Köpa vattenskoter?

Bryne

Den med mest prylar då han dör vinner
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Kawasaki Z1000 -08 & Yamaha YZF750R -93 FIGHTER
Vattenskoter? Heter de ens så?

Hursomhelst, jag vill ha en sån. Ni vet, de där små snabba farkosterna som går som ett skålllat ollon på sjön.

Såg några stycken som var ute och lekte i vågorna i helgen, och det såg ju skitroligt ut!
Så, vad ska man köpa? Och vad ska man tänka på?
Budgeten läggs på 30000-40000 till en början. Det lär ju ändå spåra ur med tiden. :)

Och ja, jag kommer köra ihjeeel meh DiRreekkt!!!

Shoot! Jag vet absolut ingenting om dessa små projektiler. :banana

Kollade en del för några år sen, för 30-40 tusen får du ingen "värsting" skoter direkt. Du måste nog lägga en 60-70 för att få något som du inte tröttnar på direkt.

Finns två typer av vattenskotrar. Den ena sitter man på precis som en vanlig skoter den andra står man upp på. Senare varianten kallas Jet Ski. En sådan kan du få för ca 40- 50 tkr begagnad.

Själv har jag blivit sugen på en jet ski efter att ha provat en kompis. Tänkte dock försöka prova en vattenskoter som jämförelse, men jag tvivlar på att det är samma utmaning att lära sig köra.

Finns två typer av vattenskotrar. Den ena sitter man på precis som en vanlig skoter den andra står man upp på. Senare varianten kallas Jet Ski. En sådan kan du få för ca 40- 50 tkr begagnad.

Själv har jag blivit sugen på en jet ski efter att ha provat en kompis. Tänkte dock försöka prova en vattenskoter som jämförelse, men jag tvivlar på att det är samma utmaning att lära sig köra.

Jet ski är nog betydligt svårare tror jag. Jag tror oxå dom är förbjudna att köra på "allmänt" vatten.

Jet ski är nog betydligt svårare tror jag. Jag tror oxå dom är förbjudna att köra på "allmänt" vatten.

Behöver ingen värsting, i alla fall inte till en början. Kollade runt lite på vad som finns till salu, och tidiga 2000-talare med en 90hk finns för cirkus 35000 spänn.

Men vad ska man tänka på innan köp? Slits grejerna mycket? Hur många timmar är mycket?

Behöver ingen värsting, i alla fall inte till en början. Kollade runt lite på vad som finns till salu, och tidiga 2000-talare med en 90hk finns för cirkus 35000 spänn.

Men vad ska man tänka på innan köp? Slits grejerna mycket? Hur många timmar är mycket?

Sea Doo eller Yamaha är det som gäller, för 40k får du en från början
av 2000-talet.

Kolla så att impellern är i hyffsat skick. Ny kostar några tusen.
Billigare på ebay, runt 2k för de flesta.

Motorn skall så klart gå rent och se ren ut. Du vill inte börja med att leta
läckage.

När du kollar på en så se till att du får lägga ned den i vattnet. Låt säljaren
eller om du får köra den 20 minuter. Sen lyfter du på sits/huv och kollar
om den läckt in vatten. Lite vatten kommer det att vara där, men den får
inte släppa in mycket.

Och just det, en skoter som gått mest i sötvatten är bra. Salt är dåligt.
Brukar synas rätt tydligt.

Ta en titt på http://www.maringuiden.se/forum/
Där hittar du säkert massor med mer info.

Last edited:
Skulle väl passa på att hyra en först, en heldag eller så. Vet några som tyckt att det varit skoj en stund med tanke på fartresursena men sen när de lekt av sig lite har det blivit lite av en färd i en tvålkopp. Är det något man kan åka vattenskidor eller dylikt efter så blir ju användningsområdet lite större dock.

finns en i kungshamn såg jag för 35000.
har för mig att det stod 155 hk och den gjorde 55 knop och det är fort vill jag lova som gammal sjöbuse som jag är.
dessutom klarar den av att dra vattenskidor och weightboard eller hur det nu stavas....:huvet

Har varit sugen sedan jag testade en för x antal år sedan. Då var dock alla med vattenjet fortfarande förbjudna på annat än väldigt begränsade platser. Vet inte hur reglerna är idag. Först släppte de på det så att det blev fritt att köra i farled, sedan hörde jag om skärpningar igen.

Den jag testade var iaf en tresitsig på ca 120 hk från tidigt 2000-tal. Tror det var en Sea Doo. Den kändes väldig smidig att leka med men ändå stabil nog för bruksanvändning. Killen som hade den då var faktiskt ut och fiskade gädda från den.

Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back