Köpa speed triple

rezz

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Speed Triple -97
Hej, är helt ny på Speed Triple, men har kört två stycken R6:or för bland annat... Har tyvärr sålt av för drygt tre år sedan, men nu är det dags igen

Har kikat på ett antar och det står nu mellan en Speed Triple 97 och 00. Vad är skillnaden mellan dessa år??
Det skiljer ca 5000kr i pris. I övrigt är det ganska lika..

97an har en 885cc motor och 00an har en 955cc motor! Skiljer väldigt lite i hk men 97an är rejält billigare i försäkring. 97or hade en barnsjukdom som gjorde att lagerbanan för treans kolv släppte, det lät som en ordentlig knackning men jag antar att antingen så har det släppt hittills eller så håller det tills hojen ger upp! Inga andra direkta fel hade jag under dom 5 åren jag hade min!
Lite drygt att köra till Spanien, hade ont i nacken så jag rekommenderar flyscreen! Hård sadel!!!!!!!!! Kommer inte på annat, jag tyckte om hojen!!!

Enligt nedan högre styre 1998 och på slutet av 1998 955i motorn.
Men skiljer den sig med mer än namnet från den tidigare motorn?
Bytte namn för att T509 uppfattades av många som en hoj med 500cc motor
tror jag sett det nån stans...
Jag skulle välja den som är i bäst skick. Med hänsyn till prisskillnaden.
Däck?
Drivpaket?
osv.
http://www.motorcyclenews.com/MCN/b...mph/Triumph-Speed-Triple-1050-2005---current/
Ser att T509 verkligen hade koll, tack !

97an har en 885cc motor och 00an har en 955cc motor! Skiljer väldigt lite i hk men 97an är rejält billigare i försäkring. 97or hade en barnsjukdom som gjorde att lagerbanan för treans kolv släppte, det lät som en ordentlig knackning men jag antar att antingen så har det släppt hittills eller så håller det tills hojen ger upp! Inga andra direkta fel hade jag under dom 5 åren jag hade min!
Lite drygt att köra till Spanien, hade ont i nacken så jag rekommenderar flyscreen! Hård sadel!!!!!!!!! Kommer inte på annat, jag tyckte om hojen!!!
Tack för svar..
Ja det skiljer mycket i försäkring. Måste ju ha råd att köra den också
Det lutar åt 97an...

Kolla det vanliga, allmänt skick, drivpaket, styrlager, däck och liknande! Kolla styrstoppen på ramen, är dom tilltryckta så har den varit i marken!

Motorn har tendens att svettas lite olja, det är ingen fara så länge det inte droppar! Dom tidiga modeller hade stålomspunna slangar original så det är inget extra, dom hade magnesium fälgar med (väger som en mjölkpaket utan däck på)!
Dom sliponen som låter bäst är Triumph original och Hindle, hade båda på min dock inte samtidigt (båda var högdragna för att visa enkelsvingen)!

Finns en uppsjö eftermarknads prylar hos Jack-Lilly i England, han skickar till Sverige, googla så får du fram hemsidan!
Kommer jag på mer så säger jag till.

Motorn har tendens att svettas lite olja, det är ingen fara så länge det inte droppar! Dom tidiga modeller hade stålomspunna slangar original så det är inget extra, dom hade magnesium fälgar med (väger som en mjölkpaket utan däck på)!
Dom sliponen som låter bäst är Triumph original och Hindle, hade båda på min dock inte samtidigt (båda var högdragna för att visa enkelsvingen)!

Finns en uppsjö eftermarknads prylar hos Jack-Lilly i England, han skickar till Sverige, googla så får du fram hemsidan!
Kommer jag på mer så säger jag till.
Ah, tack för detta!
Btw, det blev en 97:a!!

Gratulerar till köpet, hoppas den fungerat bra.

Själv är ja sugen på en gammal Speed Triple bara för att ha en. Provkörde en för några år sedan och minns hur rå den var, ja tror ja kanske är mogen nu!

Hade tänkt mig en spy-grön från någonstans 97 - 00. Har precis studerat uppgraderingarna mellan årsmodellerna osv.. Det verkar inte vara något speciellt man skall se upp för eller? Det är helt enkelt en smaksak? Eller skall man se till o få en med 955-motorn?

Läste andra inlägget här om lagerbanor på 97an, hur har man koll på det?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!