Köpes: Plugg och bricka till SAS på 660 -04

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Det var en så liten grej så jag orkar inte sätta ut en annons om det, dessutom är det tidsbegränsat:

Jag vill innan eller under helgen 18/6-19/6 köpa pluggen och brickan för att plugga igen SAS-ventilen på toppen på en KTM 660 SMC -04. Jag betalar vad du vill ha för grejerna (nypriset är 25:-) eftersom jag väntat nästan 2 månader på avgassystemet och nu måste vänta ytterligare en vecka på brickan och pluggen. Dock är jag endast intresserad om du bor i närheten av Umeå då jag bor där. Hör av dig på elevatorlake@hotmail.com eller 0703-137108.

MVH

//Eric

DR-Zätare skrev:
Tjena,

Det var en så liten grej så jag orkar inte sätta ut en annons om det, dessutom är det tidsbegränsat:

Jag vill innan eller under helgen 18/6-19/6 köpa pluggen och brickan för att plugga igen SAS-ventilen på toppen på en KTM 660 SMC -04. Jag betalar vad du vill ha för grejerna (nypriset är 25:-) eftersom jag väntat nästan 2 månader på avgassystemet och nu måste vänta ytterligare en vecka på brickan och pluggen. Dock är jag endast intresserad om du bor i närheten av Umeå då jag bor där. Hör av dig på elevatorlake@hotmail.com eller 0703-137108.

MVH

//Eric

Vad är SAS-vrntilen för någe? Varför pluggar man den?

Mingves skrev:
Vad är SAS-vrntilen för någe? Varför pluggar man den?

Jag vet inte SAS-ventil är riktigt korrekt benämning som jag använder. Det som ska pluggas igen är i alla fall ett hål som sitter mellan avgasportarna på cylinderns framsida. Från den går ett metallrör till en anordning vilken är fäst i det högra avgasfästet (om man står framför hojen och tittar mot den) vid avgasporten. Det går även slangar till en nippel på insuget och en slang som sitter i ramen ovanför kylaren, ovanför pluggen där du fyller på olja i ramen. Om du tittar i din reservdelskatalog för motorn som följer med hojen så har pluggen och brickan nummer 34 och 35 på sprängskissen över topplocket.

Om du ska byta fästena till grenrören som sitter i avgasporten (till exempel när du byter grenrör) så måste du med stor sannolikhet även ta bort SAS-systemet, i alla fall Akrapovic har det så.

Jag har för mig att SAS-systemet (eller SL tror jag det heter på KTM-språk) skjuter in ytterligare luft i avgaserna som kommer ifrån cylindern för att förbättra förbränningen så att utsläppen ska bli lägre och hojen ska klara besiktningen. Egentligen vet jag inte varför de tillverkar grenrör som gör att man måste ta bort SAS-systemet men så är det i alla fall...

Det har förresten löst sig för mig, en ytterst vänlig själ här i Umeå lånade ut sin plugg till mig så nu sitter systemet monterat och ett välljudande muller har spridits över Umeå idag!!

//Eric

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma