Köpråd för en liten, lätt laptop

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Jag behöver en laptop som ska hänga med till och från universitetet, har inte tänkt köra många andra program än officepaket/motsvarande.

Därför är kraven rätt så enkla:
- Den ska väga lite. Orkar inte släpa nån stor klump med mig hela dagen.
- wlan, inbyggt. Inte nåt externt kort, inbyggt.
- Relativt bra batteri.

Och så ska den helst vara ny så jag kan trakassera nån stackars firma om(när) den krånglar. Ju billigare desto bättre så designdatorer från Alienware går bort.. :)

Prisklass?? finns en grym svensk laptop som väger drygt 1kilo med 13" skärm men den é ju inte gratis...

I senaste numret av M3 så testas lättvikts laptopar.
Sony Vaio blev bästa produkt, men den kostar tjugofem papp.

Dell X1 blev bästa köp, men den har extern dvd. 14500:-

FujitsuSiemens P7120 rekomenderas, sämre skärm än Sonyn puttade ner den från förstaplatsen. 22900:-

22k är ungefär dubbelt mera än vad jag tänkt lägga ut. Borde ha skrivit det i första inlägget jaja :gnissla

Hp´s billiga modeller är jag lite misstänksam till efter att ha sett hur bra de fungerat för några bekanta.
Om jag slänger fram Acer TM2313WLMi (hittade på onoff men inte på acersweden.se) och en 12" iBook som alternativ, hur ställer ni er till det? Med studierabatt blir ibook ungefär 1500kr dyrare, värt pengarna? :)

Last edited:
jobbar med mac varje dag och skulle inte för allt i världen ens röra skiten om jag inte va tvungen! köp acer!!

Kör själv en Vaio S5, funkar ypperligt, man kass battertid, låter mycket och alldeles för dyra tillbehör. Titta på IBM Z-serien, Acer har många fina modeller och de flesta med mycket bra battertid, Fujitsu-Siemens har en del fina, om du kan tänka dig att hosta upp lite mer så kika på nya Vaio serien TX, sketfin liten dator (1,3 kg) med upp till 7 h battertid. Bara nåra tips.. / Hygge

Jag har en Acer Travelmate 3002 WTMi. Den rockar. Kostar ca 13.000 kr. Har "allt" och väger "inget". Stor som ett A4, väger 1.5 kg med lilla batteriet (man får ett litet och ett stort), 12.1 tums WXGA-skärm (1280x800), 1.7 GHz Centrino, 512 Mb RAM, 80 Gb HD, WLAN B/G, BlueTooth, IR, Gigabit Ethernet, högtalare/SPDIF ut, mic in, VGA ut, 3 st USB, 1 st FireWire, 1 st PC Card och en extern DVD-brännare. Det enda som saknas är väl egentligen s-video ut...

Jag gillar Acers lilla scroll-knapp vid pekplattan också. Den gör att man slipper flytta muspekaren eller handen om man vill scrolla i ett fönster. Har haft den i två veckor nu och har inte hittat några direkta nackdelar ännu.

Last edited:
har precis som föregående en 3002wtmi och de kickar arsle. Även billigast i segmentet om man bortser från apples iBook som faktiskt också är riktigt bra

Nu har jag varit såpass aktiv att jag gjort lite efterforskningar.

Acer uppger (enligt säljaren på lokala onoff) 1,5h arbetstid på en laddning.
iBook ska klara 3h. :Bugar

Det verkar onekligen bli en iBook för mig om detta stämmer..

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman