.

I alla fall, här är mitt problem. Jag har köpt allting inför min MC-debut, allt från kläder till en egentlig motorcykel och nu ska jag bry mig om det som står längst ner på listan. En kamera.

Jag vill beställa den från en välkänd återförsäljare på nätet, gärna via postförskott. Den ska vara någorlunda billig, inte mer än 2,5k.

Vilket märke, modell rekommenderar ni? och vilken återförsäljare?
* Vilken typ av fäste rekommenderas, jag tyckte det var snyggt när den satt bredvid framhjulet. Antingen det, eller vid hjälmen. Tanken är att filma mina utflykter och sen i sin tur lägga upp dem, leka och redigera dem.

Tacksam för seriösa svar, beklagar om tråden finns i liknande skepnad (har försökt söka, men hittar bara väldigt gamla trådar om detta ämne) :tummenupp

Tillägg: Specifikationer:
Gärna hd-ready 720p
Lite brus från vinden (om det finns)
Billig
Enkel
God kvalité
Välkänt märke/återförsäljare

Last edited:
säger gopro igen då.
motorsport hd hero 1080p, klart bästa kameran för det priset.
betalade 2400 totalt på ebay (usa).
många olika fästmöjligheter, vidvinkel, bra ljud, bra kvalité.
enkel att använda. smidig.
Själv använder jag handlebar mount och alla dessa 3m klisterfästen och dem håller för 299km/h än så länge iallafall.
Du får med två bakluckor ena för hastigheter upp till 160km/h och andra fö hastigheter över det.
men den öppna luckan duger skitbra även över 160km/h
perfekt att film snowboard med också och även dykning.

annars har du ju såna rörkameror men då pratar vi ca 5000kr.

Last edited:
Blev en goPro från en välkänd återförsäljare på tradera. Motorsports versionen, dock har auktionen 5 dagar kvar :(

Personligen tycker jag att folk som åker omkring med en kamera fastspänd på hjälmen ser ut som en vilsekommen slalomföråkare. Att sen samma förare ofta betalat dyra slantar för en så lätt hjälm som möjligt samtidigt som de monterat en stor klump utanpå den får en ju också att klia sig i skallen en aning... :)

Då tycker jag faktiskt att s.k. spionglasögon verkar vara en vettigare idé. Är det någon som har en erfarenhet om att använda sådana? Är de möjliga att använda med hjälm eller är skalmarna för tjocka? Det finns ju en mängd olika versioner av dylika brillor däribland även med HD-upplösning. Prislapparna tycks ju dessutom börja så lågt som 300-400 kr på Ebay.

[YOUTUBE-ID]UUlE1Qngv38[/YOUTUBE-ID]

Då de flesta användare av dylika småkameror bara använder dem såsom "minnesanteckningar" över våra resor och inte planerar att vinna filmpriser så tror jag nog att kvalitén räcker för de flesta.

Dylika glasögonkameror är ju även användbara vid många andra aktiviteter t.ex. jakt. Det är nog däremot inte så många jägare som vill springa omkring i skogen med en "föråkarkamera" på skallen... :)

Filmerna nedan är väl kvalitetsmässigt ändå helt ok för att vara filmad med "spionglasögon"?

[YOUTUBE-ID]d2agVNX_YQI[/YOUTUBE-ID]

Om en film om ond bråd död...
[YOUTUBE-ID]Bm5cjCkvpds&NR=1[/YOUTUBE-ID]

Så, är det någon som har egna erfarenheter av sådana däringa brillor?

.

kvalitén på spionbrickorna var ju faktiskt helt okej, men seriöst vem fan skulle vija åka omkring med ett par sådana i integralhjälm? Dessa brillor lämpar sig väl bäst(som tydligt visas på filmen) för folk med kromslädar, jättestyren och minimala hjälmar, eller vad säger det övriga kollektivet?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT