Köpguide/råd!!

jimler

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
hojlös!
Tjenare! går i köpa tankar om en gixxer 600/750 från 96-98 då de ligger i ganska bra prisklass så här på hösten kanten..
Funderar också på zx6r/9r årsmodeller 96-99....
eller cbr 900rr typ 94-98

Vill gärna veta hur ni upplever dessa hojjar allt är av intresse... :fakta

Har en triumph tt600 -01 som ska säljas för att köpa 2 billigare då bruden tagit mc-kort också... :crash
berätta allt... kanske missat någon schysst modell också :tummenupp

Har kört alla tre.. men kan inte berätta så mkt om fel o sånt o vad man ska kolla på.. men jag kan berätta hur jag kände för dom tre olika.. :D

Gixxer 600.. inget botten/mellanregister.. kommer först till liv ganska högt upp runt 9000 rpm.. o då går de undan.. körställningen på gixxern tycker iaf jag e allt för extrem.. inget man kör längre stäckor på..

Kawasaki ZX6r:en har en väldigt go motor.. o ett väldigt skönt insugsljud.. känns ganska stark redan i botten.. o sen runt 7000 rpm så smäller de på ganska skönt o drar på fint.. hojen känns ganska stor för att vara en 600:a.. o man åker väldigt skönt på den.. men fortfarande lite sportigt..

Honda CBR 600 har en väldigt trevlig motor som känns ganska stark över hela registret.. den saknar den där effektpucklen som dom andra har.. men o andra sidan e de inga problem o ligga o köra på 4000 rpm o den svarar ändå ganska bra.. men givetvis finns de bra me effekt uppe i varv o den skjuter på bra.. körställningen e riktigt skön.. man sitter ganska upprätt.. så man har inga problem o köra längre sträckor om man vill utan att få ont i hela kroppen..

Så enligt mig så e Gixxern en ren sporthoj.. Kawan o Hondan e oxå sporthojar fast lite mer åt "touringhållet".. så frågan e ju vad du ska ha hojen till.. men jag hade iaf satsat på Hondan el Kawan.. då iaf jag kör en hel del "touring".. även om jag hade kört mer på bana o även småvägar så hade jag nog ändå satsat på kawan el hondan.. då man sitter lite mer upprätt på dessa vilket gör att dom blir lite mer lättkörda...

Detta e iaf mina åsikter.. andra kan säkert uppleva andra saker.. de bästa e väl att du själv provkör alla tre.. o se själv hur du upplever dom o känner av vilken du kommer trivas bäst med..

Lycka till..

Jag har en ZX6r årsmodell 99.

Det är min första hoj så jag har inte så mycket att jämföra med, förutom brorsans CBR 900 rr -98.

Kawan är skön att köra, ingen extrem körställning, jag är 191 cm lång och åkte utan större problem till öland tur&retur i somras.
Den är väldigt lättkörd och smidig. Men man måste upp i varv innan det händer saker. Efter 9000 rpm så drar den som satan ända upp till drygt 14000.

Jag har kört Cbr 900 rr också. Årsmodell 98. Den känns betydligt större att köra. Bra register men varvar inte så väldans långt med orginal CDI-boxen. (Det heter så va?) Men den är stadig/stabil och mycket skön att köra. Det känns som om Hondan är har mer kvalité än Kawan. Den jag körde har gått över 4000 mil och aldrig krånglat.

Lycka till med mc köpet.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back