Köpråd byte sporthoj

Angelkiller

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Honda CBR 600F -98 Yamaha YZF 250-06
Tja!
Hoppas någon kan hjälpa mig..
Sitter här och är sugen på att byta hoj har i dagsläget en Honda CBR600F-98 som jag haft i 2år men nu är jag sugen på något nyare.
Har haft kortet i 2år är 170cm lång och 63kg ålder 26 (27 i höst).
Tips på en bra prisvärd hoj.
Funderar på att köpa stort direkt ex R1 eller liknande men är det för stort för mig? Tänker mest om den blir för bökig i kurvor och liknande.
Hojar som jag kikat lite på är R6, R1 Gsxr 600 & 750, daytona 675 (finns dock nästan inga) CBR600RR...

Hade tänkt mig en såpass ny att dom gått in på nya typen av ramar osv...
dvs inte dessa gamla "klumpiga" hojarna.

Skall gärna vara bekväm att åka lite längre på och även att skjutsa med.

Eller skall man helt enkelt prova något helt annat motard eller liknande?

Vad/Var kör du mest?

Stora kurviga vägar i höga hastigheter = Sporthoj

I stan, mindre vägar till och från jobb mm = Motard

Alltid kul att ha en annan typ av hoj, jag älskar alla mina då de är bra på olika saker...

Vad/Var kör du mest?

Stora kurviga vägar i höga hastigheter = Sporthoj

I stan, mindre vägar till och från jobb mm = Motard

Alltid kul att ha en annan typ av hoj, jag älskar alla mina då de är bra på olika saker...

Stora kurviga vägar i kontrollerbara hastigheter. ;)
Cyklar till jobbet och åker cross ibland då i skogen och på bana...
Bor mitt på landet, i västra dalarna så närmaste stad är väl typ 8mil :)

Hitta en hoj du känner dig bekväm med. 600'or är mer lättkörda imo, men 1000 är inte svårkört för den sakens skull. Jag kör 1000 och trivs med det. En strålande kompromiss är annars gixxer 750 - ett 600-chassi fast med mer pulver.

Ut och provkör! Ska du åka långt är sadelkomfort viktigt, även på sporthojar!

Ut och provkör!

Bli alla säljares värsta mardröm, kolla blocket på intressanta hojjar kring där du bor. Ta en tur varje kväll för att kolla och provköra något nytt. Men var ärlig och säg att nej den var inget för mig när du drar så slipper säljaren sitta och vänta på att du skall ringa...

Hitta en hoj du känner dig bekväm med. 600'or är mer lättkörda imo, men 1000 är inte svårkört för den sakens skull. Jag kör 1000 och trivs med det. En strålande kompromiss är annars gixxer 750 - ett 600-chassi fast med mer pulver.

Ut och provkör! Ska du åka långt är sadelkomfort viktigt, även på sporthojar!

Ok tackar för infon har faktiskt varit väldigt inne på en gixxer 750 dock finns det inte så många sånna på blocket eller andra annons sidor...
Någon som kört en daytona och kan säga hur dessa är?

Bli alla säljares värsta mardröm, kolla blocket på intressanta hojjar kring där du bor. Ta en tur varje kväll för att kolla och provköra något nytt. Men var ärlig och säg att nej den var inget för mig när du drar så slipper säljaren sitta och vänta på att du skall ringa...

Haha Ja kanske det.. Funderar på att ta en tur och kika hos lite mc butiker i trakterna runt där jag bor för att kika och känna lite...

Last edited:
ofta 170 och 26 år. jag e bara 16 och e 190 70kg

Vad vill du säga att längd och ålder hänger ihop? :såjaponken

170år gammal och 26cm hade annars varit något...minihob med longlife pills...

Ok tackar för infon har faktiskt varit väldigt inne på en gixxer 750 dock finns det inte så många sånna på blocket eller andra annons sidor...

Haha Ja kanske det.. Funderar på att ta en tur och kika hos lite mc butiker i trakterna runt där jag bor för att kika och känna lite...

Har inte kört en daytona själv men en bekant testkörde den för ett tag sedan och var mycket impad. Han körde även flera 600 och literhojjar vid samma tillfälle och tyckte att daytonan var (bortsett från nya bmwn) den vassaste mellan vikt effekt osv.

Last edited:

Daytona 675 är en riktigt mysig sporthoj. Den skall dessutom vara riktigt bra/lätt att skjutsa med. Försök hitta en återförsäljare i närheten och prova.

... den vassaste mellan vikt effekt osv.

Vikt och effektmässigt är den nog bäst... har jag för mig.

Last edited:
Daytona 675 är en riktigt mysig sporthoj. Den skall dessutom vara riktigt bra/lätt att skjutsa med. Försök hitta en återförsäljare i närheten och prova.

Vikt och effektmässigt är den nog bäst... har jag för mig.

Det skall jag göra...
Någon som vet hur dessa är att importera annars?
tänker mig att man kan vinna en del på att importera en skapligt ny hoj som inte gått så långt. Tyskland eller UK som gäller isf, är det väldigt krångligt, och kostar det för mycket?

ofta 170 och 26 år. jag e bara 16 och e 190 70kg

Vad är det som är så konstigt? Att någon som är äldre är kortare?
Du vet att man slutar växa efter ett tag va?

Om det var måtten som så som var konstiga så är väl 190cm och 70kg konstigare än 170cm och 63 kg?

TS: daytonan är trevlig, men den är jävligt hög. Jag kan känna att den är lite för hög för mig, då är jag ändå 8 cm längre.

TS: daytonan är trevlig, men den är jävligt hög. Jag kan känna att den är lite för hög för mig, då är jag ändå 8 cm längre.

Ok Det var ju däremot mindre bra.
Man vill ju gärna ha bägge fötterna på jorden...
Antar att man måste pröva, träligt vid stopp i annat fall speciellt om skjutsar, så inte hojen viker över för mycket innan man når ner, då blir det tungt med hos och passagerare.

ps. Den skall tydligen vara 15mm högre på daytonan än på min nuvarande hoj...
825 mm daytona 675
810 mm CBR600F-98

Finns någon justering på daytona?

Last edited:
Det skall jag göra...
Någon som vet hur dessa är att importera annars?
tänker mig att man kan vinna en del på att importera en skapligt ny hoj som inte gått så långt. Tyskland eller UK som gäller isf, är det väldigt krångligt, och kostar det för mycket?

Finns en hel del trådar som tar upp detta. Finns ett företag som hjälper till vid import från England.

Kan inte påstå att jag känt detta så värst mycket. Är själv endast 175. Är bönan på pallen väldigt balanssäker borde det inte vara något problem. Hur som helst bör du prova först.

hade en 600rr -03 och ångrar mig att jag gjorde mig av med den..

kommer bli en 600rr igen, GARANTERAT !!

ps: jag är 187 cm och väger 95 kg...

Om du kör längre sträckor tycker jag du ska kolla på tyngre hojarna direkt, eller iaf en 750. Har själv en R1 och den funkar ypperligt till allt jag har den till. Har även kört 80mil långfärd på 1 dag, inte kul dem sista 20milen men det gick utan bekymmer annars.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT