Köpråd Honda CB 600 F

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Hejsan!

Jag har äntligen sålt min Aprilia RS 125 så nu har jag börjat leta efter en mellanhoj.

Den som jag är mest intresserad av är Horneten. Jag har hört väldigt bra grejer om den, samt att den är billig på försäkring och verkar helt enkelt vara ett vettigt val. 95 hk räcker långt på 175 kg (var det 175 kg?)

Men vad är det man ska se upp med på dessa? Jag har en budget på cirka 40.000 kr. Då blir det nog en -98 eller-99, för att de ligger runt där. I tyskland kan jag hitta en lite nyare för samma pengar, men allt i allt blir det nästan lika mycket med bensinkostnaderna och annat krux om man ska åka till Tyskland för att hämta hoj.

Vilka service intervaller är det på Horneten? Ventiljustering?

Hojen kommer att få ett lite annorlunda utseende. Ska byta framlampan, fixa dit en bellypan (kanske), hugger och självklart slipon. Förhoppningsvis blir det mer "streetfighter" över hojen efter dessa mods. Om ni sitter på några sidor som har styling till horneten så kan ni gärna tipsa.

Men som sagt, vad bör man titta på dessa hojar? Jag antar att de är relativt lugnt körda jämfört med RR hojar, samt att de klarar av att gå mer.

MVH Bojan

Horneten är, precis som alla honda, bra ihopskruvande. Modellen har inga specifika svagheter mig veterligen så det är den vanliga slitdelskollen när man köper beggat som gäller. Det jag inte gillar med Horneten (och de flesta små rad 4or) är detta eviga jävla varvande för att det ska hända något. Dessvärre är Horneten ett talade exempel med ett mkt spetsigt register, du måste upp i en 9 000 varv för att få lite tjong i motorn och i längden är det rätt tröttsamt. Annars är det en kul pigg hoj som dessutom inte kostar skjortan att försäkra.

Att modellen är lugnare körd än motsvarande plastraketer är nog ingen generell regel...vi snackar ju en bushoj här så många Hornets nog levt ett rätt tufft liv mellan rödljusen (vilket de iofs håller för om de sköts om)

Jag tror du kan bli kanonnöjd med Hornet 600, har bara kört den en gång men den är mycket lättkörd och smidig. Precis som fazerfun skriver så kräver den lite varv för att vakna men din gamla hoj hade väl inte heller nåt monstervrid från botten. Honda håller som vanligt hög kvalitet och är mycket väl ihopskruvade. Finns gott om folk på SH som åker Hornet, jaga rätt på dem och fråga vad man ska titta extra på.
Annars är mitt råd bara KÖP :tummenupp

Om vi tittar på CBR 600 F. Hur är försäkringen jämfört med Horneten?

Det är samma motor, lika mycket effekt. Dock tror jag att till och med Horneten väger mindre?

Det enda jag hört som är lite standardfel på CBR är laddningsregulatorn som kan bränna pga värmeutveckling.

Annars verkar dom vara skottsäkra.

Långa farbron skrev:
Det enda jag hört som är lite standardfel på CBR är laddningsregulatorn som kan bränna pga värmeutveckling.

Annars verkar dom vara skottsäkra.

Jo då, CBR:en har jag inget att undra över eftersom jag har hört mycket gott om dem. Frågan är om CBR:en kostar lika mycket som CBF:en i försäkring?

H4 skrev:
Jo då, CBR:en har jag inget att undra över eftersom jag har hört mycket gott om dem. Frågan är om CBR:en kostar lika mycket som CBF:en i försäkring?
Hitta regnummer till en hornet så kan jag kolla det och en CBR600F -91 på mig.
regnumret till cbr:n ger jag inte ut eftersom det är antons (ljunghusen)

Någon som kan posta sitt regnummer? Hojen ska vara en CB 600F.

H4 skrev:
Om vi tittar på CBR 600 F. Hur är försäkringen jämfört med Horneten?

Det är samma motor, lika mycket effekt. Dock tror jag att till och med Horneten väger mindre?

Horneten är billig att försäkra iom att If klassar den som Street1, försäkrar du en CBR med hondaförsäkringen hamnar den i sportkategorin och kostar därmed skjortan, trots att det i grund och botten är samma hoj...

Nästan så man blev lite sugen själv. Den skulle kosta 2650 hel/hel på mig.

Edit: -01 SOK612

Last edited:
CB 600 F2 -01
halv - 13472 kr
hel - 28472 kr

CBR 600 F -91
halv - 6351 kr
hel - 12739 kr

Lite skillnad i åldern på hojarna så CB:n blev dyrare.

MattE. skrev:
CB 600 F2 -01
halv - 13472 kr
hel - 28472 kr

CBR 600 F -91
halv - 6351 kr
hel - 12739 kr

Lite skillnad i åldern på hojarna så CB:n blev dyrare.

Lite för stor ålderskillnad. Hade nog tittat på en CBR 600F i årsmodeller från 97. Nu gäller det bara att hitta regnummer på en sådan.

horneten är helt sjukt bra har två nackdelar och det är för liten tank (eller för hög förbrukning det beror på hur man ser det) och allderles för mjuk famgaffel!

annars är det en dunderhoj bara köpa köra och vara glad!

skicka ett pm om du har några frågor så kan jag lämna telefonnummer.

Ojojoj vilken ZXR750RR jag hittat har i Tyskland. 3200 Euro. Hojen är i riktigt fint skick. Original lackering, allt är original på den :) Rullat 19.000 km!

Tror till och med att jag kan sänka priset på den.

Den är så jävla mycket snyggare än Hornet, men helt onödig. Kan lika gärna leta efter den vanliga ZXR:en men jag har alltid varit tänd på RR:en eftersom de är så sällsynta.

Snälla, någon... rädda mig från att göra ett misstag nu :argpådato

Last edited:
Om du vill ha en zxr så har min polare en -94, lackad i somras till blanksvart, fälgarna pulverlackades också, fint skick. Tror han ska ha ca 25k för den. Finns i stenungsund.

Edit, såg förresten att horneten skulle kosta 1325:- hel/hel på mig eftersom jag redan äger en honda. :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti