Köpa sporthoj...svårt att välja

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Hallå allihopa!

Äntligen ska man köpa hoj igen...Vad ska man köpa? Känns som om man är i godisaffären och bara får välja en godis. Förslag? Ska köpa en hoj runt 70k. Tror nog det blir 1000cc eller vad har ni för förslag? Ska försöka hitta en "klipp" som alla andra antar jag! :D

Provköra är väl det som gäller.

En hoj som jag eller någon annan gillar behöver ju inte vara en du fattar tycke för.

Det lutar åt gsxr 1000 eller zx10r. För och nackdelar?

Hur är du byggd? Alltså, hur lång är du? Långa ben/korta ben? Själv e jag över 190 lång och har mycket svårt att köra sporthojar nån längre sträcka pga benvinkeln...

Det lutar åt gsxr 1000 eller zx10r. För och nackdelar?

Du kommer nog inte få några "Tjaxxa en gixxer för 10an har en dålig vxl-låda".
Så, se till att provåka en av varje. Förmodligen kommer du att känna mer för den ena eller den andra modellen. Om inte, ännu bättre, för då har du fler hojar att välja bland.

Dom hojarna du pratar om är bra. Inget är så mkt bättre än en annan att du kommer bli övertygad.

Se så, sluta onanera genom att läsa dig fram, ut och provkör med dig!

(ring annons på en av varje och åk dit, titta, känn o kläm)

Litet tillägg, innan du bestämmer dej för att köpa en eller ännu hellre innan du kollar på en, kolla upp vad försäkringen kostar, och bestäm dej för om du ska ha trafik, halv eller helförsäkring. Dessa hojar du nämner brukar ha nackdelen att dom kostar en del att försäkra, såvida du inte är över 50 och bor långt ute på landet...

Jag är 180 cm lång. funderat även på 600 just för försäkring och för att jag vill nog åka lite bana för att "lära" känna/utveckla mig.

Jag är 180 cm lång. funderat även på 600 just för försäkring och för att jag vill nog åka lite bana för att "lära" känna/utveckla mig.

Triumph Daytona 675.

Finns högst ett par banor i hela landet där man kan känna att en 1000cc hade varit bättre.

Triumph har dessutom en oslagbart billig märkesförsäkring via IF.

Hade jag varit 20.000kr rikare i höstas hade jag åkt Daytona 675 iställer för GSXR 600 idag.

Enda nackdelen med den är att den är ganska liten och trång.

Triumph Daytona 675.

Finns högst ett par banor i hela landet där man kan känna att en 1000cc hade varit bättre.

Triumph har dessutom en oslagbart billig märkesförsäkring via IF.

Hade jag varit 20.000kr rikare i höstas hade jag åkt Daytona 675 iställer för GSXR 600 idag.

Enda nackdelen med den är att den är ganska liten och trång.

"Skipknappen" som en 1000 innebär är alltid trevlig på bana. På Anderstorp, Sviestad och Mantorp är rakan ganska lång = trevligt med kraft!

/ Jens

jag skulle iaf välja daytona 675. har inte provkört, men den är ju överlägset snyggast, och har billig försäkring!

Är väl inte så svårt. Gsxr 1000, R1, ZX10R eller CBR1000RR :). Ta den du tycker är snyggast.

Back