köpråd CB1000RA eller Z1000 ABS

ekmarcus

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR -08 (funbikes ga demo) KTM 250EXC lv-reg 2t -05
tjenare. har precis sålt cbr.en.. funderar på streethoj nu när jag åkt cbr i 4 år..

har försökt hitta info om cb1000ra och z1000 med abs men kommer inte fram till nåt vettigt.. mer än att båda hojarna väger mkt ca 220kg och snällare register än cbr - ninja motsvarigheterna.. men någon som har några erfarenheter? jag är ju egentligen honda fanatiker, men z1000 kawagrön är ruskigt snygg..

MVH/Marcus

Jag körde båda på barkarby live och tyckte Z1000 var bättre på alla punkter.

ja kaworna ser riktigt grymma ut.. enkelsvingen på hondan är ju värligt lockande utseendemässigt.. men men har jämt åkt honda så kanske kul att testa nåt nytt...

MVH

Jag körde båda på barkarby live och tyckte Z1000 var bättre på alla punkter.

jo men det var den nyare Z1000, kom väl '09-'10 tror jag, mer drag i motorn iaf och ser annorlunda ut. men ja jag håller med, nya Z1000 var en av höjdarna där på barkarby!

TS: så ja egentligen beror det på vad det är för årsmodell du har tänkt? är ju markant skillnad!

blir ny hoj, glömde skriva det, lite snabb inkörning, sen på med blås och pc och mappning..

berkar ju luta åt z1000 då hehe.. eller är det mågon annan hoj i samma klass som kan mäta sig med kaworna?

MVH

Eller kanske en FZ1 som väger 10 kg mindre och har 25 hk till enligt pappret :)

Eller kanske en FZ1 som väger 10 kg mindre och har 25 hk till enligt pappret :)

verkade ju mer vettiga i effekt / vikt.. men känns som att jag fastnat lite för en z1000 i den grymt snygga grön metallicfärgen.. sen pimpa upp den lite, så jag tror det blir en sådan.

MVH

Har kört båda å skulle säga som svar på din fråga: Ingen av dom!

Kolla in KTM SuperDuke R sååååå mycket grymmare än båda dom du kollat på

(jag har en till salu) btw :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: N/A
ja kaworna ser riktigt grymma ut.. enkelsvingen på hondan är ju värligt lockande utseendemässigt.. men men har jämt åkt honda så kanske kul att testa nåt nytt...

MVH

I den här klassen så är det Européerna som regerar på både utseende och körbarhet.

ktmen verkar ju grym.. men gillar inte den delen av ramen man ser vid tanken.. har haft en trajja 675 -2007 helt ok hoj, men gillar inte designen till 100.. synd att det inte är väder till att provköra hojar.. så blir ju en chansning om jag köper kawan.. ingen som är för hondan då ?

mvh

ktmen verkar ju grym.. men gillar inte den delen av ramen man ser vid tanken.. har haft en trajja 675 -2007 helt ok hoj, men gillar inte designen till 100.. synd att det inte är väder till att provköra hojar.. så blir ju en chansning om jag köper kawan.. ingen som är för hondan då ?

mvh

Hondan kändes inte lika robust! bara styrkornan och styret såg ut att komma från en 125:a, fick den känslan också när jag provade Street triple 1050.
Kawans motorkaraktär var också rätt grym, har en gsxr 1000k3 och den har ett helvetes bottendrag jämfört med andra rad4:or och det märkte man på de radfyror jag prokörde, men kawan kändes inte skillnaden lika mycket. Trotts att det var en nakenhoj så var det "nästan" lika skönt att sitta på som en kåphoj i högre farter, trivdes som fan i alla fall. Så hade jag haft råd hade det blivit en sådan för gata och en kåphoj för bana. Kan tänka mig att det hade blivit en helt annan känsla ifall det var andra burkar så även ljudet gav en lite njutning för den sjöng fint trotts original burkaarna, lite väl tyst och blygsam.

hondan känns jätteliten, nätt, och smal. Det tråkiga var att även ett kort motorvägspass var extremt trist på den :/
Också effekten kommer FÖR linjärt, så det saknas lite brutal kraft. Mellan hondan och kawan skulle jag lätt valt kawan.

blir ny hoj, glömde skriva det, lite snabb inkörning, sen på med blås och pc och mappning..

berkar ju luta åt z1000 då hehe.. eller är det mågon annan hoj i samma klass som kan mäta sig med kaworna?

MVH

ingen ide att vänta eller fundera :D du blir inte besviken, men som sagt testa först. mitt första val var en FZ1-N men kawan stal min uppmärksamhet (hade inte möjligheten att testa yaman då jag inte hade körkort vid tillfället, men jag ska prova den så fort det blir vår o se om jag gick miste om nåt)...

verkade ju mer vettiga i effekt / vikt.. men känns som att jag fastnat lite för en z1000 i den grymt snygga grön metallicfärgen.. sen pimpa upp den lite, så jag tror det blir en sådan.

MVH

jag körde även FZ1-n på Barkarby och hade jättehöga förväntningar då den just har mer kraft och väger mindre men jag tyckte den kändes skitmesig i jämförelse med Z1000, jag var faktiskt jättebesviken och förstod ingenting. men det kanske går att ändra på med lite PC3, filter å nya burkar. näe, kör på Z1000.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT