Köpråd angående GSX-R 750 96-97

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Hej
Har planer på att sälja min första hoj som jag har nu, det är en Suzuki 750ES.
Jag hade tänkt att skaffa mig en GSX-R 750.

Då man är fattig student så har jag inte råd till en ny utan hade tänkt mig en
GSX-R 750 kring 96-97, då kom en ny generation kom och vikten sänktes 20-30 kilo till 179kg och 130hk så lite rör den säkert på sig jämfört med den jag har nu och så är dom ganska så snygga också tycker jag.

Verkar som att man kan få en hyffsad fin sådan för ca 45000kr...

Har hört lite att motorerna i dessa maskiner inte är så välbyggda, de rasar osv, och något sådant vill jag inte vara med om :huvet

Så vad säger ni som har denna hoj och denna årsmodell ?, går maskinerna bra och vad har ni för negativ och positivt att säga om hojen.

Bifogat

• 1996 Suzuki GSXR 750.jpeg
    1996 Suzuki GSXR 750.jpeg
    59.7 KB · Visningar: 99
  • suzuki-gsxr750-96-bikepics-064987.jpg
    suzuki-gsxr750-96-bikepics-064987.jpg
    129.8 KB · Visningar: 94
Last edited:
burner skrev:
Hej
Har planer på att sälja min första hoj som jag har nu, det är en Suzuki 750ES.
Jag hade tänkt att skaffa mig en GSX-R 750....

Jag nyss sålt min Gsxr-750 -98
Den var mycket bra, väldigt lätt styrd, bra drag i motor.

-98 kom insprutning och sen gjorde dom om kåpan lite har jag för mig.

Enda negativ jag har är att den är lite liten kanske, kan bli jobbigt om man kör i stan om är lång kanske..

Jag har inte hört något om att dom motorerna är dåliga,
Har bara hört att växellådan är mycket bra gjord.

Jag vet att man ska byta kedjespännare till manuel från automatik..

Jag tycker iallafall hojen var underbar, jag skulle aldrig sålt om det inte var för att jag ska flytta utomlands.

Motor och växellåda är kanon! Gsxren är väl mer känd för att vara stabil än för att den ska rasa. Går som ett as bara man varvar lite. Enda som jag vet är dåligt är kamkedjesträckaren som kan ge upp, den bytes mot en manuell för att lösa det problemet. Har kört dagsetapper på 70-80 mil utan att känna av något dagen efter. Så jag anser att den är rätt bekväm för folk i min storlek iaf. Iofs är det väl ganska individuellt. Jag har bara positiva saker att säga om den! Fast sen köpte jag en R1a och blev fast... :D

Hagster skrev:
Motor och växellåda är kanon! Gsxren är väl mer känd för att vara stabil än för att den ska rasa.

Jo, har hört det också när det gäller 1995 och äldre, men tydligen så var det någon som gjorde att 96-97 inte var lika hållbara, jag får väl hoppas att det inte stämmer.

Hur det är med 98 och nyare då insprutningen kom vet jag inte, men de är ju också 10000 kr dyrare :brinnerup

Gissa vart man bantat bort all vikt? Åtminstonde delvis på motorn, den är betydligt klenare än den äldre. Smakar det så kostar det!

/ Hannes

HanneZ skrev:
Gissa vart man bantat bort all vikt? Åtminstonde delvis på motorn, den är betydligt klenare än den äldre. Smakar det så kostar det!

/ Hannes
det är lilländanpå vevstakarna som är dåliga på96-97 komm en ny modell på dessa 98 samt yttligare en 99. kam kedje sträckaren är också dålig.
Många av 96-97 så är vevstakarna bytta på garantin.Utöver detta så är det en kanon hoj, har haft 4 st samt en 98 tilsalu nu

Som du säkert vet så är motorn långt ifrån samma kaliber som nya gixxer 750 - en del upplever dom rent av som slöa. Kanske är en vettig kompromiss rent ekonomiskt sett annars.

mb skrev:
Som du säkert vet så är motorn långt ifrån samma kaliber som nya gixxer 750 - en del upplever dom rent av som slöa. Kanske är en vettig kompromiss rent ekonomiskt sett annars.

Jo, kan tänka mig att det skiljer mot en 2004'a. det är trots allt 8 år mellan dom.

Men slöa ?, det har jag svårt att tänka mig. Det märker jag den dagen är och provkör någon sådan modell vid ett ev. köp.

Har du provkört en sådan själv eller ?

Last edited:
Enda felet egentligen som finns på den modellen torde vara just kamkedjesträckaren. I övrigt är de grymt driftsäkra, både motor och låda. Är det nåt som Sukka är känt för så är det driftsäkerheten.
Men jag skulle nog satsa på en -98 ändå. Det ska tydligen vara en skaplig skillnad på den jämfört med den äldre med förgasare.
Hade en -98 själv som jag var äckligt nöjd med! Går inte en dag utan att jag tänker på hur hälig den var att köra, sålde pga att försäkringarna hela tiden höjdes. Vill kunna leva lite vid sidan av hojåkandet också...

Men att 98:an är 10000:- dyrare kan jag inte hålla med om. Sök och du lär hitta dom som ligger runt 45000:- också.
Sålde min för 49000:- förra året.

Här finns min tråd med frågor och svar på när jag ville ha råd inför mitt köp av GSX-R 750. Frågor och svar

Lycka till med hojköpet!

Okej, tack så mycket för alla svaren.

Nu har jag lite mer kött på benen :tummenupp

Intressant att så många anser att alla fyra årsmodellerna skulle ha säkra knotor. Ingen koll?

Precis som sluggo skrev så rasar -96/-97 titt som tätt och det är riksdyrt om man inte passar sig. Minsta lilla knack så kliver man av och tar hem hojen på släp. Har man tur så klarar man då det mesta utom vevtsake och möjligen kolvbult men fortsätter man köra så rasar snart vevlagret på den aktuella vevstaken. Med vevlagret så följer vevaxeln och i värsta fall blocket. Dvs man får två stora hål, det ena i blocket och det andra i plånboken. Och jag har varit med om en vevstake som börjat knacka på en nästan ny -99:a.

Den som misstror mig angånde säkerheten på dessa motorer kan komma och titta på ett par av hyllorna i mitt förråd.

Har för övrigt massor av motordelar till 750R -96/-99. Och nej, jag har inte generatorkåpa eller lilla kåpan över startmotorn (dom går sönder direkt man går ikull vänster (genkåpan) eller bara tippar hårt höger (startmotorkåpan)).

Och för de som jämför med andra årsmodeller:
-96 kom en (bortsett från fälgarna) helt ny 750. Och -00 kom ytterligare en ny 750. Med andra ord ingen idé att referera till de andra generationerna vad gäller driftsäkerhet.

Säger killen som inte klarade sin uppkörning.

SRAD 96-> är en bra mycket kompetentare sporthoj än vad 1100an någonsin kommer bli. Visst, motorn är stor, men det är inte allt. Rasta dom på bana en gång så märker du vilken som är "bäst"

Apropå hur bra dom håller: Jag hade en 750-97 i 1,5 år och den var helt underbar. Gick bra, höll bra och var snygg...

//jaG

korpe skrev:
MEN KÖP EN GSXR1100 :yoparty

Bifogat

• jensslide.jpg
    jensslide.jpg
    48.9 KB · Visningar: 116
Zeb_Macahan skrev:
Säger killen som inte klarade sin uppkörning.

SRAD 96-> är en bra mycket kompetentare sporthoj än vad 1100an någonsin kommer bli. Visst, motorn är stor, men det är inte allt. Rasta dom på bana en gång så märker du vilken som är "bäst"

Apropå hur bra dom håller: Jag hade en 750-97 i 1,5 år och den var helt underbar. Gick bra, höll bra och var snygg...

//jaG

Snygg bild som fan! :yoparty :tummenupp

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back