Köpråd 690 SM 690 SM Prestige asap!

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
Tjenare där ute.
Kommer till störst sannorlikhet köpa en 690 i dagarna. Gillar motardstuket, och enstånkan jag har nu är lite effektsvag och lite för mycket plåt och för lite plast :D

Det jag är ute efter är buskänslan som jag märkt av lite av min nuvarande hoj, en Yamaha MT-03, så iofs vad jag än byter till så lär det bli en stor skillnad :D

Tänkte höra eftersom jag inte får tag på en ktm återförsäljare, vad är den största skillnaden mellan dessa maskiner?
Sitthöjd? Bromsar?
Och i övrigt, hur stryper man en 690? Förra gången jag var nyfiken på hojen så snackade dem något om att man gör det elektroniskt.

Tror ni att jag skulle bli nöjd med hojen? Har även varit lite inne på en 625a, men den känns så gammal, och nästan lite för extrem? Har planerat att köra en mindre resa i slutet av april från Skåne till Stockholm och tillbaka, 625an med en smaaalaa sadeln kanske inte är något att rekommendera då hojen även är tänkt att pendla lite till jobb och tillbaka.

Hoppas på snabbt svar och jag snart sitter oftare i motardforumet än förut :D

mvh

Största skillnaden är väl fjädringskomponeterna är betydligt bättre på prestigen - fullt justerbara fram och bak medans snik-sm bara har typ komp + förspänning bak.

skåne - sthlm tur å retur på en 625a låter som ett recept för att göra sig själv steril :P

"Du" stryper den genom att mappa om den. Vilket kostar 600-1000kr hos en återförsäljare.

Last edited:
Om du kör mkt bana å tycker det är kul att experimentera med fjädringens inställningar så köp prestigen.

om du känner att det är överkurs med att anpassa fjädringen så köp vanliga sm.

En stor del är väl gjutna hjul vs ekrade med...jag föredrar nog gjutna för gatbruk om det inte skall hoppas å grejas.

690 SMR är ju hojen numero uno, om man inte hittar en SMC till rätt pris - verkar som att Lelles kan ha en inne med ett par hundra mil på som kommer landa under 60...innan man börjat pruta. :)

Går att hitta nya för ~65 å andra sidan, får nog ses som en rätt intressant knarr för pengarna. :)

En stor del är väl gjutna hjul vs ekrade med...jag föredrar nog gjutna för gatbruk om det inte skall hoppas å grejas.

690 SMR är ju hojen numero uno, om man inte hittar en SMC till rätt pris - verkar som att Lelles kan ha en inne med ett par hundra mil på som kommer landa under 60...innan man börjat pruta. :)

Går att hitta nya för ~65 å andra sidan, får nog ses som en rätt intressant knarr för pengarna. :)

KAN ha inne? :D

Men hur är 690 SM? Man får höra mycket att den är slö och dyl, dock från folk som kört motard läääänge. Själv har jag bara min MT-03a att jämföra med som låg på 35kw, lär känna skillnad, eller är det en bottenkasshoj? Hört att där inte ska finnas något bottenvrid heller? Vad säger ni om dessa spekulationer?
Fick förövrigt sålt min hoj idag, så åker iväg och handlar i dagarna..
Förövrigt är det en prestige jag är ute efter då jag vill kunna ställa dämparen, prövade en SMC för läänge sedan och tyckte dämparna var alldeles för mjuka för min smak.

Tack på förhand!

KAN ha inne? :D

Men hur är 690 SM? Man får höra mycket att den är slö och dyl, dock från folk som kört motard läääänge. Själv har jag bara min MT-03a att jämföra med som låg på 35kw, lär känna skillnad, eller är det en bottenkasshoj? Hört att där inte ska finnas något bottenvrid heller? Vad säger ni om dessa spekulationer?
Fick förövrigt sålt min hoj idag, så åker iväg och handlar i dagarna..
Förövrigt är det en prestige jag är ute efter då jag vill kunna ställa dämparen, prövade en SMC för läänge sedan och tyckte dämparna var alldeles för mjuka för min smak.

Tack på förhand!

Jämfört med en MT03 kommer du tycka den går som fasen. Jag hade tidigare en XT660 som har samma motor och 690 är klart vassare.
Alla 690or går lika eftersom det är samma motor (nya duke r undantaget). Skillnader mellan olika exemplar finns givetvis men beror på ändrad utväxling, olika auspuff osv men motorerna är samma.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park