Köpråd Honda Vtf 1000f och R6:a

2 bra cyklar med helt olika karaktärer , prova & känn efter vad som känns bra .

VTR`n svaga punkt är kamkedjesträckarn & är den bytt så är det inga konstigheter .

R6àn är jag dock skeptiska till då säljaren inte har det bästa ryktet

Hej! Gå in på vi VTR frälstas forum (www.vtr.nu) och läs om denna fantastiska cykel.. är inne på min andra nu och kommer definitivt köpa flera
Äger en 98 firestorm och den bara går och går om man håller efter den dvs
Vad du ska kolla upp på dessa är att kamkedjesträckarna är bytta (mindre bra) Håller om man byter relativt tätt
Och att laddningsregulatorn är utbytt gärna till en mosfet, Hondas orginal är skit
Annars så är det en grym hoj med grymt bra försäkring Bara KÖP

2001 kom en uppdatering med större tank (19L) mot 16 på de äldre samt annat instrument startspärr (HISS) mm

Började karriären med en R6 och det Passade inte mig alls, tycker det bara var en massa varvande och växlande.. Men vi är ju olika så provkör och känn om möjligheten finns..
Kan tänka mig att försäkringen skiljer lite:hihi till Hondans fördel.. Men som sagt inga fakta på det..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?181761-VTR-1000-Firestorm-tr%E5den

Last edited:
Hej! Gå in på vi VTR frälstas forum (www.vtr.nu) och läs om denna fantastiska cykel.. är inne på min andra nu och kommer definitivt köpa flera
Äger en 98 firestorm och den bara går och går om man håller efter den dvs
Vad du ska kolla upp på dessa är att kamkedjesträckarna är bytta (mindre bra) Håller om man byter relativt tätt
Och att laddningsregulatorn är utbytt gärna till en mosfet, Hondas orginal är skit
Annars så är det en grym hoj med grymt bra försäkring Bara KÖP

2001 kom en uppdatering med större tank (19L) mot 16 på de äldre samt annat instrument startspärr (HISS) mm

Började karriären med en R6 och det Passade inte mig alls, tycker det bara var en massa varvande och växlande.. Men vi är ju olika så provkör och känn om möjligheten finns..
Kan tänka mig att försäkringen skiljer lite:hihi till Hondans fördel.. Men som sagt inga fakta på det..

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?181761-VTR-1000-Firestorm-tr%E5den

Tack för svar!

Hur ofta ska kamkedjesträckaren bytes på ett ungefär? Någon speciell intervall? Hittade en hoj som hade gått 3900 mil, men kamsträckaren var ej bytt på den.

Märker man om den börjar bli dålig? Eller säger det bara pang så är det ventilsallad?

Tror det tips jag fick från en väldigt erfaren VTR mekaniker var att köra ett byte på varannan stor service om man körde original spännare... Dvs 4800 mils intervall... Vill man, kan man göra det varje stor service istället, så då 2400 mil...

Men det är enklast vid de intervallen, så mekanikern redan har av topparna för servicen... Längre än så, eller mer än 5 år på ett par spännare är riskabelt... Givetvis beror livslängden på övrig skötsel, dvs oljebyten osv påverkar, så sköter man om hojen så minskar risken markant...

( Lånat svar från en väldigt kunning kille på vtr.nu forumet som jag slaviskt håller mig efter)

Så i ditt fall hade jag bytt (direkt) och njutit av hojåkning utan risk för att motorn riskera haverera.Vilket det (Oftast)blir om sträckarna går sönder..

Last edited:
Tror det tips jag fick från en väldigt erfaren VTR mekaniker var att köra ett byte på varannan stor service om man körde original spännare... Dvs 4800 mils intervall... Vill man, kan man göra det varje stor service istället, så då 2400 mil...

Men det är enklast vid de intervallen, så mekanikern redan har av topparna för servicen... Längre än så, eller mer än 5 år på ett par spännare är riskabelt... Givetvis beror livslängden på övrig skötsel, dvs oljebyten osv påverkar, så sköter man om hojen så minskar risken markant...

( Lånat svar från en väldigt kunning kille på vtr.nu forumet som jag slaviskt håller mig efter)

Så i ditt fall hade jag bytt (direkt) och njutit av hojåkning utan risk för att motorn riskera haverera.Vilket det (Oftast)blir om sträckarna går sönder..

Hmm. Vad tror du det kan gå på att lämna in den och få spännaren bytt? Kan säkert byta dom själv, men vill gärna ha det gjort på verkstad.

Inte än aning faktiskt! Oftast byter man dom vid ventiljustering när allt är nedplockat för koll ventiler. och då är kostnaden för bytet inte stort, då mesta jobbet med inställningar är gjort.. Plocka bort kåpor tank luftburk mm själv och ta hojen till en verkstad och gör ventilkoll och byt sträckare samtidigt.. Nu hade ju din gått 3900 och det är kanske lite tidigt å kolla ventilspelet (4800) Så svårt läge.. Men är du osäker på sträckarna, Chansa int :huvet

Lycka till Om du väljer VTR, Fantastisk hoj som ger många härliga mil på landets vägar

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla