*** Köpråd av Cross ***

TTR 600

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2010
Hoj
KTM 690 Enduro 08
Hej

Har precis sålt min Yamaha TTR 600 för att köpa mig en cross att endast köra i skogen/grustag med.

Har fått många hintar och förslag av vänner, men vill ha fler synpunkter! :)

Förslag som jag är inne på:

* 250 eller 450. Antar att en 250 räcker gott och väl.
* 2-takt eller 4-takt. 4-taktare är bättre, men 2-takt är sjukt mycket billigare och lättare att fixa om ngt skulle gå sönder.
* Yamaha, Honda, KTM.... ? Vill lägga ut runt 15000-20000 kr för en. Vad rekommenderas bäst?
*Vill gärna ha någon som INTE är LV-reg eller E-reggad, pga besiktining, försäkring o.s.v.

Uppskattar ALLA svar.

Tack på förhand // Robban

Skall det lattjas runt lite, och du har respekt för gasrullen så är det en 250 2-t, så ny du har råd med, som gäller. Märket är mindre intressant än möjligheten till att få tag i delar/hjälp nära.

Stirra dig inte blind på ny plast med fräcka klistermärken, det är pynt på en geggmoped, viktigare att det mekaniska är friskt och väl underhållet.

Att byta packboxar på en gaffel är simpelt, att laga spräckta motorblock är tråkigare.

Räkna med att du får gå igenom lite lagerbyten runt fjädringen, och byta kolv när du budgeterar för't.

/J

Håller med föregående talare. Glöm 4-t i den prisklassen.

Såpass billiga hojar sjunger på sista versen i mx branschen och får sällan det underhåll de så väl behöver. En dåligt underhållen 4-t kan kosta minst lika mycket att renovera som hojen är värd.

För info så spelar det ingen som helst roll om den är LV eller E-reggad, finns inga krav på att besiktiga sålänge du inte ska köra på gatan.

Okej!

Tack för svaren. Jag kollar på blocket typ varje dag och har hittat några intressanta.

Låter någon av dessa vettig eller ska man avvakta lite till?

http://www.blocket.se/goteborg/Fin_250_yzf_33243235.htm?ca=20&w=2

http://www.blocket.se/goteborg/Yamaha_250_yzf_33079396.htm?ca=20&w=2

// R

Står ju ingenting alls om servicar, hur många timmar de gått osv så det är ju svårt.
Den första ska ju enligt säljaren inte ens gått så långt så det krävs ens ett oljebyte under de två åren han haft den, den andra är servad regelbundet, va de nu betyder =)
Ring o fråga om lite mer info, timmar, vad som är bytt nyligen osv.

Lägg till 5 så får du köpa nån av mina :D

Står ju ingenting alls om servicar, hur många timmar de gått osv så det är ju svårt.
Den första ska ju enligt säljaren inte ens gått så långt så det krävs ens ett oljebyte under de två åren han haft den, den andra är servad regelbundet, va de nu betyder =)
Ring o fråga om lite mer info, timmar, vad som är bytt nyligen osv.

Lägg till 5 så får du köpa nån av mina :D

Timmarna brukar bara öka de första åren sedan verkar dom snarare minska om man utgår ifrån de hojar som annonseras ut.

Här är nog bästa stället att hittade beggade crosshojar annars
http://www.enduromx.com/mcs/mcsvr.asp?qs=1100m21991101003631iapaaa0

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: Lx3
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...