Köpråd Ducati 750 ss

Evileye79

????????
Gick med
25 Jul 2008
Hoj
1986, Yamaha XJ600
Sitter och drömmer lite om en ny (begagnad) hoj och fick syn på denna hojen. En av de snyggaste jag sett och jag vill ha. Så, som rubriken säger. Vad bör man tänka på vid ett köp? Vad kan rasera i framtiden m.m?

Bifogat

• 1353912514.jpg
    1353912514.jpg
    65.6 KB · Visningar: 302
Satsa på en 900 cc direkt. Risken finns att du växer ur 750 cc ganska snabbt. Kör själv på en 900 cc med 83 hk. Inga direkt upphetsande siffror men den har lite bättre vrid vilket gör att man kan få bra skjuts ur kurvorna.

Satsa på en 900 cc direkt. Risken finns att du växer ur 750 cc ganska snabbt. Kör själv på en 900 cc med 83 hk. Inga direkt upphetsande siffror men den har lite bättre vrid vilket gör att man kan få bra skjuts ur kurvorna.

Mmm. Var lite inne på en sån faktiskt. Men anledningen att jag skapa tråden var för jag ville veta lite mer om dessa hojar. Ser grymt läckra ut tycker jag. Vad är de största problemen med 900 ss, Omega3. Vad är den största skillnaden mellan 750 ss och 900 ss förutom effekten? Vad är effekten i 750 ss? Hur är komforten? Hur är de på touring? Vad finns för tillbehör?

Last edited:
Mmm. Var lite inne på en sån faktiskt. Men anledningen att jag skapa tråden var för jag ville veta lite mer om dessa hojar. Ser grymt läckra ut tycker jag. Vad är de största problemen med 900 ss, Omega3. Vad är den största skillnaden mellan 750 ss och 900 ss förutom effekten? Vad är effekten i 750 ss? Hur är komforten? Hur är de på touring? Vad finns för tillbehör?

Hej!

håller med... satsa hellre på en 900 istället...

jag har en fräsch 900SS -96 som jag köpte av en kille 50+ i höstas, som köpte den ny på Biscaya 96... den har nu gått ca 2420 mil... och är enligt mig ett mycket vettigt köp... få ägare, lite mil, "obusad" o relativt fin... du får med både halv och helkåpa...

blir din för 39000:-

nås på: bufop@hotmail.com

Last edited:
Hej!

håller med... satsa hellre på en 900 istället...

jag har en fräsch 900SS -96 som jag köpte av en kille 50+ i höstas, som köpte den ny på Biscaya 96... den har nu gått ca 2420 mil... och är enligt mig ett mycket vettigt köp... få ägare, lite mil, "obusad" o relativt fin... du får med både halv och helkåpa...

blir din för 39000:-

nås på: bufop@hotmail.com

Den ser bra ut :tummenupp . Sett den på Blocket. Tänkte köpa något till min 30 årsdag nästa år. Så köp blir det inte riktigt ännu. Försöker göra mig en bild av vad problemen kan vara med dessa hojar innan köp.

Stirra dig inte blind på toppeffekten om du är sugen på en SS. Dess kvalitéer ligger i chassi:t och vridet, går snabbt när det svänger.

Några av de där årsmodellerna har väl haft problem med att svetsen vid styrhuvudet gett sig, en ny ram blir dyrt.

Stirra dig inte blind på toppeffekten om du är sugen på en SS. Dess kvalitéer ligger i chassi:t och vridet, går snabbt när det svänger.

Några av de där årsmodellerna har väl haft problem med att svetsen vid styrhuvudet gett sig, en ny ram blir dyrt.

Ok. Vilka årsmodeller har haft dessa problem då? Är inte speciellt intresserad av toppeffekt utan snarare glädjen att köra. Har ju sambo och snart en unge så jag har ingen längtan att köra ihjäl mig direkt. Tycker att de flesta Japshojarna ser likadana ut så jag vill ha en med karaktär.

Ok. Vilka årsmodeller har haft dessa problem då? Är inte speciellt intresserad av toppeffekt utan snarare glädjen att köra. Har ju sambo och snart en unge så jag har ingen längtan att köra ihjäl mig direkt. Tycker att de flesta Japshojarna ser likadana ut så jag vill ha en med karaktär.

Ducceklubben står beredd att ta emot dig. Där finns det gott om karaktärer... :D
Jag kan inte säga så mycket om SS, men om du känner dig ganska säker på att det är en sån du vill ha, så gå med i klubben, så kommer du åt forumet där du garanterat kan få svar på allt du undrar och lite till (om du nu inte skulle få det här...).

Hade en SS750-96 tidigare. HELT UNDERBAR. Bara att köpa. Jag hade inga problem med min men den var som ny i skicket. Jo förresten, kolla oljeläckage mellan motorhalvorna under motorn. Min droppade ca 1drp/dygn där. Grymt retfullt men kemisk metall finns ju alltid. Mina kompisar hade betydligt nyare hojar men det var alltid min som fick nyfikenheten riktad till sig. Folk beskrev den som "så mekanisk". Komforten var god jämfört med nyare SS. Jag e 2m och satt skönt. Körde långa sträckor. Stadskörning dock jobbigt som sig bör. Min blev stulen. Kommer att köpa en ny snart. 750 eller 900 kan kvitta tycker jag.

Vet faktiskt inte, men har kompisar som jag kör med på både 750, 800 och 900 cc. Har för mig att den ena avstod en hoj pga just rammissen och valde en annan årsmodell. Kolla Ducceklubben för detaljer, eller en firma. Ramen syns bra, du kan kanske besiktiga själv?

Jag tror inte på argumentet "köp 900 för du måste ha mer effekt". I så fall är 900:an inte heller ett under av toppeffekt i prisklassen - hur mycket är "tillräckligt"? Hitta ett fint exemplar bara :)

Last edited:
Inga fel på Ducati, det är bara att tuta och köra!!!

:yoparty

Prövar att ställa en likvärdig fråga i tråden: Ducati 750 ss -95 som gått 7100mil... är det något att satsa på???

Då är den använd vilket är positivt. Funkar förmodligen utmärkt. Enkel och kul Ducati att börja med. Sen byter du upp dig. :-)

P

Eller köper en till...
Ett försök att svara på frågan; de luftkylda 2V-maskinerna är tämligen driftsäkra. Som ovan säger, har den gått så långt har den förmodligen tagits om hand så allmänskick får nog avgöra.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti