Köpråd BMW F650 Funduro

Dr. Zoidberg

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Hojlös
Hej
Går i hoj-köpar-tankar och efter som den blir min första ställer det lite speciella krav på hojen. Efter en del efterforskning har jag fastnat för BMW:s offroadhoj men skulle nu vilja höra era åsikter om denna. Så ös på bara.

Vad bör kollas inför ett eventuellt köp?
Lättkörd?
Prisvärd i drift/inköp?
Svårsåld?
Lättmekad?
etc.

Mvh Viktor

Last edited:
Har fått för mig att motorn är samma som aprilia pegaso , åtminstoned på de lite äldre modellerna.

Har bara lekt med en sådan en gång. Blev dock förvånad över hur mkt som man var tvungen att demontera för att kunna komma åt kylaren.

Allt sitter grundligt fast , typ 3 ggr så grundligt som på en likvärdig japanare.

De äldre som tillverkades i italien ska tydligen vara något sämre i kvaliten än de som tillverkats i tyskland.

Jag skruvade på en äldre med typ 3000 mil på mätaren , och under kåpan saknades ett par skruvar som tydligen skakat loss , bland annat så hängde fläkten på el systemet. =o/

Mina 50 öre ang F 650.

Kom igen nu!
Något måste ni väl veta?
Skall kolla på en på lördag och vill veta vad man bör kolla efter.

Mvh Viktor

Hade en sådan som första hoj. Lättkörd och trevlig men inte vidare busig. Passar till lite av varje men inte bäst på något. Jag körde en del grus med min och det går ju men 19"-framhjulet vill gärna kasa lite uppe på gruset och vill du hitta riktiga grusdäck till den är urvalet av däck begränsat. Största nackdelen för min del var väl att körställningen inte passade mina 192 cm. Man ska nog vara ner mot 180 för att sitta bra på den. Motorn var ganska stark och vibrerade ingenting för att vara en stånka. Den lät dock väldigt mesigt så byt gärna det fula originalljuddämparen mot något öppnare (jag hade Leo vince x3). Passa även på att öppna luftburken och bestycka om så hittar du några till hästar.

Ekonomin var den roliga biten med cykeln. Max premie på ca 2000kr för hel/hel är ju som hittat om man är ung med nytaget kort och bor i storstad. Den drog inte särskilt mycket soppa heller för den delen.

Har aldrig hört att det är något speciellt man ska kolla så kolla standardgrejorna. Jag mekade inte särskilt mycket mer än att byta drivpaket och lämnade in hjulen för däckbyte så om den är lätt mekad får du fråga någon annan. Skulle tro att den är ganska basic.

Det tog mig en vecka eller två att få min såld.

All tänkbar info om F650:n hittar du på www.f650.com

Lycka till!

Hade en Funduro ST (med gatdäck) i 3 säsonger. Inga icke förarrelaterade problem, förutom som tidigare nämts att elfläktens skruvar lossna så den hängde i sladden, bara att skruva dir. Efter en vurpa märkte jag att reservdelarna var betydligt billigare än jag trott. Kollade bla en sidokåpa som skroten ville ha 1000 sek för "efs den var lite skrapad"; kostade 550 ny på BMW.
Denna hade iofs bara gått 400 mil när jag köpte den, jag körde ca 1000 på den utan problem. Hade gärna haft kvar den men pga "familjeskäl" fick den gå.
Tog en vecka att sälja den.

Ortefon skrev:
2461357 Hade en sådan som första hoj. Lättkörd och trevlig men inte vidare busig....
Precis det svaret jag ville ha! Tackar och bockar.
Den borde passa mig rätt bra då eftersom jag inte är mer än 175cm.
Bor dessutom i storstad och är 21år, så försäkringsbiten är ett tungt argument.
Mvh Viktor

Dr. Zoidberg skrev:
2460580 Kom igen nu!
Något måste ni väl veta?
Skall kolla på en på lördag och vill veta vad man bör kolla efter.

Mvh Viktor

Fråga på Svenska BMW MC Klubbens forum så lär du få snabba svar. :)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT