Köpråd Bandit 1200 - 02 eller VFR 800 - 01

Glider 11

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2017
Ort
CornerCreek
Hoj
2001 Suzuki Bandit 1200, 2000 Yamaha Fazer 600, KLE 500, 1992 Suzuki Intruder 1400, 1998 Harley Davidson Night Train, 1988 GSXR 750
Hej,
Banditen har gått 2500mil och VFR 4300MIL får båda för nästan samma pris.
Är 191cm, ska ha motorcykel för pendling till och från jobbet men även någon lång tur.

Har svårt för att bestämma mig.

Uppskattar råd och synpunkter på vilken ni tycker jag borde hämta hem!

Mvh
Glider11
 
Vad säger hjärtat?

Båda är ganska driftsäkra, men Banditen är enligt mig en mycket roligare hoj med mer karaktär.

VFR:en är mellanmjölkens fader. Jag hade köpt Banditen alla dagar i veckan.
 
Hjärtat säger Bandit.

Den senaste hojen jag hade var en Fazer 600 som jag tyckte fungerade riktigt bra.
 
Jag hade en Bandit 1200 -99, tyckte den var suverän. "Bara" 100hk, men i gengäld mängder av vrid, bra chassi, bra bromsar, den flyttade på sig helt ok både på rakan och i kurvorna helt enkelt. Man sitter även riktigt bra på den om man är lite längre eftersom den är hyfsat stor, jag upplevde den som väldigt bekväm att åka långt på (men då var min i och för sig utrustad med komfortsadel), jag körde min från Boden till skåne och veckopendlade sen mellan skåne och stockholm. Blev även någon tur till Gotland. Suverän sporttourer enligt mig, bjuder in till trevlig körning när man inte har all packning på och går bekvämt och stabilt under långfärd :tummenupp
 
VFR!!! Utan tvekan.
Hur man kan tycka att Banditen är roligare än viffern är mig en gåta. :) Finns nog lite olika referensramar anar jag. :)

Har lagt x antal tusen mil fördelat på några VFR:er med varierad körning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
VFR har ett genuint bra rykte och ett svårslaget rekord i nöjda ägare (och icke ägare som säger att den är trååååkig, dvs väldigt bra).
Det skall vara BMW 1200GS som omgärdas av liknande religiös fanatism, men den går ju sönder, till skillnad från Hondan.

Skickat från min G8231 via Tapatalk
 
Jag har aldrig kört en VFR men däremot en Bandit 2003 och jag lägger min röst på den.
Bra vrid, skön körställning och inga problem att åka längre sträckor.
Har du möjlighet så tycker jag du ska provköra båda två, gärna en lite längre sträcka så att du får en egen uppfattning.
Smaken är som baken... :arsele
 
Tackar för alla svar och synpunkter. Har kört Banditen och tycker den gick kanon. Men tyvärr hade de byt hundben och sänkt den. VFR har jag ingen i närheten som jag kan prova. Lite osäker hur man sitter på den. Vill ha en mer upprätt körställning.
 
Jag har iofs en -06a så det är modellen efter och har ingen aning om hur man sitter på en Bandit eller vad du menar med upprätt körställning men den jag har är lite framåtlutad helt klart jämfört med min ER6. Jag tror att körställningen är rätt lik mellan en -01 och en -06 iaf vad jag hört av de som kört båda :)

Fånigt nöjd men min knarr dock.
 
Har aldrig fått ont i rygg av att sitta och köra halvlånga sträckor på typ 20-22mil. Knappt några vibrationer varken i handtag eller fpinnar. Så "tråkig" att klockera stannar men det tycker ju tjyven med. Så du kan lämnan utan skivbromslås och ändå slippa påhälsning.
 
Om du skulle köra mycket med passagerare skulle jag rekommendera Banditen, annars kan jag bara säga att jag varit väldigt nöjd med mina båda Viffrar som jag haft, en -00:a och en Vtec =3:a
Det enda "aber" med VFR skulle vara att om du köper en Vtec är det jä...gt dyrt att justera ventilerna.

Båda hojarna käkar mil utan problem.
 
Varför ha en tråkig och innehållslös transport till jobbet?
Köp en Ducce och njut av livet :tummenupp
 
Om du skulle köra mycket med passagerare skulle jag rekommendera Banditen, annars kan jag bara säga att jag varit väldigt nöjd med mina båda Viffrar som jag haft, en -00:a och en Vtec =3:a
Det enda "aber" med VFR skulle vara att om du köper en Vtec är det jä...gt dyrt att justera ventilerna.

Båda hojarna käkar mil utan problem.

Hur dyrt är "jä...gt dyrt"?

Själv sitter jag och är onödigt sugen på en VFR800 -05...
 
Om du menar vad som händer runt 7000 varv så är det att två ventiler per cylinder till öppnas. Borde inte låta så på en Hornet. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top