Köpråd: Ducati Monster 1100 Evo VS Ducati 749 /749S

krqkan

Medlem
Gick med
16 Jan 2016
Hoj
'99 Yamaha R6 - '05 Ducati M620 - '04 Ducati 749S
Tjenare!

Tar tung MC i sept då jag äntligen haft kortet i 2 år! (YEEEY!)

Så tänkte uppgradera från min 620 Monster.

Älskar Ducati och älskar Monster serien.... men fått upp ögonen för 749:an.

Har provkört de båda och kan lätt säga att hade jag kunnat så hade jag köpt båda.

Så ni som har 1100 evo och/eller 749 vad tycker ni om era hojar?

Har ni haft några problem?
Varför valde ni just den hojen ni kör?

//

Richard.-

Det är ju rätt markant skillnad i motor mellan de två för det första.

749/999 har kända elektronikproblem om den blir utsatt för väta, tror det är nåt kablage som sitter utsatt.
Det är vad jag hört i alla fall.

Jag skulle ha valt Monstern alla dagar om du ska köra väg. På bana är det 749.an som gäller. Personligen gillar jag den omtalade designen på 749.an men Monstern går betydligt bättre att köra på vägen. Kan garantera att du blir nöjd.:)

Håller med cv9040, 1100 Monster sex av sju dar i veckan för gata och 749 alla bandagar i veckan! :tummenupp

Instämmer i kören: för gata är Monstern det givna valet medan 749 trots måttligt effektuttag är ett knivskarp banvapen -i rätt händer på rätt bana.

(men 848 är bättre....:D)

Det är ju rätt markant skillnad i motor mellan de två för det första.

749/999 har kända elektronikproblem om den blir utsatt för väta, tror det är nåt kablage som sitter utsatt.
Det är vad jag hört i alla fall.

Ja, en är räser andra är crusier ;D

Bra och veta om elproblemen! :)

Jag skulle ha valt Monstern alla dagar om du ska köra väg. På bana är det 749.an som gäller. Personligen gillar jag den omtalade designen på 749.an men Monstern går betydligt bättre att köra på vägen. Kan garantera att du blir nöjd.:)

Är mega Monster fan så lutar kanske åt det! Billigare i försäkring också.

Håller med cv9040, 1100 Monster sex av sju dar i veckan för gata och 749 alla bandagar i veckan! :tummenupp

:banana:banana

---

Klart att du skall ha ett nytt monster :-).
Körde en Monster 1100 Evo i två år och det är en väldigt trevlig hoj (den som är i min avatar). Det är dock nödvändigt att låta Italia Bike Center fixa mappen åt dig samt att byta luftfiltret till ett från MWR. Kostnaden är några tusenlappar men körbarheten är enormt stor skillnad. Efter mapp och luftfilter så ökade vridet med 10-15 NM över större delen av registret :tungan:yoparty.
/Patrik

Klart att du skall ha ett nytt monster :-).
Körde en Monster 1100 Evo i två år och det är en väldigt trevlig hoj (den som är i min avatar). Det är dock nödvändigt att låta Italia Bike Center fixa mappen åt dig samt att byta luftfiltret till ett från MWR. Kostnaden är några tusenlappar men körbarheten är enormt stor skillnad. Efter mapp och luftfilter så ökade vridet med 10-15 NM över större delen av registret :tungan:yoparty.
/Patrik

Skaffar jag en 1100 Evo så är det Competition Werkes blås som gäller och såklart annat filter. Och mappning! :D

Hur mö Hästar fick du ut då? :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Skaffar jag en 1100 Evo så är det Competition Werkes blås som gäller och såklart annat filter. Och mappning! :D

Hur mö Hästar fick du ut då? :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Typ 95 på bakhjulet, men du har ett vridmoment runt eller över 100 NM över större delen av registret så i de farter som gäller på en naken hoj så kommer du att ha mycket skoj. drar bra på alla växlar och är sjukt rolig på kurviga vägar och på flera av landets banor. Men det är ingen sporthoj med 200 hästar så man får jämföra äpplen med äpplen här :D

Typ 95 på bakhjulet, men du har ett vridmoment runt eller över 100 NM över större delen av registret så i de farter som gäller på en naken hoj så kommer du att ha mycket skoj. drar bra på alla växlar och är sjukt rolig på kurviga vägar och på flera av landets banor. Men det är ingen sporthoj med 200 hästar så man får jämföra äpplen med äpplen här :D

Nm is KING! :yoparty

Undra bara mest för jag har letat efter lite benchmarks men ej hittat så många.
Roligt och få fulla siffror då! :D

Va detta med Nytt filter och org system?

Och.....

14t eller orginal?

Last edited:
Nm is KING! :yoparty

Undra bara mest för jag har letat efter lite benchmarks men ej hittat så många.
Roligt och få fulla siffror då! :D

Va detta med Nytt filter och org system?

Och.....

14t eller orginal?

Det var med ett LeoVince slipon och MWR powerup filter och ommappningen gjorde av mappningsguden Tom på IBC i Arboga. Hade 14 Kuggs drev men det var onödigt efter ommappningen :tungan.
/Patrik

Det var med ett LeoVince slipon och MWR powerup filter och ommappningen gjorde av mappningsguden Tom på IBC i Arboga. Hade 14 Kuggs drev men det var onödigt efter ommappningen :tungan.
/Patrik

Lysande ju! :D

Behåll Monstret och komplettera med en 749.

Önska jag kunde. Har redan 2 hojar och ont om plats :P

Skulle va om man gör sig av med R6an och skaffar en 749 som banhoj :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti