köpa stereo

spoon

Lucky 7's
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Airbus 321
ska flytta och tänkte passa på att köpa en stereo. min nuvarande börjar få 10+ på nacken och bör hamna på soptippen så fort som möjligt.
vad är det man ska satsa på?
vad behöver jag? LP spelare är ju ett måste, bästa skivorna kommer ju på LP.
vilken märke är prisvärdast?
kan man kombinera hemmabio med hemmastereo? menar att om man kan ha hemmabio receiver som förstärkare för hela systemet eller måste jag ha en av båda?
är det värt besväret?
Spelar nästan all musik från datorn.

Vad är budgeten för anläggningen?

Visst kan du spela musik i bioförstärkaren, dock brukar dessa vara lite för klena för att köra musik på. Fast det beror såklart på prisläget.

Musik från datorn? Mp3? Då kan det väl kvitta för dom låter ju skit iaf...

jag tycker du ska köpa stereo. Hemmabio kan väl vara kul till filmer men iallafall jag lyssnar på musik hela min vakna tid och man får bättre ljud för pengarna med stereo.

Ulf W skrev:
Vad är budgeten för anläggningen?

Visst kan du spela musik i bioförstärkaren, dock brukar dessa vara lite för klena för att köra musik på. Fast det beror såklart på prisläget.

Musik från datorn? Mp3? Då kan det väl kvitta för dom låter ju skit iaf...

jo det gör dom ju, fast snart ska det ju bli "stereo"

prisklass under 10000:- inkl allt

Om du ska ha en billig o bra hemmabiostärkare som funkar på musik så kika på Yamaha dom har några modeller som är hyffsat billiga och låter riktigt bra på det mesta. Annars är Sherwood ett starkt kort oxå, bra ljud och lite pengar.

spoon skrev:
jo det gör dom ju, fast snart ska det ju bli "stereo"

prisklass under 10000:- inkl allt

har du cd och lp spelare redan så tycker jag du behåller dom och "uppgraderar" förstärkare och högtalare först och byter ut lp och cd senare. Tycker du ska skaffa en hk675 eller en beggad hk670 och nå högtalare. Borde bli bra. för 10kkr så tycker jag inte man ska skaffa hembio.

honkiie skrev:
har du cd och lp spelare redan så tycker jag du behåller dom och "uppgraderar" förstärkare och högtalare först och byter ut lp och cd senare. Tycker du ska skaffa en hk675 eller en beggad hk670 och nå högtalare. Borde bli bra. för 10kkr så tycker jag inte man ska skaffa hembio.
Kunde inte hålla med mer, i den prisklassen känns tvåkanals som alternativet.
Dom HK alternativen är dessutom föredömliga.
Själv föll jag på en Denon på gott och ont.
Glöm inte heller begmarknaden, där kan du hitta fina prylar till bra pris.
10K är inte mkt stålar om man vill ha ngn vettig ljudkvalite i 5.1.
Men till sist hänger ju allt på vad du har för krav själv, knalla till ngr butiker med ett par favorit-cd och prova känn och kläm.
//Tobbe

Gäller det nya grejer för totalt 10000:- föreslår jag Yamaha AX-596 (4000:-) + Högtalare B&W DM309 (6000:-).
Utbyggnad till hemmabio med fler högtalare och ett par enkla tvåkanalsförstärkare kan man göra senare. Dolby digital-decoder finns redan i många billiga DVD-spelare.

Som skivspelare skulle jag rekomendera en dual 505,
bra spelare som borde gå att köpa begagnad för ca:800-1000:-

Kolla på sidor som:
Prisjakt
Hifi Forum

Det finns mängder med trådar som handlar om detta. Om du nästan enbart skall lyssna på musik så köp en 2-kanals förstärkare typ HK 670, 675. 670:n går att hitta för runt 2500 begagnad. Sedan köper du ett par Canton RC-L från Tyskland för resten.

*/ ?>
Back