Köpa Yamaha YZF 426

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Hejsan!
Är i full jakt att leta efter en yamaha YZF426:a
Eftersom detta är det närmaste crossforum så undrar jag om ni vet vad man ska kolla på. Nått speciellt på 426:an.

Den kommer ev motardkonverteras när budgeten tillåter.

KalleKulspruta skrev:
Hejsan!
Är i full jakt att leta efter en yamaha YZF426:a
Eftersom detta är det närmaste crossforum så undrar jag om ni vet vad man ska kolla på. Nått speciellt på 426:an.

Den kommer ev motardkonverteras när budgeten tillåter.
Gå in på http://www.enduromx.com
Sök på forumet och du kommer att finna en massa info! :tummenupp

Btw, jag har en WR426:a och är rätt nöjd med den. Har inte haft några som helst problem med den, förrutom att 5:ans växel har pajjat. Inget allvarligt, bara att byta nåt drev i låddan. YZ:an är väl förresten 4-växlad? Kul hoj att köra i stan och mindre bana med, men mindre kul längre sträckor.. Så klart.. Motard är ju ingen touringhoj. :hihi

jo ja har en 426,a...

Det du ska kolla på..vilket jag märkte efter jag köpte min. Titta om du kan om det är orginal skruvar på oljefilter kåpan..höll på igår och gänga om varenda gänga där..3 stycken..bara för att dom va sönderdragna..alu gängor är inte kul...

Stift går på dom..men har märkt att det blir bättre av att träna på kick tekniken! =)
Annars har jag inte haft problem med min....än så länge..men som vanligt..slit i hojjen..typ sving och liknande så inget är glappt..det är ju inge kul...

Jag har en 01,a vet inte vad du söker..Men annars går den ju som fan..lite svår att köra sakta med men det kanske alla 4 taktare e?..
Jag är nöjd me den!..

Edit: Dom är tydligen rätt strypta med orginal systemet...har annan krök men har ej hunnit byta den än..så kan inte prata från egen erfarenhet tyvärr!

Last edited:
Jocke W skrev:
Nopp 5 växlad!
Ahaa! :)
Förresten, det där med att dom käkar stift.. Verkar vara ganska individuellt.. Min har jag bytt stift på två gånger bara.. Första gången var okunskap.. Gasade och hade mej när jag kickade.. :huvet Andra gången vet jag inte vad det var.. Körde hojen på pickupen några mil, och när jag lastat av och skulle starta var det dött.. :död
Sen har jag hört folk som aldrig åker ut med sin 426:a utan ett stift, 10:ans nyckel och tändstiftsnyckel i fickan.. :va

SuperKnutte skrev:
Ahaa! :)
Förresten, det där med att dom käkar stift.. Verkar vara ganska individuellt.. Min har jag bytt stift på två gånger bara.. Första gången var okunskap.. Gasade och hade mej när jag kickade.. :huvet Andra gången vet jag inte vad det var.. Körde hojen på pickupen några mil, och när jag lastat av och skulle starta var det dött.. :död
Sen har jag hört folk som aldrig åker ut med sin 426:a utan ett stift, 10:ans nyckel och tändstiftsnyckel i fickan.. :va

ja det är konstigt det där...har hört precis samma sak..jag åker aldrig ut utan det du just räkna upp =)...men nu har det gårr rätt länge sen jag bytte..men som sagt har jag blivit bättre på att kicka..i början va det ju helt cp =)..hade aldrig kickad en 4 takt då :tungan

Jocke W skrev:
jo ja har en 426,a...

Det du ska kolla på..vilket jag märkte efter jag köpte min. Titta om du kan om det är orginal skruvar på oljefilter kåpan..höll på igår och gänga om varenda gänga där..3 stycken..bara för att dom va sönderdragna..alu gängor är inte kul...

Stift går på dom..men har märkt att det blir bättre av att träna på kick tekniken! =)
Annars har jag inte haft problem med min....än så länge..men som vanligt..slit i hojjen..typ sving och liknande så inget är glappt..det är ju inge kul...

Jag har en 01,a vet inte vad du söker..Men annars går den ju som fan..lite svår att köra sakta med men det kanske alla 4 taktare e?..
Jag är nöjd me den!..

Edit: Dom är tydligen rätt strypta med orginal systemet...har annan krök men har ej hunnit byta den än..så kan inte prata från egen erfarenhet tyvärr!

Jag är också ute efter en 01:a med helst förreggad/E-reggad.

65 hk orginal vad jag fått fram. (Enligt VV)

Hur menar du med speciell kick-teknik. Nått knep? (Kickar igång XR 500:a ganska ofta så jag är ganska van med att kicka igång stora 4-taktare)
Har också hört att de käkar stift men det verkar som sagt vara individuellt. Kanske inställningsrelaterat?

WR:n har lite skillnader såsom elsystem, andra kamaxlar, högre utväxling på växelådan. Mjukare dämpare.

Detta har varit en utav mina dröm hojjar och nu talar allt för att jag ska få äga en själv!

Jag har provat en kompis 426:a och vart så grymt impad på hur lättkörd, stabil och snabb på gassvar den är. (delvis tack vara Accpumpen) Så jäkla grymmt hur snabb den är när man duttar på gasen!

Jocke W skrev:

en wr är ju såklart nedstrypt med originalljuddämparen men om du menar yz så blir det inte stor skillnad med att byta till trimsystem.

tidningen dirt bike testade ett tiotal rör till yz 426 och inte ett enda gav mer toppeffekt, några gav lite mer på mellanvarv och botten bara.

annars är det en kanonhoj, lite tung jämfört med de nyaste 450 crossarna men det märks ju knappt när man kör.
verkar förutom just växellådan hålla väldigt bra i motorn.

KalleKulspruta skrev:
Jag är också ute efter en 01:a med helst förreggad/E-reggad.

65 hk orginal vad jag fått fram. (Enligt VV)

Hur menar du med speciell kick-teknik. Nått knep? (Kickar igång XR 500:a ganska ofta så jag är ganska van med att kicka igång stora 4-taktare)
Har också hört att de käkar stift men det verkar som sagt vara individuellt. Kanske inställningsrelaterat?

WR:n har lite skillnader såsom elsystem, andra kamaxlar, högre utväxling på växelådan. Mjukare dämpare.

Detta har varit en utav mina dröm hojjar och nu talar allt för att jag ska få äga en själv!

Jag har provat en kompis 426:a och vart så grymt impad på hur lättkörd, stabil och snabb på gassvar den är. (delvis tack vara Accpumpen) Så jäkla grymmt hur snabb den är när man duttar på gasen!

65 hk???? Måste ju vara världens största överdrift. Knappt Husaberg 650 ligger på den effekten... 45-50 är väl en troligare siffra, och också vad som angetts i diverse bänkningar, dvs ca 52-55 på veven. Jag tycker förövrigt YZ:an känns slö jämfört med min 501:a. Dålig gasrespons, tungt chassie osv. Däemot är fjädringen väldigt bra. dock en stor miss att man måste riva mycket på cykeln för att byta stift...

ja några 65hk är det inte att tala om...runt 45 är mer sanning..fast det räcker på cross banan och grusbus...får se hur det räcker till motard sen! :yoparty

Adrian_J skrev:
65 hk???? Måste ju vara världens största överdrift. Knappt Husaberg 650 ligger på den effekten... 45-50 är väl en troligare siffra, och också vad som angetts i diverse bänkningar, dvs ca 52-55 på veven. Jag tycker förövrigt YZ:an känns slö jämfört med min 501:a. Dålig gasrespons, tungt chassie osv. Däemot är fjädringen väldigt bra. dock en stor miss att man måste riva mycket på cykeln för att byta stift...

Det betvivlar jag också =) men det stod enligt VV att det var 41 Kw/65 hk

En kompis har en sådan han har hört 55 på veven då. Låter vettigt.
Dålig gasrespons i 426:an? förstår inte vad du menar med det. Den är ju så brutalt snabb på just responsen tycker jag. Den har ju en accpump t.o.m.

Nån som vet hur pass knepigt eller enkelt det är att E-regga en 426:a?
Är med i ÖMK så då slipper man blinkers + hastighetsmätare m.m.

Eftersom 1 kW = 1,36 hästar, så stämmer det med att 41 kW = 55 Hkr.
Men det är ju på veven, i bästa fall.. Mindre på hjulet...

Gnurf skrev:
hehe doh. råkade skriva 1.63 =)

Gnurf skrev:

En polare hade bänkat sin orginal 426 till 45,5hk, på bakan...
Lixom min 125a står reggad på 43,5hk..tror inte den har mer än 34hk på bakan...Så lita inte på VV. :hihi

KalleKulspruta skrev:
Dålig gasrespons i 426:an? förstår inte vad du menar med det. Den är ju så brutalt snabb på just responsen tycker jag. Den har ju en accpump t.o.m.

ja nån dålig gasrespons är det verkligen inte!..när fick yamahas hojar accpump?..var det med 426,an?

Jocke W skrev:
ja nån dålig gasrespons är det verkligen inte!..när fick yamahas hojar accpump?..var det med 426,an?

Ja, jag tror det var i och med 426:an som kom -99.

Frågar igen: Nån som vet hur man ska göra för att E-regga en 426:a? Är det krångligt? vad behövs?

Dålig gasrespons på 426:an? :hihi
Knappast.. Den kommer ju ögonblickligen vid pådrag! :fakta Jag har aldrig kört en hoj med snabbare gasrespons. Har iofs inte kört väldans många, men i alla fall. :tungan

SuperKnutte skrev:
Dålig gasrespons på 426:an? :hihi
Knappast.. Den kommer ju ögonblickligen vid pådrag! :fakta Jag har aldrig kört en hoj med snabbare gasrespons. Har iofs inte kört väldans många, men i alla fall. :tungan

Samma här! Altså det var nästan det jag blev mest impad på när jag fick chansen att köra en! (som jag kanske kommer att köpa under nästa vecka)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman