Köpråd - Kul o vettig förstahoj on/offroad

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Funderade först på en Hornet men tycker det vore kul att kunna ut o skvätta lite grus samtidigt som man jobbpendlar eller tar en repa till Trollstigen.... behagligt. Sen om försäkringspremien är lite snällare gör ju inget =)

Så vilken är att föredra, för/nackdelar?

Honda Transalp

Honda Africatwin

Yamaha TDM 900/850

KTM 950 Adventure

Kan ju tilläggas att jag är en tvärhand hög = 173cm/80cm till gren så något as som Varadero eller dylikt är inte aktuellt. Vill ha skapligt klipp i maskineriet men samtidigt lättkört och inte alltför tungt.

Om man slipper serva vid varannat rödlyse så är det också ett plus, där kanske ex KTM tappar lite mark?

Hört rykten om att Honda kan vara skapligt törstiga förhållande till exempelevis Yamaha, någe substans i det?

För/nackdelar mellan TDM 900-insprut och 850-förgasare? Hört talas om att 900 hade rätt mkt problem när de kom med ryckig gång, dog vid rödlysen etc men antar att de byggt bort detta..? Stor skillnad i förbrukning mellan 900/850? Några direkta nackdelar med 850, viss årsmodell som man ska akta sig för eller så?

Någon annan lämplig modell som kommer upp?

Hej! Jag tror att forumet du letar efter är www.soe.se
Där finns landets största kunskapsförråd om grushojar!

Vi brukar blandannat köra gruskörning med div dakarförare och annat löst folk.

Jag tror att du vill ha en ktm lc4 625 -03 till 07. (jag vet;)

Last edited:
Jag skulle satsa på adventuren eller ATn om jag var som du. Dom andra funkar riktigt uselt om du vill köra lite grus.. Tror inte du behöver serva KTMen oftare än dom andra.

Är du helt insnöad på att köpa en twin? Annars finns ju en del enstånkor som är driftsäkra, smidiga i stan och går att grusbusa med. Kolla t ex på Yamaha xt660.

Edit:Kollar du på en TDM så kan du lika gärna inkludera KTM 950sm också.

Är du helt insnöad på att köpa en twin? Annars finns ju en del enstånkor som är driftsäkra, smidiga i stan och går att grusbusa med.

Är väl mest komforten/vibrationerna som jag är lite skeptisk mot, vill gärna kunna ta en Sthlm-GBG-Sthlm repa över en helg utan parkinson besvär nästkommande vecka, även utrustad med knotrumpa =)

AT´n får ju i princip beröm av alla men det är just effekten som är ett litet frågetecken där. TDM´en vet jag inte hur lämplig den är på grusväg men den ska ju gå rätt bra sägs det, kanske går att anpassa lite för offroad?

Har ägt en XT660X grym hoj i utseende o läte, går rätt lugnt o fint men problemet med stånkor är att man inte får låta dom sjunka för lågt i varv för då vibrerar d oskönt :P

Är inte KTM 950/990 löjligt dyr att serva på verkstaden ?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla