Köpråd angående sunkig Volvo 740

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Hoj
Daytona 675
Vintern närmar sig med stormsteg och nu är jag ute efter en vinterbil. Min arbetskamrat har en Volvo 740 -88 (tror jag) som han ska sälja pga flytt.

Nu är det så att han är inte den som gillar att vårda sin bil. Rent utseende-mässigt så går det mesta att fixxa med lite tvättning och vaxning, men sedan är det lite annat som jag hoppas att någon eller några kan svara på här inne.

1. Växellådan. 1an och 2an är väldigt svåra att få i. Dålig synkning, gammal olja eller kass låda?
2. Bensinmätare och värmemätare funkar inte. Kan vara en säkring bara men annars?
3. Man får fylla på kylarvatten någon gång i månaden. Taskig kyl eller något annat?

Jag har givetvis kört bilen och det är inga problem med gången på den. Den spinner på fint. Han har begärt 3000:- men den ska besiktigas i oktober. Skatten är betald i juli.

Nu undrar jag alltså vad ni tror att det kostar och laga felen, och hur mycket ni hade betalat för bilen i befintligt skick? Jag har sagt 1500:- först och om den går igenom besiktningen så får han 1500:- till. Han skulle tänka på det. Så ja.. vad säger ni?!

Mvh Calle...

1 som urban redan sagt , oljebyte kan hjälpa.

2 trasig tank och tempmätare är ett vanligt fel på 740 , ofta givaren i tanken som gett upp , och för att fixa tempmätaren så brukar man byta hela instrumenteringen, om du inte har tur så att det bara är givaren , det är enkelt att kolla om det är givaren.

3 läkande vattenpump bara å byta, det är ju slitdelar som så mycket annat på bilen , men så länge den inte läker som ett såll så är det ju bara att gasa, men om vattenpumpen blir för dålig så kan ha så kan det hända som för mig ,vattenpumpen sa upp sig totalt och fläkten släppte och åkte in i kylaren, varför böt jag inte vattenpump i tid :huvet

Som sagt tankmätarfel är vanligt på 740 dyrt att laga.
Tanka alltid fullt och kör med trippen som mätare.
Räkna med minst 1,2-1,3L/mil vid stadskörning
Kolla upp om den kräver 98 oktan!

Ok och om det inte hjälper med oljebyte så är det bara att riva lådan då eller? Jag tror inte att han har fyllt på/bytt olja någon gång...

Instrumenteringen hittade jag på bildelsbasen, en för 200 spänn, och även vatten-pumpen ca 200-300 spänn.

Det vare ju inte så farligt och lite jobb har jag ju räknat med. Men vad tror ni om priset då?!

Tack för svaren hittils..

BMW R90s skrev:
Som sagt tankmätarfel är vanligt på 740 dyrt att laga.
Tanka alltid fullt och kör med trippen som mätare.
Räkna med minst 1,2-1,3L/mil vid stadskörning
Kolla upp om den kräver 98 oktan!
Dyrt alltså. Jaja jag kan ju alltid köra på trippen och ha en extra dunk i bagaget. Förbrukningen gör inte så mycket då jag mest ska ha den till jobbet. Ca 3 km körning om dagen. Bor ju downtown så :tummenupp Annars behöver jag ingen bil...

Instrumenteringen för 200 spänn är ju bara att slå till på , en vattenpump för 200-300 skulle jag skipa och köpa en ny istället , köpte en till en 740 för ca ett år sen på ok för 278 kr...

Och vad gäller växellådan så , om den är dålig så byt den istället för att försöka laga den, en sån bör gå att få för en billig peng.

Och priset 3000 kr, ja för en liten slant till så kanske du kan få en hyfsad bil ,,

Glöm inte att titta under. Gamla 740 är inte sällan helt upprostade speciellt i inre sidobalkarna, golvet, reservhjulsbaljan och hjulhusen fram. Många är så rostiga att det inte lönar sig att svetsa upp dom. Med lite tur och tålamod kan man hitta en skaplig nybesiktigad/nyskattad för 6-7 tusen.

tack för alla tips. det senaste är att han kanske besiktigar den först så får jag bestämma mig sedan. om det bara är småfel så kanske jag tar den. men som sagt man kan hitta många vettiga bilar för några tusenlappar till :hihi

min första sökning på blocket efter en vettig småbil gav det här. funderar på att slå till :rofl

Bifogat

• blocket.jpg
    blocket.jpg
    130 KB · Visningar: 216
1. Att det kan vara svårt att få i ettan och tvån kan bero på att den lilla plastbussningen som styr växelväljaren är utsliten, den kostar inte mycket att byta.

Det finns ett ganska så bra forum för 740 -940 ägare. Bara att söka efter det.

Hittade adressen http://forum.740klubben.se/

Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back